69 664 läst · 270 svar
70k läst
270 svar
Vedanläggning i nybygge. Råd och tips välkomnas.
Hej, har varit ifrån tråden och forat ett bra tag men nu gått igenom vad som framkommit under hösten. Några reflektioner:
Vart menar rörkrökaren att man skulle tappa 5-7grC? Om han menar mellan tekniktank och tappvarmvatten gissar jag närmare 3-4 om du har en vettigt dim TVA. Menar han inkommande från kulvert ut mot raddar eller annan värme har han helt fel, där är skillnaden 0. Menar han rena förluster i kulverten och du misstänker han har rätt så skall du utan tvekan gräva upp den och reklamera. Skulle det vara så att 5-7grC försvann i kulverten in och lika mycket ut skulle förlusterna motsvara 30-50%. Detta är naturligtvis helt orimligt om kulverten inte helt saknar isolering.
Vart menar rörkrökaren att man skulle tappa 5-7grC? Om han menar mellan tekniktank och tappvarmvatten gissar jag närmare 3-4 om du har en vettigt dim TVA. Menar han inkommande från kulvert ut mot raddar eller annan värme har han helt fel, där är skillnaden 0. Menar han rena förluster i kulverten och du misstänker han har rätt så skall du utan tvekan gräva upp den och reklamera. Skulle det vara så att 5-7grC försvann i kulverten in och lika mycket ut skulle förlusterna motsvara 30-50%. Detta är naturligtvis helt orimligt om kulverten inte helt saknar isolering.
Redigerat:
God fortsättning!
Arbetet fortskrider, nu med ny rörmokare. Den förste killen hade för mycket att göra i jan/feb och bodde långt bort. Vi kände båda två att det inte var optimalt om han skulle åka 15 mil varje gång jag ville ha hjälp med någon inställning första halvåret.
Fick ett tips av killen som göt plattan till maskinhallen, om en gammal räv som kunde massor om cirkulation, luft, självfall m.m. Det lät lovande och efter att ha pratat med honom i telefon, skickat ett par skisser och info, träffades vi i förrgår. Han kommer göra jobbet och det känns bra.
Överlag tyckte han mitt system kändes vettigt. Han hade dock ett par tankar om förändring/förbättring jag gärna drar med er.
Dels undrade han lite om varför jag så gärna ville ha TVA. Jag sade det lilla jag visste men samtidigt att jag är en glad amatör som läser på men eg. inte kan VVS. Flera av er har ju sagt att skillnaderna mellan slinga och TVA inte är jättelika, men de flesta hardcoreeldare föredrar ändå TVA. Är det för kall retur och bra skiktning primärt? Gick igenom tråden och har saxat det jag sett om det nedan, men frågar gärna. Han tyckte också att det ju kostar en del och tar mycket plats inne vid tanken rent fysiskt. Han var däremot inte aktivt emot det, han spekulerade bara i om man kanske kunde få ett system inne i huset som närmast var helt eget. Sätter man ex. elpatron där och slinga + slinga eller slinga + VVB, kan man köra systemet helt själv vid längre strömavbrott eller resor, ex.
Han verkade kunna sina grejer i alla fall. Det första han sade när vi snackade om öppen expansion eller inte, var att det måste jag ha om jag har eget vatten. Bra med folk med koll. Jag hade ingen aning. Han föredrog också varm expansion lite beroende på, men det verkar inte ha så stor betydelse - eller? (Han nämnde för övrigt paraffinoljeknepet.)
Han föreslog vidare att sätta expansionskärlet ovanpå slavtanken inne, inte ute vid pannan. Det för att eliminera risk för oönskad luft i systemet, osäker lutning från hall till hus, med mera. Det lät också vettigt. Flera av er har ju också nämnt det där med naturlagarna, att det är viktigt att ha koll på varm luft, att saker tar rätt väg och gärna göra transportvägarna så korta som möjligt där det går. Då slipper man också hela problematiken med isolering m.m. av kärl där ute (eftersom den måste sitta så högt upp). Han känns vettig men vad tror ni om det?
Han hade heller inget emot om jag skaffade grejerna själv om det blir billigare. Behöver jag hjälp med alla styrningsgrejer, ventiler, paket m.m. skaffar han antingen det eller bollar med mig innan köpet.
Ungefär så har vi det (funkar kanin!) med 3000 l primärtank och 500 liter tekniktank till 200 m2 hus. Några viktiga undantag: ingen elspets nödvändig, trots pex-kulvert och ständigt under 60 i inkommande temp. Detta utan att äventyra hälsan m a p legionella! Inget vatten hålls fesljummet: Varmvattnet bereds on demand med tappvarmvattenautomat, TVA, en värmeväxlare alltså. Den gör lätt massor av tappvarmvatten av 43-gradigt systemvatten. TVA är alltså ett bra val spec om du ska ha solvärme. Slingor lär funka hyfsat också, förrådsberedare mindre bra. TVA är lite meckigt men är du inte rädd för det så bygg/köp.
