Vi renoverar vår lägenhet så den vägg som läckan kommer ned finns just nu inte. När läckaget hände så blev det ingen fukt som gick att mäta upp av besiktningsmannen och därav avskrevs ärendet (Ibland blir man förvånad av inkompetensen i branschen). När väggen kommer tillbaka kommer det jusåklart bli fuktproblem. Jag kan bevisa att säljaren (Min granne) vet om läckaget via mailkonversion mellan mig, säljaren, styrelsen och besiktningsmannen.

Hur ska jag gå vidare, kontakta mäklaren av försäljningen, säljaren eller vänta tills de nya grannarna flyttat in och berätta om det dolda felet?

Vad är det du vill?

Hur ser läget ut nu då? Är det en läcka som har identifierats, och ev. reparerats? Och om det inte gick att hitta någon fukt, hur har du då upptäckt att det finns en läcka som påverkar din lägenhet?

Det här behöver nog en bättre förklaring, alla förstår nog att en vägg som inte finns inte heller kan vara fuktskadad. Men varför skall den vägg som skall byggas, bli fuktskadad om det inte finns någon fukt nu.

Läckaget finns ju kvar så nästa gång detta sker kommer det bli fuktskador i min då existerande vägg. Styrelsen och grannen går på Besiktningsmannens rapport att det inte finns någon fukt. Så det blir ju dolt fel om grannen inte säger något om läckaget. Jag kan ju välja att gå via mäklaren, grannen eller köparna när de väl flyttat in. Vilket tror ni är bäst?

edit: mer info

Det blev en pöl på mitt flytspacklade golv, så när beskitnings kom för att mät i taket där vattnet kommer från ett gammal 20-tals elrör i taket var det ingen fukt, eftersom väggen där röret går ned inte längre finns.

Redigerat:
Om läckaget finns kvar så läcker det ju från ditt tak nu då. Om du nu vill ha det åtgärdat så väntar du väl inte tills en ny ägare kommer?

Läckage är i tätskiktet/avloppsrör till handfatet. Jag får vatten i min lgh om de spiller vatten på golvet. Sist var det deras barn som hade lyckats få vatten över kanten på handfatet

Hur var fuktskadan då om besiktningsmannen inte hittade någon fukt? Både väl iaf varit en synlig skada då?

Grannen borde väl inte ha några problem med att säga att våningen under har påståd fukt men att besiktningsmannen inte hittat något och visa protokoll. Då friskriver väl han sig lite. Eftersom besiktningsmannen inte hittar någon fukt är det ju heller inte då bevisat att det läcker från grannen. Sen är det inte samma sak med lägenheter och dolda fel som det är med hus.

Men tror du allt får förklara bättre om vad som hänt och så. Har du skador som är bevisat kommer från lägenheten ovanför, eller är det något du tror kommer från lägenheten ovanför?

Rann bara ur röret och ner på golvet (Jag var i lgh när det hände och såg det), det dunsta rätt snabbt då det rann ut tunt över en större yta

Betongen i taket som han mätte mot var snustort

Redigerat:
Jag kan enkelt bevisa det genom att hälla vatten på hans golv och se när det rinner ner genom mitt tak

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Om det rinner direkt från grannens handfatsavloppsrör och ner på ditt golv, betyder det att du ser grannens avloppsrör i ditt tak, alltså? Annars borde ju även betong(?)bjälklaget som utgör ditt tak och grannens golv bli fuktigt.

Vad för rör? Men då är det väl fixat och en engångshändelse.

Är ju lättare om du skriver en lägre förklaring vad som hänt, vart läckte det, hur läckte det, är det fixat, nekar grannen helt till att det läckt vatten. Vad säger föreningen, försäkringsbolag?

Antar att det är en toalett och inte ett badrum, och alltså att det inte finns någon golvbrunn? Hade det hänt mig hade jag bokat en tid med styrelsemedlem och ägaren till den andra lägenheten, och så tillsammans gått upp och hällt ut en liter vatten på golvet och så gått ner och tittat på hur det sipprar ner genom ditt tak...

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Läckage är i tätskiktet/avloppsrör till handfatet.
Är du säker på det? Jag tycker det låter helmärkligt att ett sådant läckage mer eller mindre omgående skulle få vatten att rinna "igenom" ett betongbjälklag, sippra ut ur ett elrör med en sådan takt att det blir en pöl på golvet under. Och dessutom lämna betongbjälklaget "snustorrt" :eek:

Nu är denna lgh från 1920 så jag ser ingen omöjlig i att vattnet rinner ner mellan kanten kakel/avloppsrör, vidare via bjälklaget in i mitt gamla rostiga elrör och vidare ner på mitt golv, mao ord är det både risk för vattenskada plus elchock

Styrelsen har gjort det enkelt för sig och gått på bes.mannens rapport. När det händer igen har jag lätt att låta grannens bolag ta skadan. men jag ville inte behöva riva upp min fina vägg byggd av mig (Kommer byggas av mig) och låta försäkringsbolagets hantverkare göra ett dåligt jobb, utan jag vill att läckaget ska fixas

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.