19 098 läst · 80 svar
19k läst
80 svar
Vad göra åt hus som använder ca 13-14 ton pellets per år
Som rubriken lyder så behöver jag några tips på vad man kan göra åt ett hus som använder upp till 14 ton pellets per år. Jag vet att det är svårt utan att besöka huset, men jag ska skriva några av de idéer jag har och ni får kommentera vad ni tror om dem. Huset är på 228 kvadrat fördelat på två våningar, samt 114 kvadrat källare. Dessutom finns kallvind som används som förråd. Huset är byggt 1938. Det är i en mindre tätort där detaljplanen är väldigt löst skriven, så att få bygglov bör inte vara problem på de flesta ändringar.
1. Tilläggsisolera taket. Detta är ett "måste" som jag ser det. I dagsläget är det ca 1 dm sågspån på vindan, så att antingen isolera taket utvändigt och mellan takstolarna eller bara vindan får vi se, men något av det är väldigt intressant.
2. Byta pelletspanna. Nuvarande panna är en gammal oljepanna där förra ägaren installerat en pelletsbrännare år 2004. Vad kan man tjäna på detta, och lönar det sig? Kan säga att enda ventilationen är murstock och att uttemperaturen i radiatorsystemet går uppemot 80 grader, så jag vet inte om bergvärme är ett bra alternativ, vad tror ni?
3. Tilläggsisolera fasad. Det sitter nu puts på fasaden som kan fräschas upp, men den är i helt ok skick. När vi renoverade ett rum såg vi fasaden, det är puts på ca 2 dm tjockt solitt trä, sen gipsskivor. Att tilläggsisolera inifrån har vi inte så stor lust med då de flesta rum är i bra skick. Dessutom kan det bli fuktskador på trät vid fasaden? (rätta mig om jag har fel) Att tilläggsisolera utifrån skulle innebära en hel del jobb. Lönar det sig? Ska man lägga på ny puts om man gör det eller ska man ta en annan fasad?
4. Byta fönster. Fönstrena är i dagsläget gamla tvåglasfönster, vissa av fönsterna har dessutom glas som har spruckit. Fast jag vill inte ta det i omgångar utan vill helst byta alla samtidigt. Om man dessutom ska byta fasad kan man ta detta samtidigt, även om det blir en väldigt stor kostnad vid ett tillfälle då.
5. Justera in värmesystemet gjorde vi förra vintern men försöker hålla kontinuerlig koll så att vi får rätt innetemp i alla rum. Vi har fullt pådraget i de rum där vi vill ha varmast, sen drar vi ner i de rum som kan vara kallare.
Dela gärna med er av idéer, tankar och tips. Kommer ni på något annat så är det bara att fråga/föreslå.
1. Tilläggsisolera taket. Detta är ett "måste" som jag ser det. I dagsläget är det ca 1 dm sågspån på vindan, så att antingen isolera taket utvändigt och mellan takstolarna eller bara vindan får vi se, men något av det är väldigt intressant.
2. Byta pelletspanna. Nuvarande panna är en gammal oljepanna där förra ägaren installerat en pelletsbrännare år 2004. Vad kan man tjäna på detta, och lönar det sig? Kan säga att enda ventilationen är murstock och att uttemperaturen i radiatorsystemet går uppemot 80 grader, så jag vet inte om bergvärme är ett bra alternativ, vad tror ni?
3. Tilläggsisolera fasad. Det sitter nu puts på fasaden som kan fräschas upp, men den är i helt ok skick. När vi renoverade ett rum såg vi fasaden, det är puts på ca 2 dm tjockt solitt trä, sen gipsskivor. Att tilläggsisolera inifrån har vi inte så stor lust med då de flesta rum är i bra skick. Dessutom kan det bli fuktskador på trät vid fasaden? (rätta mig om jag har fel) Att tilläggsisolera utifrån skulle innebära en hel del jobb. Lönar det sig? Ska man lägga på ny puts om man gör det eller ska man ta en annan fasad?
4. Byta fönster. Fönstrena är i dagsläget gamla tvåglasfönster, vissa av fönsterna har dessutom glas som har spruckit. Fast jag vill inte ta det i omgångar utan vill helst byta alla samtidigt. Om man dessutom ska byta fasad kan man ta detta samtidigt, även om det blir en väldigt stor kostnad vid ett tillfälle då.