TVA är absolut inga jättekomplicerade grunkor, men det är ju en cirkpump, plattvärmeväxlare och några ventiler extra att hålla koll på, i jämförelse med förrådsberedare eller slingor.
TVAn ska justeras in. Sen tuffar den på och gör jobbet!
Min TVA byggde jag själv, fungerar mkt bra (finns bh-tråd om det, sök). KöpeTVA som verkar bra (plug and play) är baxis och svesols varianter.
En finess med TVA är som sagt att du kan göra tappvarmvatten även om tempen i systemet är 43 grader. En annan att returvattnet f TVA till tanken är kallt: potentiellt nån grad över inkommande färskvattentemp. En tredje att det kylda returvattnet verkligen hamnar i botten på tanken, vilket medför bättre skiktning.
Allt detta medför förlängda/flexiblare eldningsintervall. Dessutom har vi, vid fulladdade tankar, typ 7 kubikmeter tappvarmvatten! Vi kan duscha i dagar!
Jag inbillar mig att legionellarisken är obefintlig i en TVA men det får du låta nån sakkunnig bekräfta.
Min "tekniktank" är förresten inget mer komplicerat än en vanlig bät beg femhundra liters acktank. På den har jag monterat shunt med automatik, TVA och kulvertstyrning.
Det du skriver med en typisk 500 liter slavtank inne som satsladdas med hjälp av lämplig styrning från huvudtanken är bra i ditt fall tycker jag. Därifrån shuntar du ut värme och tar du VV via TVA blir det riktigt bra med prima avkylning och låg retur från slaven. Och inga problem med att VV dröjer o.dyl som följer med VV via kulvert. Rätt utfört kan du få lägre förluster så här än med fler rör i kulvert och VV och nedshuntat värmevatten i den.
Du ska inte behöva någon direktel för VV i ditt fall och vill du gå på med solpaneler är det helt ok att dumpa den energin i huvudtanken. Lägg krutet på att du får bra funktion kring slavtanken inne med de shuntningar du behöver om du har behov av flera temperaturnivåer för värmedelen och sen TVA för VV. Att dimensionera så att du på kort tid kan ladda slaven är fördelaktigt så du inte behöver ligga och pumpa hetvatten mot kulvertförlusterna onödigt länge.
VV ur antingen dubbla slingor eller TVA, smaksak tycker jag. Slingor är enklare, TVA bättre/ roligare..
Att ha vvx istf slinga för solen i stora tanken gör det enklare att välja på vilken nivå man skall ladda vilket jag tror är en förutsättning för att få det att funka väl över året.
3 - VV via TVA dvs värmeväxlare inne vid slavtanken är mycket lämpligt och gör du den själv dessutom billigt och med stor möjlighet att få det optimalt tekniskt sett. Du kan i stort använda samma komponenter om du vill sätta solpaneler och växla in ute vid huvudtanken då faller priset ytterligare på det inköpet.
Två värmeväxlare JA. Liknande teknik; solladdare är enklare (billigare) i utförandet TVA lite mer komplex (dyrare). Slingor är hyfsade alternativ på båda ställena.
2 - Skaffa VVX för att göra egen TVA, samma kan du köpa två av om du vill växla in sol i huvudtanken senare. Till detta krävs även en pump och med fördel kan du skaffa flera lika både till kulvert och övriga värmekretsar.
Du har en ganska grov dimension på kulverten så om möjligt påverka rörmokaren så att du kan dra nytta av det vid laddning, sätt gärna ett slitsat rör vid slavtankens inlopp så kan ni köra med rejält flöde utan de nackdelar som kan komma ur det annars. Du kan också köra tempen relativt högt i kulverten det är inget problem att ligga så högt man ändå av praktiska skäl önskar dvs 70-80 grader. Och syna de olika modellerna för TVA om det inte byggs av separata delar, finns vissa tillverkare och modeller som kan göra dig besviken, vore synd nu när det är den som är ett av dina trumfkort i systemet. Och lägg gärna ner de insatser som krävs för att ha öppen expansion, du verkar ha förutsättningarna på rätt sida trots allt. Slutna kärl har begränsad livslängd i de här fallen både pga av att de får jobba mer i volym och även i vissa kopplingar temperaturmässigt. Man ska inte underskatta nyttan för att bli av med luft i de här anläggningarna och då direkt invid panna, huvudtank, även vid det mer osannolika "kokningsfallet" är det skönt med ett rör ut. Följ gärna principen som visades tidigare med rör direkt ut och kärlet kopplat på en gren och bara ett tunt skvallerrör ner från det.
