92 828 läst · 295 svar
93k läst
295 svar
Bygga TV-bänk
Lite bilder
På sista bilder ser man mittenfacket med kabelhål i toppen för skivspelaren, urtag i mellanväggarna för kablage och ventilation i botten.
Edit: Urtagen i bakkant har frästa innerhörn (runda), men det verkar inte riktigt framgå av bilden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På sista bilder ser man mittenfacket med kabelhål i toppen för skivspelaren, urtag i mellanväggarna för kablage och ventilation i botten.
Edit: Urtagen i bakkant har frästa innerhörn (runda), men det verkar inte riktigt framgå av bilden
Redigerat:
Det var dagens höjdpunkfalkn skrev:
notera en sak vi gör/gjort olika, jag kommer att släppa 16mm på mellanväggarna där luckorna kommer att vara i framkant så att luckorna ligger helt slätt, men fasen sticker ut för att få lite djup i den.
ska du börja med luckorna nu? ska bli kul att se hur din variant ser ut riktigt bra gjort
Okej, jag förstår Jag har skivan på plats och skenan laddad, men jag saknar skentvingar så vill helst ha lite hållhjälp av min sambo på långa snitt så inte skenan kryper Tyvärr jobbar hon för tillfället. Jag har kontrollmätt lite och alla mina innerhörn är inte riktigt 90 grader så jag tror inte jag kommer satsa på så tighta luckor. Alternativet är ju annars att göra luckorna lite snea också det rör sig om typ 1-1,5 mm diff.
Jag frilade luckorna nu i alla fall så jag kan detaljkapa senare. Vad tycker ni är ett lämpligt avstånd på gap mellan lucka och stomme i en sån här konstruktion? Det är ju innanförliggande luckor så det kommer ju se "tight" ut oavsett tänker jag. Jag vet inte riktigt heller hur tight mina gångjärn klarar av. Just nu funderar jag på 2 eller 3 mm per sida.
Hittade instruktioner på Blums hemsida. Minimiavstånd för innanförliggande lucka med 22 mm tjocklek är 1,8 mm. Då mina är lite snea tror jag att jag satsar på 3 mm per sida.
Jag kan ju ha 1,8-2 mm i höjdled och ha 3 i sidled då det är där det skevar. Kommer det se konstigt ut?
Jag frilade luckorna nu i alla fall så jag kan detaljkapa senare. Vad tycker ni är ett lämpligt avstånd på gap mellan lucka och stomme i en sån här konstruktion? Det är ju innanförliggande luckor så det kommer ju se "tight" ut oavsett tänker jag. Jag vet inte riktigt heller hur tight mina gångjärn klarar av. Just nu funderar jag på 2 eller 3 mm per sida.
Hittade instruktioner på Blums hemsida. Minimiavstånd för innanförliggande lucka med 22 mm tjocklek är 1,8 mm. Då mina är lite snea tror jag att jag satsar på 3 mm per sida.
Jag kan ju ha 1,8-2 mm i höjdled och ha 3 i sidled då det är där det skevar. Kommer det se konstigt ut?
Redigerat:
Är öppningarna snéa hade jag gjort luckorna snéa, allt annat kommer se konstigt ut. Kolla bara så öppningarna är snéa även när stommen står på marken eller nåt annat stabilt. Mdf är rätt bra på att hänga ner av sig själv och har den bara support av de där bockarna kan den bukta ner i mitten vilket isåfall gör att öppningarna för luckorna inte blir 90 grader. Jag hade gått på tunnare luckor för att få tajtare gap men det är ju en smaksak.
Tack för input! Det får nog bli så. De var lite snea även när den stod på arbetsbänken, men ska kontrollera på golvet innan jag börjar såga. Eftersom jag kommer köra 4 upphängningsbeslag fördelat över stommens längd kommer den ju inte hänga ner när den sitter på väggen.
Det var ingen större skillnad på 22mm och 19 mm lucka. Att använda 16 för att tjäna någon tiondel känns fel när allt annat är så grovt.
Det var ingen större skillnad på 22mm och 19 mm lucka. Att använda 16 för att tjäna någon tiondel känns fel när allt annat är så grovt.
Håller på att kapa upp delarna till sängborden nu så jag blir av med skivan. Alla sidor och toppar klara nedan. Nu återstår bara 2 hyllplan och sedan gör jag luckorna efter montage av stommarna är klart
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 18 384 inlägg
Det påverkar alltså smaken direkt, då ditt luktsinne är en stor del av ditt smaksinne.nino skrev:
Detta är mitt standardvin nu mera
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-darsac-302401
Jag har ungefär samma kupor som falkn, vinet har en väldigt trevlig mogen och elegant smak. Tog med den till en polare igår och han hade mycket mindre kupor, var ett helt annat vin.
edit: Sorry för OT
Ett litet smakprov på hur sängborden kommer se ut. Nu ligger det ju ner på ryggen (som inte finns ).
Hyllplanet är alltså indraget dels för luckan, men även lite extra för utstötaren som ska borras in i framkant på hyllplanet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyllplanet är alltså indraget dels för luckan, men även lite extra för utstötaren som ska borras in i framkant på hyllplanet.
Limmat första delen av sängborden nu. Hur länge behöver det sitta i press egentligen? Tidigare har det inte spelat någon roll för mig, men nu skulle jag vilja köra på lite
Hyllplanet är bara löst för att kolla så vinkeln blir rät
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyllplanet är bara löst för att kolla så vinkeln blir rät
30-60 min är fullt tillräckligt. Sen ska du inte räkna med att det är färdighärdat förrän efter ett dygn eller så.falkn skrev:
Jag limmade överdelen igår. Det verkade hålla bra. Jag var ändå tvungen att tvinga ut sidorna lite med snabbtvingar för att kexen skulle gå i spåren De blir extremt stabila och rätt tungavectrex skrev:
Verkligen snygga byggen - skall bli kul att se slutresultaten
Fräste du spåren fullt ut med handöverfräsen och i så fall, vad använde du för stål? Jag hade stora problem med mina elementskydd så jag sågade bort det mesta av spåren med sänksågen först och körde finliret med färsen. Eftersom jag hade flera parallella spår så blev det en del vibrationer i "mellanväggarna" så det blev en hel del eftbearbetning...
Fräste du spåren fullt ut med handöverfräsen och i så fall, vad använde du för stål? Jag hade stora problem med mina elementskydd så jag sågade bort det mesta av spåren med sänksågen först och körde finliret med färsen. Eftersom jag hade flera parallella spår så blev det en del vibrationer i "mellanväggarna" så det blev en hel del eftbearbetning...