Fortsatt med fönsterbygget. Karmarna är klara och börjat med innerbågarna. Gillar verkligen vertikalfräsen. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Öfremora och 7 till
  • Laddar…
DennisCA skrev:
En grej jag hållit på med ett tag nu, nästan färdig. Har ingen styrskena utan den ska monteras till glidbordet istället. Finns ett gängat hål i bordet jag tänkte skruva fast det genom. Hoppas det inte går åt helvete nu då! Jag gissar några vet vad det är utan att jag behöver säga det.
Och för oss som inte fattar, vad är det för ngt???

Bilden i föregående inlägg förklarar funktionen väldigt bra. En box-joint jig eller jig för att göra tappfogar...

kallun skrev:
Och för oss som inte fattar, vad är det för ngt???
En jigg för att göra tappfogar. Designen är väl ganska vanlig, har nu tidigare märkt andra woodgears.ca fans på byggahus.

jonmo skrev:
Jag tror nyttan av en panto för en vanlig hemmasnickrare är ganska begränsad. Jag tror den där fingerfogsjiggen är klart mer användbar, följt av en vanlig långhålsborr och en tallriksslip. Vet inte vad jag skulle göra utan den senare.
Jag har nog flera gånger haft situationer då jag skulle velat ha just vad pantoroutern erbjuder, eller slort mortisern (långhålsborren). Största nyttan skulle vara som långhålsborr, sedan en nära tvåa att göra tappar.

Jag skulle kunna klara mig med slot mortiser designen men det känns som när man ändå bygger så ta den lite mera kapabla designen... Jag velar fram och tillbaka här men jag har så mycket på G att det är långt i framtiden...

• Gilla
vectrex
  • Laddar…
IMG_2902.jpg
Skapa konto

Det här med att ha handverktyg i lådor och skåp var inget som fungerade för mig, verkar inte som jag är kapabel till att lägga tillbaks sakerna i rätt låda :D:D
Så nu får det bli vägghängt istället, typiskt nog har jag slängt alla gamla fästen så har stått och gjort nya hela dagen idag..

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Jag har nog flera gånger haft situationer då jag skulle velat ha just vad pantoroutern erbjuder, eller slort mortisern (långhålsborren). Största nyttan skulle vara som långhålsborr, sedan en nära tvåa att göra tappar.

Jag skulle kunna klara mig med slot mortiser designen men det känns som när man ändå bygger så ta den lite mera kapabla designen... Jag velar fram och tillbaka här men jag har så mycket på G att det är långt i framtiden...
Fast med pantofräsen (som det rimligtvis heter på svenska) har du ju många fler inställningar du behöver göra innan det kan fräsas. En långhålsborr sätter du ju bara i rätt frässtål i och kör. Typ. Tapparna gör du ju sen med din fingerfogsjigg, rundar av dom med en sylvass kniv och boom! Färdigt.

Stumpy nubs har postat en video på en nerslimmad incra ibox som är superenkel att bygga. Grymt smart människa.

norrbottenssnickaren skrev:
Stumpy nubs har postat en video på en nerslimmad incra ibox som är superenkel att bygga. Grymt smart människa.
Är den verkligen bättre än Matthias jig? Känns som hela konceptet med incra ibox går ut på att fingrarna har samma bredd som klingan. Med andra ord, de kräver en rejäl dado-klinga. Men jag har kanske fel?

Matthias jigg är väldigt flexibel och smart.Jag valde dock att göra en jigg till fräsbordet för att göra mina "fingerfogar" framför allt för att den var lättare att göra:)

En hel del idag-kväll-natt.

Behövde rundstav i al till ett litet klädhängarprojekt. Gjorde en liten pryl av fyrkantsrör i stål för att kunna skapa 8 och 10mm rundstav. Inspiration från någon amerikan på tuben, John Heiz, tror jag, han använde dock plattjärn men samma princip! Man sågar ut en fyrkantig stav med sida en halv mm större än diametern på rundstaven. Täljer till ändarna så att de kan börja matas in i hålet och andra änden fästes i borrmaskinen. Sen är det bara att köra! Gjorde några i björk också när jag ändå höll på!

IMG_20160119_001846.jpg
Skapa konto

IMG_20160119_002003.jpg
Skapa konto

När jag hade rundstaven var det busenkelt att få till klädkrokarna! 500kr på en butik i Göteborg, 1,5h i snickarboden (plus rundstav skapande)!

IMG_20160119_010543.jpg
Skapa konto

Ångrar dock att jag hårdvaxoljade den, var snyggare obehandlad! Biten bredvid är delvis obehandlad (hjärnsläpp när jag borrade hålen på den, bara börja om).
IMG_20160119_010614.jpg
Skapa konto

• Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
jonmo skrev:
Fast med pantofräsen (som det rimligtvis heter på svenska) har du ju många fler inställningar du behöver göra innan det kan fräsas. En långhålsborr sätter du ju bara i rätt frässtål i och kör. Typ. Tapparna gör du ju sen med din fingerfogsjigg, rundar av dom med en sylvass kniv och boom! Färdigt.
Nå jag har funderat länge på detta, snart ett år ungefär och problemet med den här jiggen är att materialet måste stå i sågen. Jag skulle vilja använda tappar & tapphål när jag bygger ett staket till en del av terrassen och vissa delar är stora och långa och då hjälper det verkligen att kunna lägga dom på sida. Och när man väl har inställt maskinen så serieproducerar den samma tapp eller tapphål på samma ställe riktigt snabbt.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Igår drog jag om vattenstammarna, bytte svartstål från 1930 till 28mm koppar med många avstängnings ventiler. IMG_20160114_094855.jpg
Skapa konto

• Gilla
parsen och 1 till
  • Laddar…
Hr många tappställen har du på den ledningen när du kör med 28 mm rör? Kanske skulle kunna gå ner i dimension och "tjäna" lite pengar, då krökar, kopplingar mm till 28 mm kostar en hel del. Att bara gå ner till 22 ger en viss besparing.....

Eller är det värmerör som du byter? Men även där borde det fungera med 22 mm.

det är grundstammen till 3 lgh så behöver nog den, ut från den grenar det ut 22mm sen vidare med 15mm.. köpte ett konkursbo med 300-350 kopplingar så kopplingsbitarna kostar inte mej särskilt mycket.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
vectrex skrev:
Ångrar dock att jag hårdvaxoljade den, var snyggare obehandlad!
Om du inte vill att oljan ska ge den där gula nyansen kan jag rekommendera Osmo 3041 som är en svagt vitpegmenterad hårdvaxolja, utvecklad med avsikt att det ska se obehandlat ut.

• Gilla
Gary Lyckell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.