Arbetet fortskrider, nu med ny rörmokare. Den förste killen hade för mycket att göra i jan/feb och bodde långt bort. Vi kände båda två att det inte var optimalt om han skulle åka 15 mil varje gång jag ville ha hjälp med någon inställning första halvåret.
Fick ett tips av killen som göt plattan till maskinhallen, om en gammal räv som kunde massor om cirkulation, luft, självfall m.m. Det lät lovande och efter att ha pratat med honom i telefon, skickat ett par skisser och info, träffades vi i förrgår. Han kommer göra jobbet och det känns bra.
Överlag tyckte han mitt system kändes vettigt. Han hade dock ett par tankar om förändring/förbättring jag gärna drar med er.
Dels undrade han lite om varför jag så gärna ville ha TVA. Jag sade det lilla jag visste men samtidigt att jag är en glad amatör som läser på men eg. inte kan VVS. Flera av er har ju sagt att skillnaderna mellan slinga och TVA inte är jättelika, men de flesta hardcoreeldare föredrar ändå TVA. Är det för kall retur och bra skiktning primärt? Gick igenom tråden och har saxat det jag sett om det nedan, men frågar gärna. Han tyckte också att det ju kostar en del och tar mycket plats inne vid tanken rent fysiskt. Han var däremot inte aktivt emot det, han spekulerade bara i om man kanske kunde få ett system inne i huset som närmast var helt eget. Sätter man ex. elpatron där och slinga + slinga eller slinga + VVB, kan man köra systemet helt själv vid längre strömavbrott eller resor, ex.
Han verkade kunna sina grejer i alla fall. Det första han sade när vi snackade om öppen expansion eller inte, var att det måste jag ha om jag har eget vatten. Bra med folk med koll. Jag hade ingen aning. Han föredrog också varm expansion lite beroende på, men det verkar inte ha så stor betydelse - eller? (Han nämnde för övrigt paraffinoljeknepet.)
Han föreslog vidare att sätta expansionskärlet ovanpå slavtanken inne, inte ute vid pannan. Det för att eliminera risk för oönskad luft i systemet, osäker lutning från hall till hus, med mera. Det lät också vettigt. Flera av er har ju också nämnt det där med naturlagarna, att det är viktigt att ha koll på varm luft, att saker tar rätt väg och gärna göra transportvägarna så korta som möjligt där det går. Då slipper man också hela problematiken med isolering m.m. av kärl där ute (eftersom den måste sitta så högt upp). Han känns vettig men vad tror ni om det?
Han hade heller inget emot om jag skaffade grejerna själv om det blir billigare. Behöver jag hjälp med alla styrningsgrejer, ventiler, paket m.m. skaffar han antingen det eller bollar med mig innan köpet.
Ungefär så har vi det (funkar kanin!) med 3000 l primärtank och 500 liter tekniktank till 200 m2 hus. Några viktiga undantag: ingen elspets nödvändig, trots pex-kulvert och ständigt under 60 i inkommande temp. Detta utan att äventyra hälsan m a p legionella! Inget vatten hålls fesljummet: Varmvattnet bereds on demand med tappvarmvattenautomat, TVA, en värmeväxlare alltså. Den gör lätt massor av tappvarmvatten av 43-gradigt systemvatten. TVA är alltså ett bra val spec om du ska ha solvärme. Slingor lär funka hyfsat också, förrådsberedare mindre bra. TVA är lite meckigt men är du inte rädd för det så bygg/köp.
TVA är absolut inga jättekomplicerade grunkor, men det är ju en cirkpump, plattvärmeväxlare och några ventiler extra att hålla koll på, i jämförelse med förrådsberedare eller slingor.
TVAn ska justeras in. Sen tuffar den på och gör jobbet!
Min TVA byggde jag själv, fungerar mkt bra (finns bh-tråd om det, sök). KöpeTVA som verkar bra (plug and play) är baxis och svesols varianter.
En finess med TVA är som sagt att du kan göra tappvarmvatten även om tempen i systemet är 43 grader. En annan att returvattnet f TVA till tanken är kallt: potentiellt nån grad över inkommande färskvattentemp. En tredje att det kylda returvattnet verkligen hamnar i botten på tanken, vilket medför bättre skiktning.
Allt detta medför förlängda/flexiblare eldningsintervall. Dessutom har vi, vid fulladdade tankar, typ 7 kubikmeter tappvarmvatten! Vi kan duscha i dagar!
