3 397 778 läst · 18 271 svar
3398k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Inte samma tur som jag hade när jag skulle lägga golv i bastubygget. Lärktrall behövdes i längder 270 cm. Brädgården hade just fått in ett parti med längden 540 cm
För övrigt har jag bara släppt ut min gräsklipparrobot på grönbete idag.
För övrigt har jag bara släppt ut min gräsklipparrobot på grönbete idag.
Idag har jag äntligen fått leka med min nya lillfräs Bosch GKF 600. Har stått i källarverkstan och fräst spår i limfog (furu) och det har gått galant. Några intryck:
Det är bra finish på maskinen, allt känns gediget, sladden är lång och av gummi. När man lösgör motordelen från foten/hållaren löper den smidigt utan rappel och när man spänner till och låser den sitter den som berget.
Den är nätt och bra att hålla men jag har å andra sidan rätt stora labbar.
En lustig sak är att när den inte är igång så tyckte jag att den gled lite trögt på limfogen, trots sin glashala sula, men när man startar upp den börjar den nästan "flyta" och är väldigt lättstyrd. Jag vet inte om det är gyrokrafter eller vibrationer som åstadkommer det men skillnaden är rätt stor.
Jag har fräst spår med en pinnfräs på 6,5 mm, 7 mm djupa och 170 mm långa, 20 st hittills och de har gjorts i ett pass vardera. Fräsen har inte protesterat det minsta, tvärtom gick jag ut försiktigt men fick öka matningshastigheten för det brände. Den verkar urstark i förhållande till sin storlek.
Ljudet är vinande och hörselskydd behövs men den är ändå diskret jämfört med min Dewalt 625; vibrationer har jag inte märkt av alls.
Enda anmärkningen jag har gäller startknappen: jag hade gärna sett att det gick att starta maskinen med samma hand som man håller den med men det går inte. Den är otillgängligt placerad och lite nersänkt i en ram så man får alltså slå på och av den med sin andra hand. Kanhända är det av säkerhetsskäl?
@ Badtastex: jag köpte min på Toolab för 2049:- inkl moms, hade jag sett kitet du länkade till hade jag definitivt köpt det. Jag tänker att när man använder fräsen för att runda eller fasa av en kant litegrand så genereras det nog inte så mycket spån utan att utsugsadaptern gör nytta.
Sammanfattningsvis kan jag bara säga att efter dagens övningar är jag helnöjd och jag tror att den lilla krabaten och jag kommer att ha mycket roligt ihop.
//Ronnie
Det är bra finish på maskinen, allt känns gediget, sladden är lång och av gummi. När man lösgör motordelen från foten/hållaren löper den smidigt utan rappel och när man spänner till och låser den sitter den som berget.
Den är nätt och bra att hålla men jag har å andra sidan rätt stora labbar.
En lustig sak är att när den inte är igång så tyckte jag att den gled lite trögt på limfogen, trots sin glashala sula, men när man startar upp den börjar den nästan "flyta" och är väldigt lättstyrd. Jag vet inte om det är gyrokrafter eller vibrationer som åstadkommer det men skillnaden är rätt stor.
Jag har fräst spår med en pinnfräs på 6,5 mm, 7 mm djupa och 170 mm långa, 20 st hittills och de har gjorts i ett pass vardera. Fräsen har inte protesterat det minsta, tvärtom gick jag ut försiktigt men fick öka matningshastigheten för det brände. Den verkar urstark i förhållande till sin storlek.
Ljudet är vinande och hörselskydd behövs men den är ändå diskret jämfört med min Dewalt 625; vibrationer har jag inte märkt av alls.
Enda anmärkningen jag har gäller startknappen: jag hade gärna sett att det gick att starta maskinen med samma hand som man håller den med men det går inte. Den är otillgängligt placerad och lite nersänkt i en ram så man får alltså slå på och av den med sin andra hand. Kanhända är det av säkerhetsskäl?
@ Badtastex: jag köpte min på Toolab för 2049:- inkl moms, hade jag sett kitet du länkade till hade jag definitivt köpt det. Jag tänker att när man använder fräsen för att runda eller fasa av en kant litegrand så genereras det nog inte så mycket spån utan att utsugsadaptern gör nytta.
