Såhär såg ett elrör ut när vi blottlade vårat bjälklag, armeringsjärn som som blottlags och rör och armeringsjärn sönderrostade pga galvaniska strömmar.

Så man kan ju förstå att det läcker

Visa bilaga 102538
 
AndersMalmgren skrev:
Såhär såg ett elrör ut när vi blottlade vårat bjälklag, armeringsjärn som som blottlags och rör och armeringsjärn sönderrostade pga galvaniska strömmar.
Ja det ser ju inte kul ut. På bilden i #57 ser det ju ut att finnas flera "hål" i taket. Hur långt går dessa? I mitten/nederkant på bilden, är det stammar efter något stambyte? Hur ser isoleringen mellan våningsplanen i så fall ut i detta "schakt"? Antar det ska vara speciell brandskyddsisolering.
 
Det går tyvärr inte se så mycket i de där hålen, men jag såg vattnet rinna ur röret markerad med röd pil

Det kan ha kommit längs röret också inte I. Borde kollat om utsidan av rörer var fuktigt men det var lite panik när det kommer vatten från grannen samtidigt som man flytspacklar badrummet :D
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
men det men var lite panik när det kommer vatten från grannen samtidigt som man flytspacklar badrummet :D
Ha, Ha. Förstår dig! Enbart flytspackling i sig räcker för att ge mig viss panik. Hoppas allt löser sig!
 
Är det ens krav på tätskikt på toaletten? Det är väl inte ens ett våtrum? Jag kan inte reglerna, men har fått för mig att man numera skall ha tätskikt på golvet, men att det är ganska nyligen tillkomna regler. Dit jag vill komma är att om det inte fanns några krav på tätskikt när toaletten byggdes blir det svårt att kräva att grannen rättar till det. Att det är högst önskvärt är en annan sak än att man kan kräva det.
 
Det är dubbelt ansvar i detta fall, både förening och lägenhetsägare. Självklart får det inte rinna vatten fritt ner till lgh under?
 
AndersMalmgren skrev:
Det är dubbelt ansvar i detta fall, både förening och lägenhetsägare. Självklart får det inte rinna vatten fritt ner till lgh under?
Nej självklart inte och den bristen anser jag med stor sannolikhet ankommer på fastighetsägaren/föreningen att åtgärda.
 
O
Tja... det är medlemmen som ansvarar för ytskikten..
Men just det är kanske oväsentligt i det här fallet....
 
Jag föreslår att du ber en bekant gå på visningen, och då häller ut vatten på där du säger att läckan är, därefter går du upp och frågar vad som pågår för det rinner vatten nere hos dig.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Tja... det är medlemmen som ansvarar för ytskikten..
Men just det är kanske oväsentligt i det här fallet....
Ja jag tycker nog det. Ett bristfälligt tätskikt är ju inte bra men här verkar det ju vara mer eller mindre ett hål i bjälklaget.
 
Jag skulle föreslå vad han ska göra(grannen) så lite verkar han a mjuknat. Kanske borde säga åt han komma överens med föreningen då de också har ansvar i läckan inte bara han?
 
AndersMalmgren skrev:
Jag skulle föreslå vad han ska göra(grannen) så lite verkar han a mjuknat. Kanske borde säga åt han komma överens med föreningen då de också har ansvar i läckan inte bara han?
Kan ni inte börja med att göra vattentestet?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag föreslog grannen det precis, ska han ta dit en hantverare måste han ju veta exakt var det är
 
I mitt hus när ett rör till badkaret gick sönder och vatten rann på golvet i gamla badrummet(utan tätskikt typ) så rann det genom porerna i betongbjälklaget och sipprade ut i taket i källaren, antar att det antingen beror på sämre betongkvalité förr alternativt att man inte komprimerade betongen lika bra förr.
 
Mailade bes.mannen och fick detta som svar (två mail).
Hej igen, mailet gick iväg lite för snabbt
Eventuella åtgärder/förbättringar måste bostadsrättsinnehavaren eller Brf ordna med.
Hej,
Meningen( ingen vidare åtgärd nödvändig) i rapporten är gällande fukt i konstruktionen, självklart skall nödvändiga åtgärder vidtas för att samma skada inte skall hända igen
Synd att inte detta nämndes i rapporten då hade antagligen både BRF och granne varit lite lättare att jobba med :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.