Jag inbillar mig att legionellarisken är obefintlig i en TVA men det får du låta nån sakkunnig bekräfta.
Min "tekniktank" är förresten inget mer komplicerat än en vanlig bät beg femhundra liters acktank. På den har jag monterat shunt med automatik, TVA och kulvertstyrning.
Det du skriver med en typisk 500 liter slavtank inne som satsladdas med hjälp av lämplig styrning från huvudtanken är bra i ditt fall tycker jag. Därifrån shuntar du ut värme och tar du VV via TVA blir det riktigt bra med prima avkylning och låg retur från slaven. Och inga problem med att VV dröjer o.dyl som följer med VV via kulvert. Rätt utfört kan du få lägre förluster så här än med fler rör i kulvert och VV och nedshuntat värmevatten i den.
Du ska inte behöva någon direktel för VV i ditt fall och vill du gå på med solpaneler är det helt ok att dumpa den energin i huvudtanken. Lägg krutet på att du får bra funktion kring slavtanken inne med de shuntningar du behöver om du har behov av flera temperaturnivåer för värmedelen och sen TVA för VV. Att dimensionera så att du på kort tid kan ladda slaven är fördelaktigt så du inte behöver ligga och pumpa hetvatten mot kulvertförlusterna onödigt länge.
VV ur antingen dubbla slingor eller TVA, smaksak tycker jag. Slingor är enklare, TVA bättre/ roligare..
Att ha vvx istf slinga för solen i stora tanken gör det enklare att välja på vilken nivå man skall ladda vilket jag tror är en förutsättning för att få det att funka väl över året.
3 - VV via TVA dvs värmeväxlare inne vid slavtanken är mycket lämpligt och gör du den själv dessutom billigt och med stor möjlighet att få det optimalt tekniskt sett. Du kan i stort använda samma komponenter om du vill sätta solpaneler och växla in ute vid huvudtanken då faller priset ytterligare på det inköpet.
Två värmeväxlare JA. Liknande teknik; solladdare är enklare (billigare) i utförandet TVA lite mer komplex (dyrare). Slingor är hyfsade alternativ på båda ställena.
2 - Skaffa VVX för att göra egen TVA, samma kan du köpa två av om du vill växla in sol i huvudtanken senare. Till detta krävs även en pump och med fördel kan du skaffa flera lika både till kulvert och övriga värmekretsar.
Du har en ganska grov dimension på kulverten så om möjligt påverka rörmokaren så att du kan dra nytta av det vid laddning, sätt gärna ett slitsat rör vid slavtankens inlopp så kan ni köra med rejält flöde utan de nackdelar som kan komma ur det annars. Du kan också köra tempen relativt högt i kulverten det är inget problem att ligga så högt man ändå av praktiska skäl önskar dvs 70-80 grader. Och syna de olika modellerna för TVA om det inte byggs av separata delar, finns vissa tillverkare och modeller som kan göra dig besviken, vore synd nu när det är den som är ett av dina trumfkort i systemet. Och lägg gärna ner de insatser som krävs för att ha öppen expansion, du verkar ha förutsättningarna på rätt sida trots allt. Slutna kärl har begränsad livslängd i de här fallen både pga av att de får jobba mer i volym och även i vissa kopplingar temperaturmässigt. Man ska inte underskatta nyttan för att bli av med luft i de här anläggningarna och då direkt invid panna, huvudtank, även vid det mer osannolika "kokningsfallet" är det skönt med ett rör ut. Följ gärna principen som visades tidigare med rör direkt ut och kärlet kopplat på en gren och bara ett tunt skvallerrör ner från det.
Du kanske kan med egna ord beskriva vad du i nuläget tänker dig för olika komponenter, tråden är lång och har många sidospår så svårt att få ett grepp om nuläget.
Och i fallet TVA skulle jag likt Stenolofanders föreslå att du skaffar ingående delar själv om du ska få ett perfekt resultat både ekonomiskt och tekniskt. Jag skulle tro att mokaren är ovan vid dem och därför lite avvaktande, Du kan välja slinga i din slavtank men med din möjlighet att bygga skulle jag inte tveka på TVA, den behöver inte ta någon plats om det görs vettigt, ger bara fördelar på många sätt.
Och i expansionsfrågan är det en fördel om du kan sätta den i pannrummet, inga problem att isolerat sätta den där enda begränsningen är höjden mellan delarna. Tänk på att det blir en rejäl pjäs att sätta inne om du ska ha stor primärtank, avluftningen inne bör du lösa på annat sätt ändå och den gör mest nytta via exp i panndelen.
Du får troligtvis inte fatt i någon bättre rörmokare än du har men det skadar inte att du föreskriver lite vad du önskar, tyvärr fastnar de lite i sina fasta spår.