Sammanfattningsvis kan jag bara säga att efter dagens övningar är jag helnöjd och jag tror att den lilla krabaten och jag kommer att ha mycket roligt ihop.
//Ronnie
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Livet är orättvist. Hela tiden.HasseTeknik skrev:
Nå, jag fick ihop det rätt bra ändå till slut. 4,5 meter spill på totalt 140 löpmeter. Nu hoppas jag bara att verkligheten kommer stämma med teorin
Det måste väl finnas något finurligt datorprogram för sånt där?
Några komponenter till min hemgjorda impeller och motorn som ska driva alltihopa. Har också gjort lamineringar till fläktbladen men SD kortet verkade skita på sig och tappade de bilderna. Görs enligt planer från Woodgears men jag har skalat upp det för att göra en riktig jäkel till spånsug, också tagit tips från andra byggen, som att t.ex. fräsa ur spår för fläktbladen istället för att bara limma dom. Men det borde räcka med lim, enligt planerna limmas det bara och där drivs det med en fart av 3450rpm medans min "bara" blir 2850rpm.
Men orginalet i ritningarna är 35cm i diameter och 3.5cm höga blad, min är 51,5cm och har 10cm höga blad. Ska bli intressant att balansera den och sen testköra.
Har faktiskt tänkt tvärt om, att jag kunde kanske bygga den större. Just såna hära impeller designer är mycket mera effektiva och tar mindre energi för att flytta samma mängd luft än materialhanterande designer.
Orginaldesignen jag utgår ifrån (35cm) kördes med en 0.6kw 1-fas motor och det drog inte mer än motorn klarade av, fanns faktiskt en marginal. Så jag har en motor som är 6.6ggr större att jobba med. Den gick också på 3450rpm medan här i europa där vi har 50hz så är det 2850 som gäller, så designen skulle behöva förstöras till 42cm för att vara lika effektiv här, men eftersom den går saktare skulle samma 0.6kw motor kunna dra runt den utan att dra mera ström än för en 35cm impeller.
Så med tanke på styrkan och att den kommer att rotera skatare, så tycker jag att jag var lite konservativ, men jag vill inte den ska ta hur mycket rum som helst, fast den nu ska stå i ett separat rum.
Hade tanke på att bygga den helt i polykarbonat annars, hade varit ett starkt och uniformt material som man kan hantera med snickeriverktyg, hade också kunnat göra ett fönster och titta in på impellern då Vet inte om det hade hållit eller ej men jag tror det. Men sådana skivor är så dyra att jag inte vill chansa.
Tillägg, försökte räkna den interna ytan på fläktbladen och kom fram till att 35cm designen med sina 3.5cm höga blade hade 29028 cm2 i total yta. Min design har 173415 cm2. Så B / A = 5.95ggr större yta. Så det känns som jag är innuti marginalerna.
Orginaldesignen jag utgår ifrån (35cm) kördes med en 0.6kw 1-fas motor och det drog inte mer än motorn klarade av, fanns faktiskt en marginal. Så jag har en motor som är 6.6ggr större att jobba med. Den gick också på 3450rpm medan här i europa där vi har 50hz så är det 2850 som gäller, så designen skulle behöva förstöras till 42cm för att vara lika effektiv här, men eftersom den går saktare skulle samma 0.6kw motor kunna dra runt den utan att dra mera ström än för en 35cm impeller.
Så med tanke på styrkan och att den kommer att rotera skatare, så tycker jag att jag var lite konservativ, men jag vill inte den ska ta hur mycket rum som helst, fast den nu ska stå i ett separat rum.
Hade tanke på att bygga den helt i polykarbonat annars, hade varit ett starkt och uniformt material som man kan hantera med snickeriverktyg, hade också kunnat göra ett fönster och titta in på impellern då Vet inte om det hade hållit eller ej men jag tror det. Men sådana skivor är så dyra att jag inte vill chansa.