5. Justera in värmesystemet gjorde vi förra vintern men försöker hålla kontinuerlig koll så att vi får rätt innetemp i alla rum. Vi har fullt pådraget i de rum där vi vill ha varmast, sen drar vi ner i de rum som kan vara kallare.
Dela gärna med er av idéer, tankar och tips. Kommer ni på något annat så är det bara att fråga/föreslå.
Jag tycker du verkar ha bra koll på läget.
1 är självklart.
2 beror på vad det är för verkningsgrad på befintlig panna, nya kan ha uppemot 95%. På ett sånt gammalt hus är det troligen högtemperatur radiatorer och dessa kommer inte fungera optimalt med värmepumpar. Dessutom behöver du lösa ventilationen.
4 Om fönstren är i bra skick kan du överväga att bygga på dem med ett isolerglas vilket är mycket billigare för nästan samma energibesparing.
1 är självklart.
2 beror på vad det är för verkningsgrad på befintlig panna, nya kan ha uppemot 95%. På ett sånt gammalt hus är det troligen högtemperatur radiatorer och dessa kommer inte fungera optimalt med värmepumpar. Dessutom behöver du lösa ventilationen.
4 Om fönstren är i bra skick kan du överväga att bygga på dem med ett isolerglas vilket är mycket billigare för nästan samma energibesparing.
Om du har tänkt fortsätta med pellets så tycker jag du ska byta till en ny pelletspanna.
Då spar du snabbt in en hel del pellets på din höga förbrukning.
Fönsterna hade varit mitt nästa val och bytt ut eller satt i energiglas i befintliga.
Då spar du snabbt in en hel del pellets på din höga förbrukning.
Fönsterna hade varit mitt nästa val och bytt ut eller satt i energiglas i befintliga.
Hur har ni det med förbrukning av VV, och vad har vi för temperatur inomhus, och hur många bor ni i huset?
Att förbruka så mycket som ni gör är inte rimligt, att göra av med ~64-69000kWh/år på 228m2 är väldig mycket.
Att förbruka så mycket som ni gör är inte rimligt, att göra av med ~64-69000kWh/år på 228m2 är väldig mycket.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Tror det tar bra många år, om ens någonsin att tjäna in en ny pelletspanna.kulle skrev:
I övrigt, isolera taket så mycket det går samt byt fönster. Är fasaden i bra skick känns det dumt att tilläggsisolera där.
Är det verkligen lönt (ekonomiskt) att byta ut fönsterna bara för att?
Så fort jag tagit upp den frågan med nån (hantverkare/besiktningsmän/"energirådgivare") så har de alla sagt att det är väääldigt lång återbetalningstid på det hela (eller vad man ska säga) och närapå onödigt (om man läste mellan raderna).. det var mer lönande att isolera tak, sätta gummilister.. ja det mesta var tydligen bättre ekonomiskt..
MEN det gällde ju såklart tvåglasfönster, englasfönster är en annan fråga
Sen om man ska göra om fasad, renovera ett rum.. byta ut fönstret för att karmen/bågen är rutten och förstörd..DÅ kunde man med gott samvete välja "ett bättre alternativ".. t ex treglasfönster osv.
MVH Sandra (som eg inte vet så mycket om fönster, men som sagt.. har fått många kommentarer, när jag tagit upp frågan.. i klass med "kasta inte pengarna i sjön"..)
Så fort jag tagit upp den frågan med nån (hantverkare/besiktningsmän/"energirådgivare") så har de alla sagt att det är väääldigt lång återbetalningstid på det hela (eller vad man ska säga) och närapå onödigt (om man läste mellan raderna).. det var mer lönande att isolera tak, sätta gummilister.. ja det mesta var tydligen bättre ekonomiskt..
MEN det gällde ju såklart tvåglasfönster, englasfönster är en annan fråga
Sen om man ska göra om fasad, renovera ett rum.. byta ut fönstret för att karmen/bågen är rutten och förstörd..DÅ kunde man med gott samvete välja "ett bättre alternativ".. t ex treglasfönster osv.
MVH Sandra (som eg inte vet så mycket om fönster, men som sagt.. har fått många kommentarer, när jag tagit upp frågan.. i klass med "kasta inte pengarna i sjön"..)
Använder man så stora mängder pellets i en gammal oljepanna så gör det stor skillnad med en ny panna avsedd för ändamålet.hantverkare1 skrev:
Och varför ska allting räknas hem på kort tid?