Och i fallet TVA skulle jag likt Stenolofanders föreslå att du skaffar ingående delar själv om du ska få ett perfekt resultat både ekonomiskt och tekniskt. Jag skulle tro att mokaren är ovan vid dem och därför lite avvaktande, Du kan välja slinga i din slavtank men med din möjlighet att bygga skulle jag inte tveka på TVA, den behöver inte ta någon plats om det görs vettigt, ger bara fördelar på många sätt.
Och i expansionsfrågan är det en fördel om du kan sätta den i pannrummet, inga problem att isolerat sätta den där enda begränsningen är höjden mellan delarna. Tänk på att det blir en rejäl pjäs att sätta inne om du ska ha stor primärtank, avluftningen inne bör du lösa på annat sätt ändå och den gör mest nytta via exp i panndelen.
Du får troligtvis inte fatt i någon bättre rörmokare än du har men det skadar inte att du föreskriver lite vad du önskar, tyvärr fastnar de lite i sina fasta spår.
GK 100: Lista med komponenter kommer inom nån vecka. Bollar gärna.
Yes, tråden är lång indeed.
TVA m.m: Jag tar som sagt gärna en påminnelse/sammanfattning kring fördelarna med TVA. Vill jag ha det kommer nog inte rörmokaren säga nej, men det är ju bra att veta varför man förespråkar något.
Delar till en TVA är inte lätt för mig att kika på. Jag kollade på Baxis då det blir en Baxi-panna, men krökaren kanske kan bygga om jag skaffar delar, men då måste jag veta vad jag ska ha.
Expansionen: det hade visserligen varit rätt smutt om jag sluppit hela den där grejen att dra ut rör och montera kärlet ovanför/utanför pannrummet. Det är lite bökigt. Det är 2,60 i tak inne i groventrén, så tanken (höhö) var i så fall att ha kärlet ovanför slavtanken. Men installationen står inte och faller med det, förstås. TVA är första grejen vi ska spika.
Yes, tråden är lång indeed.
TVA m.m: Jag tar som sagt gärna en påminnelse/sammanfattning kring fördelarna med TVA. Vill jag ha det kommer nog inte rörmokaren säga nej, men det är ju bra att veta varför man förespråkar något.
Delar till en TVA är inte lätt för mig att kika på. Jag kollade på Baxis då det blir en Baxi-panna, men krökaren kanske kan bygga om jag skaffar delar, men då måste jag veta vad jag ska ha.
Expansionen: det hade visserligen varit rätt smutt om jag sluppit hela den där grejen att dra ut rör och montera kärlet ovanför/utanför pannrummet. Det är lite bökigt. Det är 2,60 i tak inne i groventrén, så tanken (höhö) var i så fall att ha kärlet ovanför slavtanken. Men installationen står inte och faller med det, förstås. TVA är första grejen vi ska spika.
Någon som orkar lista vad fördelarna är med TVA kontra slingor? Är det primärt för kall retur som ger låga förluster samt bra skiktning? Och att slutresultatet blir ett system som går att styra mer i detalj? Jag vet inte riktigt vad jag ska säga när han undrar varför jag så gärna vill ha TVA/värmeväxlare.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Fördel TVA jämfört med slingor, förutom det du nämner:
A) Högre komfort och längre eldningsintervall därför att du snabbt kan krama ur sista/första gnuttan värme ur systemet. Har du 200 liter 43-gradigt hetvatten, får du ut 200 liter 41-gradigt vatten att duscha i. Har du 30 liter hetvatten i toppen på tanken kan du nyttja alla 30 för att bereda tappvarmvatten. Vedpanna klarar ju visserligen lätt att leverera hett vatten, men värmepump och solvärme funkar bäst om de får producera vid lägre temperatur: ännu mer fördel TVA.
B) Lätt att serva genom att plocka bort och rengöra värmeväxlaren: viktigt för oss som har kalk i vattnet, vilket riskerar försämra kapaciteten på varmvattenberedningen. Kan kanske bli aktuellt om några år(?) även om vi försöker undvika utfällningar i växlaren genom att bereda tappvarmvattnet under 50 grader.