Tillägg, försökte räkna den interna ytan på fläktbladen och kom fram till att 35cm designen med sina 3.5cm höga blade hade 29028 cm2 i total yta. Min design har 173415 cm2. Så B / A = 5.95ggr större yta. Så det känns som jag är innuti marginalerna.
Redigerat:
Nä då får den jobba mindre. Det är inte intuitivt men en fläktmotor får arbeta som mest när flödet av luft är fritt och impeller får flytta så mycket luft den kan, tänker man på det är det ju logiskt, desto mera luft som måste flyttas, desto mera arbete måste utföras. Det som kanske får folk att tänka annorlunda är att det inte är bra för t.ex. dammsugare när man gör så, men en dammsugarmotor behöver luftflödet för att kyla sig själv. Motorn i detta fall kyler sig själv skillt från impellern.
Allt motstånd från rör, filter och separator kommer således att minska bördan för motorn, jag vill dock dimensionera den så att den ska kunna dra runt inom motors säkerhetsmarginaler när flödet är 100%.
Allt motstånd från rör, filter och separator kommer således att minska bördan för motorn, jag vill dock dimensionera den så att den ska kunna dra runt inom motors säkerhetsmarginaler när flödet är 100%.
Ute och körde runt i svenskfinland igår, köpte en elmotor, lite gammal men fullt funktionell, iallafall de minuter jag testade hos säljaren, gick runt helt tyst, känns som byggkvalitén är bättre än moderna motorer på något vis:
Sen hälsade jag på en bekant som skaffat en bandsåg av märket Beronius, ett svenskt märke. Sågen är daterad till före 1917 och drevs orginellt med rem men har fått en motor monterad i efterskott. Kräver lite jobb för att få igång den men den såg fin och kompakt ut för att ha 60cm hjul.
Sen hälsade jag på en bekant som skaffat en bandsåg av märket Beronius, ett svenskt märke. Sågen är daterad till före 1917 och drevs orginellt med rem men har fått en motor monterad i efterskott. Kräver lite jobb för att få igång den men den såg fin och kompakt ut för att ha 60cm hjul.
Som vanligt hos mig så är det sågande som stått på tapeten.
Denna gång så var det riktigt gamla ekar som åkte genom sågen.
Tror dom legat på gården minst i 15 år
[video=youtube;chBB6s3OfrM]http://www.youtube.com/watch?v=chBB6s3OfrM[/video]
Denna gång så var det riktigt gamla ekar som åkte genom sågen.
Tror dom legat på gården minst i 15 år
[video=youtube;chBB6s3OfrM]http://www.youtube.com/watch?v=chBB6s3OfrM[/video]
Väldigt avundsjuk på alla er med ekar liggandes på gården, eller som bor där dom växer naturligt. Ska plantera en ek eller två på min gård så om några hundra år har jag eget ekvirke också!
Själv gör jag en massa saker på siståne, mera förvaring och organisering av verktygen i verkstan:
Den här konstiga grejen slängde jag ihop på en timme, ett riktigt hafsverk, men den funkade:
Vad är det, jo det är en gräsfröspridare, fyll hinken med frö och öppna en lucka i botten så faller fröna ut, sen kopplar du en borrmaskin till gängstången på toppen och drar igång, så slängs fröna iväg när dom faller på den impeller-liknande grejen i botten.
Själv gör jag en massa saker på siståne, mera förvaring och organisering av verktygen i verkstan:
Den här konstiga grejen slängde jag ihop på en timme, ett riktigt hafsverk, men den funkade:
Vad är det, jo det är en gräsfröspridare, fyll hinken med frö och öppna en lucka i botten så faller fröna ut, sen kopplar du en borrmaskin till gängstången på toppen och drar igång, så slängs fröna iväg när dom faller på den impeller-liknande grejen i botten.
Produkter som diskuteras: "gängstången"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Har fixat hyllor (konsolerna gjorde jag i vintras) och påbörjat en verktygstavla av björkplywood!
Framförallt har jag dammsugit och städat inne i min lilla bod!
Framförallt har jag dammsugit och städat inne i min lilla bod!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto