Använt jiggen idag, och svarvade till en knopp för kugghjulet. Det funkar faktiskt! Nästan så jag inte ville tro det. Jag skruvade fast jiggen i träportionen dock, med två bultar:

24192223970_aced3964d2_b.jpg

24192222150_66ffecebcc_b.jpg
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Det ser ut som dina sågade spår är bredare än klingan, sågar du flera gånger för att få till ett spår eller det sitter ett dadoblade på som jag inte ser?
 
Ola C skrev:
Det ser ut som dina sågade spår är bredare än klingan, sågar du flera gånger för att få till ett spår eller det sitter ett dadoblade på som jag inte ser?
Ska inte svara åt Dennis, men mycket av ideen med Wandels boxjoint-jig är att man ska enkelt kunna få valfri bredd på fingrarna genom att såga flera ggr i samma spår. Alltså slippa krångel med dado-klinga.
 
Det är precis som vectrex skriver. Det är hela poängen med denna jig. Att slippa behovet av ett dado set, som min såg ändå inte kan ta.
 
Ållrajt, det var jag som var slö och inte orka leta upp och kolla på Mattias klipp. Tack för svaren.
 
Idag har jag byggt ett raclettejärn av en brödrost. Jag kallar det "linearization".
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vevade ihop ett stativ för bordssågen idag. Utgick från en ritning jag gjort i fusion 360. Stöddigt 21mm material. Plugg och pocketscrews (slipper bråka med tvingar).

Också byggde jag en vinge där jag huserar en festool-fräs så att jag kan använda anhållet från bordssågen till fräsbordet. Tror det kommer bli kanon då den har inbyggd skala osv osv.

Justerskruvar finns också till fräsbordet för att kunna få det i vinkel till anhållet när man ska trixa med olika grejer.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
teed och 3 till
  • Laddar…
Började dagen med att slipa motorsågskedjan seriöst. Skulle sen såga ved av spillvirke, sågar 2 cm bredvid en spikskalle, men kommer bara en bit ner, så får jag gå in och slipa kedjan igen, spiken hade vikt av 90 grader inne i virket.

Sen städade jag garaget i 2 timmar för att kunna köra in en bil, när det var klart skulle jag flytta på en annan bil, men den är låst ?? den var öppen i gårkväll då jag hämtade grejer i den, och nyckeln sitter i tändningslåset. Går in för att hämta reservnyckeln, men den hänger inte där den bör ??
Nu har jag vänt upp o ner på hela huset i jakt på reservnyckeln, men den är spårlöst borta =(
 
jonmo skrev:
Idag har jag byggt ett raclettejärn av en brödrost. Jag kallar det "linearization".
Svarvat till..? ;)

Bild vore kul.
 
FredrikR skrev:
Svarvat till..? ;)

Bild vore kul.
Kommer ikväll när vi inviger det. Det är den årliga bastuhelgen med grabbarna... :)
 
Rikard Gjersvold skrev:
Började dagen med att slipa motorsågskedjan seriöst. Skulle sen såga ved av spillvirke, sågar 2 cm bredvid en spikskalle, men kommer bara en bit ner, så får jag gå in och slipa kedjan igen, spiken hade vikt av 90 grader inne i virket.

Sen städade jag garaget i 2 timmar för att kunna köra in en bil, när det var klart skulle jag flytta på en annan bil, men den är låst ?? den var öppen i gårkväll då jag hämtade grejer i den, och nyckeln sitter i tändningslåset. Går in för att hämta reservnyckeln, men den hänger inte där den bör ??
Nu har jag vänt upp o ner på hela huset i jakt på reservnyckeln, men den är spårlöst borta =(

Det finns bara ett ord, hämtat ur Festools originalmanualer: Scheisse!

//Ronnie

PS. Hoppas det löser/löste sig på ett bra sätt! DS
 
Rikard Gjersvold skrev:
Nu har jag vänt upp o ner på hela huset i jakt på reservnyckeln, men den är spårlöst borta =(
Löser du inte nyckeln och om du har en glasförsäkring.. Automatkörnare mot rutan så kommer du in i bilen! :)
Ingen i familjen som tagit reservnyckeln och låst bilen när dom såg att bilen stod olåst??
 
Slipade till sista dörren på verkstadsskåpen, gött hann jag tänka. Sen kom jag på att nästa, oundvikliga, steg är att handmåla allting i x antal timmar, liggandes som en strandad säl halvvägs in i skåpen..

20160123_135833.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjodden och 8 till
  • Laddar…
Det där ser ut att bli stiligt MTO! Välkommen till forumet förresten.

Jag har byggt en löpvagn med festooltvingpassande t-spår idag. Den är del av ett lite större jiggbygge, resten kommer väl så småningom. Dom här linjärskenorna och tillhörande glidvagnar kostar nästan ingenting på aliexpress och är väldigt användbara vid byggen av rörliga jiggar.

DSC_0226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dsundet och 6 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
...Dom här linjärskenorna och tillhörande glidvagnar kostar nästan ingenting på aliexpress och är väldigt användbara vid byggen av rörliga jiggar,,,
Ser intressant ut. Har du lust att bjussa på en länk till säljaren du köpte dem av?
 
  • Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.