Grejer du behöver: kolla gärna min tråd om egenbyggd TVA. Jag beställde grejer i byggsats från Sfinx solar, utan byggbeskrivning... kliade mig i huvet och satte igång, fick god hjälp av detta forum (särskilt tack återigen, GK100!). En grej som jag har men egentligen kanske inte behöver är en blandningsventil för att begränsa temperaturen (med tanke på risk för skållning och kalkutfällningar) det kunde möjligen räckt med enbart temperaturbegränsningen i kulverten. Om denna blandningsventil skippas blir bygget mycket enkelt:
1) Värmeväxlare, rostfritt stål, 20 plattor 60 cm lång, typ. Lång= Viktigt, eller så hittar man två kortare på blocket och seriekopplar. För lång värmeväxlare kan du knappast ha men vår funkar även när två duschar i två duschar samtidigt (iaf om det finns hetvatten tillräckligt, annars får man turas om eller samsas i en dusch)
2) Pump. Vanlig enkel cirkpump med tre lägen funkar. Modern tryckstyrd = större möjlighet att trimma flödet, förmodar jag.
3) en flödesvakt (flow switch) dvs en strömbrytare som startar pumpen när tappvarmvatten förbrukas.
Dessa tre komponenter är de mest grundläggande i alla TVA, helt nödvändiga. Övriga komponenter nedan beror på förutsättningarna.
4) termostat med extern bulb, som en radiatortermostat med en extern känselkropp
5) blandningsventil
6) smutsfilter
7) backventil, eller som i mitt fall, en magnetventil.
Denna magnetventil hindrar oönskad cirkulation på primärsidan genom TVAn. Min magnetventil är en liten futtig begagnad som kanske suttit i en diskmaskin: den släpper inte igenom några mängder när den öppnar men den funkar ypperligt.
A) Högre komfort och längre eldningsintervall därför att du snabbt kan krama ur sista/första gnuttan värme ur systemet. Har du 200 liter 43-gradigt hetvatten, får du ut 200 liter 41-gradigt vatten att duscha i. Har du 30 liter hetvatten i toppen på tanken kan du nyttja alla 30 för att bereda tappvarmvatten. Vedpanna klarar ju visserligen lätt att leverera hett vatten, men värmepump och solvärme funkar bäst om de får producera vid lägre temperatur: ännu mer fördel TVA.
B) Lätt att serva genom att plocka bort och rengöra värmeväxlaren: viktigt för oss som har kalk i vattnet, vilket riskerar försämra kapaciteten på varmvattenberedningen. Kan kanske bli aktuellt om några år(?) även om vi försöker undvika utfällningar i växlaren genom att bereda tappvarmvattnet under 50 grader.
Grejer du behöver: kolla gärna min tråd om egenbyggd TVA. Jag beställde grejer i byggsats från Sfinx solar, utan byggbeskrivning... kliade mig i huvet och satte igång, fick god hjälp av detta forum (särskilt tack återigen, GK100!). En grej som jag har men egentligen kanske inte behöver är en blandningsventil för att begränsa temperaturen (med tanke på risk för skållning och kalkutfällningar) det kunde möjligen räckt med enbart temperaturbegränsningen i kulverten. Om denna blandningsventil skippas blir bygget mycket enkelt:
1) Värmeväxlare, rostfritt stål, 20 plattor 60 cm lång, typ. Lång= Viktigt, eller så hittar man två kortare på blocket och seriekopplar. För lång värmeväxlare kan du knappast ha men vår funkar även när två duschar i två duschar samtidigt (iaf om det finns hetvatten tillräckligt, annars får man turas om eller samsas i en dusch)
2) Pump. Vanlig enkel cirkpump med tre lägen funkar. Modern tryckstyrd = större möjlighet att trimma flödet, förmodar jag.
3) en flödesvakt (flow switch) dvs en strömbrytare som startar pumpen när tappvarmvatten förbrukas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa tre komponenter är de mest grundläggande i alla TVA, helt nödvändiga. Övriga komponenter nedan beror på förutsättningarna.
4) termostat med extern bulb, som en radiatortermostat med en extern känselkropp
5) blandningsventil
6) smutsfilter
7) backventil, eller som i mitt fall, en magnetventil.
Denna magnetventil hindrar oönskad cirkulation på primärsidan genom TVAn. Min magnetventil är en liten futtig begagnad som kanske suttit i en diskmaskin: den släpper inte igenom några mängder när den öppnar men den funkar ypperligt.
Det är andra gången jag inte får något meddelande om ett inlägg. Dumt. Tack, Stenolofanders! Solida argument där. Jag vet inte hur mycket fördelarna med TVA ger i rena pengar, men värmeekonomi är ju bra argument, och det finns så klart goda skäl till varför flera av er förespråkar dem. Vete fasen om jag ska ge mig på att köpa byggsats, dock. Har verkligen ingen tid över och är inte duktig på sådant heller. Det som lockar är förstås skillnaden mellan typ 3- och 10 000. Sedan ska rörmokaren övertygas också... Men okej, jag planerar för TVA så får vi se.
Allra först tänkte jag dock beställa tankar från Husqvarna, 4 m3 till pannrummet och 500 liter till groventrén. Jag vet inte alls hur det ser ut med urtag - räcker de som är monterade som standard till min lösning (som väl i stort sett blir identisk med din)? Förstår ju att jag måste bestämma om det ska vara nån vvb eller slinga i den lilla tanken innan jag beställer, men den stora tanken, om jag vill ha sol om några år, ska jag ha något extra i/till den stora tanken då? Vad är kamrörsbatteri som Husqvarna nämner på sin sida?
"Kamrörsbatteri för varmvatten och solenergi av ytförstorade kopparrör kan också monteras till samtliga storlekar"
Elpatron ska jag sannolikt ha i alla fall. Vet dock inte om jag ska ha den i den lilla eller stora. Rörkrökaren tyckte ju jag skulle ha både patron och helst slinga + burk/vvb i den för att den skulle bli "självgående" så att säga, men det får väl bli antingen TVA eller det, inte båda.
Sedan säljer Tanksvets Laddomat 21 och 4030 samt Thermomatic villavärmereglering också. Har dock inte jämfört deras pris med de andra jag tänkte beställa resten hos.
Allra först tänkte jag dock beställa tankar från Husqvarna, 4 m3 till pannrummet och 500 liter till groventrén. Jag vet inte alls hur det ser ut med urtag - räcker de som är monterade som standard till min lösning (som väl i stort sett blir identisk med din)? Förstår ju att jag måste bestämma om det ska vara nån vvb eller slinga i den lilla tanken innan jag beställer, men den stora tanken, om jag vill ha sol om några år, ska jag ha något extra i/till den stora tanken då? Vad är kamrörsbatteri som Husqvarna nämner på sin sida?
"Kamrörsbatteri för varmvatten och solenergi av ytförstorade kopparrör kan också monteras till samtliga storlekar"
Elpatron ska jag sannolikt ha i alla fall. Vet dock inte om jag ska ha den i den lilla eller stora. Rörkrökaren tyckte ju jag skulle ha både patron och helst slinga + burk/vvb i den för att den skulle bli "självgående" så att säga, men det får väl bli antingen TVA eller det, inte båda.
Sedan säljer Tanksvets Laddomat 21 och 4030 samt Thermomatic villavärmereglering också. Har dock inte jämfört deras pris med de andra jag tänkte beställa resten hos.
Självklart kan du köpa delar för bygge av TVA det finns på många håll, se bara som sagt till att du får en lång modell med ganska få plattor. Det är lika enkelt att koppla några rör till tank och vattenledning som att gå på en inbyggd VVB i lilla tanken. Du ska inte se det som att du inte har tid, det rör sig om några timmar max och det har du igen på många sätt.
Köp din stora tank med muffar högt, mitten, lågt åt de håll som passar samt en i toppen, jag skulle föredra åt båda sidorna och rakt fram då är alla möjligheter öppna och kostar inget att tala om när den byggs. Du kan göra lika med den lilla och även en tvåtumsmuff för elpatron i den, kanske även i den stora för ev lätt varmhållning om du ställer av lång tid.
Låt dig nu inte förvillas av rörmokaren se till att han gör det han troligtvis är bra på att montera dina grejor korrekt och fackmässigt.
Köp din stora tank med muffar högt, mitten, lågt åt de håll som passar samt en i toppen, jag skulle föredra åt båda sidorna och rakt fram då är alla möjligheter öppna och kostar inget att tala om när den byggs. Du kan göra lika med den lilla och även en tvåtumsmuff för elpatron i den, kanske även i den stora för ev lätt varmhållning om du ställer av lång tid.
Låt dig nu inte förvillas av rörmokaren se till att han gör det han troligtvis är bra på att montera dina grejor korrekt och fackmässigt.
Tja, det låter kanske inte heeelt omöjligt. Okej, vi får se. Jag ska absolut ge legotänket en chans.
Då ska vi se:
Stor tank: muffar högt, mitten, lågt åt de håll som passar samt en i toppen. Ev. låga åt båda håll. Räcker antalet muffar som är standard tro, eller kan jag behöva extra?
Liten tank: likadant. Ev. tvåtumsmuff för elpatron. Fast är det inte onödigt med patron i båda? Hade det inte räckt med en i den stora tanken, alltså i början av systemet? Eller blir det för klent?
Och just det: inget "extra" i den stora tanken för ev. soldel framöver? Den ansluts och laddas mot den stora tanken i så fall, utan annat innehåll? Det är självklart bara bra i så fall, bara så jag inte missar något.
Härligt att det här drar igång nu! Nu ska man bara se till att fixa det här också.
Då ska vi se:
Stor tank: muffar högt, mitten, lågt åt de håll som passar samt en i toppen. Ev. låga åt båda håll. Räcker antalet muffar som är standard tro, eller kan jag behöva extra?
Liten tank: likadant. Ev. tvåtumsmuff för elpatron. Fast är det inte onödigt med patron i båda? Hade det inte räckt med en i den stora tanken, alltså i början av systemet? Eller blir det för klent?
Och just det: inget "extra" i den stora tanken för ev. soldel framöver? Den ansluts och laddas mot den stora tanken i så fall, utan annat innehåll? Det är självklart bara bra i så fall, bara så jag inte missar något.
Härligt att det här drar igång nu! Nu ska man bara se till att fixa det här också.
Nu jäklar ska här skickas ut offertunderlag. Av de ställen jag hittills kollat på är Ahlsell billigast sett till rena listpriser. Billigt VVS har dock en stor fördel i att de har 90 % av de prylar jag behöver rakt av, vilket ju är väldigt smidigt. Dessa prylar har jag bett dem om offert på. Jag har säkert missat massa smågrejer, men har jag fått med det mesta av basic-grejerna? Baserat på mitt system om 4 000 + 500 liter måste jag väl ha ett något större exp-kärl än deras 200-liters, och jag tror aldrig att de matchar Husqvarnas pris på 4 m3-tank, men lika bra att ta med den också tänkte jag, liksom Baxis stora plattvärmeväxlare.
Vad har jag missat?
10002536, Baxi Solo Innova 50 kw
10011256, Baxis stora plattvärmeväxlare
10012222, 4 000 l acktank, oisolerad
10010909, 500 l acktank, tom
10000169, exp.kärl, 200 l (egentligen behöver jag nog 225 l)
10000179, ventilsats exp.kärl
10000176, väggkonsol exp.kärl
10000381, syrventil
15260465, kylspiral till Solo Innova 50
10007119, laddomat kulvertstyrning m. pump
10000149 eller 10800160, shuntautomatik
... samt en sug/jetpump och hydrofor också.
Vad har jag missat?
10002536, Baxi Solo Innova 50 kw
10011256, Baxis stora plattvärmeväxlare
10012222, 4 000 l acktank, oisolerad
10010909, 500 l acktank, tom
10000169, exp.kärl, 200 l (egentligen behöver jag nog 225 l)
10000179, ventilsats exp.kärl
10000176, väggkonsol exp.kärl
10000381, syrventil
15260465, kylspiral till Solo Innova 50
10007119, laddomat kulvertstyrning m. pump
10000149 eller 10800160, shuntautomatik
... samt en sug/jetpump och hydrofor också.
Inte ska du väl ha slutet expansionskärl? Och isf är det lite i underkant med den volymen, stryk det som har med kärlet att göra och samtidigt bort med kylslinga och SYR-ventil. Köp sen de få plockdelar som krävs för en bra TVA-funktion isf vad du kallar Baxi stora värmeväxlare. Då sparar du en rejäl slant och kan kosta på dig något mer värdeskapande.
D09: Det är öppen expansion jag ska ha. Eller har jag tänkt fel?
GK100: Nu hänger jag inte med. Det är väl minst 5 % som gäller för öppna system? Det ger 225 liter baserat på 4 000 liter ack- och 500 liter slavtank. Som sagt, deras 200-kärl är något för litet. Ville mer ha en prisuppfattning från deras håll så tog med det. Men ett +225 från en annan leverantör och så bort med konsol m.m.
Jag behöver inte kylslinga heller? Det är ju bara bra i så fall.
Värmeväxlarfrågan håller jag öppen så länge. Ville ha deras pris och ska absolut försöka kolla på lösa delar. Men om det skiter sig vet jag att den bör funka iaf.
Ser det rätt ut i övrigt? Kan så lite om kulvertstyrning, shuntautomatik m.m. Försökte hitta något som såg vettigt ut.
GK100: Nu hänger jag inte med. Det är väl minst 5 % som gäller för öppna system? Det ger 225 liter baserat på 4 000 liter ack- och 500 liter slavtank. Som sagt, deras 200-kärl är något för litet. Ville mer ha en prisuppfattning från deras håll så tog med det. Men ett +225 från en annan leverantör och så bort med konsol m.m.
Jag behöver inte kylslinga heller? Det är ju bara bra i så fall.
Värmeväxlarfrågan håller jag öppen så länge. Ville ha deras pris och ska absolut försöka kolla på lösa delar. Men om det skiter sig vet jag att den bör funka iaf.
Ser det rätt ut i övrigt? Kan så lite om kulvertstyrning, shuntautomatik m.m. Försökte hitta något som såg vettigt ut.