En ny pelletspanna är mycket effektivare och lättare att sköta med sotning/intervaller.
Har man många äldre 2 glas fönster utan energiglas så är det väldigt mycket kallras från dem och det gör att man gärna höjer tempen i rummen för att kompensera, fastän man har 23 gr så upplever man det kallt.
Vad har ni för rökgastemperatur ifrån pelletspannan?
Detta är ett bra kvitto på vad ni har för verkningsgrad i pannan.
Jag tror att som någon redan påpekat att radiatorsystemet är underdimensionerat och därför krävs 80 grader framledning. Är ingen direkt nackdel att ha lägre framledning även vid pelletseldning och det brukar öka komforten om man har fler element och inte jättevarmt på en sida rummet.
Värmepump på det vattenburna systemet är helt uteslutet genom att det krävs så varm framledning.
En värmepump kan ge MAX 55 grader vid bra förhållanden men vid den tempen är verkningsgraden mycket sämre och helst bör man inte ha högre en 45 grader för att få bättre verkningsgrad.
Luft/Luft värmepumpar är en bra investering i ett gammal hus då pelletsen kan vara backup och styras av tex en shuntautomatik med innegivare som står ställd 1-2 grader under den inställda tempen på luftvärmepumparna.
Shuntautomatiker kan ha en lägsta framledningstemp som den kan ge och bör ställas att pelletspannan alltid ger lite värme i systemet och för att värma tex källaren.
En Luft/Luft ger en besparing på några tusen kWh. 4000 kWh besparing betyder 1 ton mindre pellets vid 75% verkningsgrad på din panna.
Självfallet kommer det gå pellets vid riktigt kall väderlek men det går inte undvika med annat än rätt dimensionerad bergvärme med bra dimensionerat radiatorsystem.
Detta är ett bra kvitto på vad ni har för verkningsgrad i pannan.
Jag tror att som någon redan påpekat att radiatorsystemet är underdimensionerat och därför krävs 80 grader framledning. Är ingen direkt nackdel att ha lägre framledning även vid pelletseldning och det brukar öka komforten om man har fler element och inte jättevarmt på en sida rummet.
Värmepump på det vattenburna systemet är helt uteslutet genom att det krävs så varm framledning.
En värmepump kan ge MAX 55 grader vid bra förhållanden men vid den tempen är verkningsgraden mycket sämre och helst bör man inte ha högre en 45 grader för att få bättre verkningsgrad.
Luft/Luft värmepumpar är en bra investering i ett gammal hus då pelletsen kan vara backup och styras av tex en shuntautomatik med innegivare som står ställd 1-2 grader under den inställda tempen på luftvärmepumparna.
Shuntautomatiker kan ha en lägsta framledningstemp som den kan ge och bör ställas att pelletspannan alltid ger lite värme i systemet och för att värma tex källaren.
En Luft/Luft ger en besparing på några tusen kWh. 4000 kWh besparing betyder 1 ton mindre pellets vid 75% verkningsgrad på din panna.
Självfallet kommer det gå pellets vid riktigt kall väderlek men det går inte undvika med annat än rätt dimensionerad bergvärme med bra dimensionerat radiatorsystem.
Jag tror att det övergripande beslutet du står inför är huruvida du vill fortsätta med pellets eller inte. Om du vill det tror jag, som många andra varit inne på redan, att en ny panna kan ge många fördelar (bättre verkningsgrad, mindre sotning etc). Jag skulle nog också lägga en del energi på att få till en riktigt effektiv förbränning i pannan (mät rökgastemp).
Jag har tidigare bott i ett hus med en pelletsbrännare i en gammal oljepanna i källaren, pellets i småsäck. Vi låg på ca 5-6 ton i årsförbrukning och redan vid den mängden tyckte jag att det var för mycket bök med uppvärmningen – sotning en gång i veckan, mängder med aska som skulle hanteras, bära säckar med pellets ett par gånger i veckan, och någon gång om året sex pallar med pellets som skulle ner i källaren. Vet inte om du har pellets i småsäck eller i bulkförvaring, men om du tänkt fortsätta med pellets kan det finnas en poäng i att också försöka hitta ett system för pelletsförvaring, -leverans och -matning som kräver så lite arbete som möjligt.
Jag har tidigare bott i ett hus med en pelletsbrännare i en gammal oljepanna i källaren, pellets i småsäck. Vi låg på ca 5-6 ton i årsförbrukning och redan vid den mängden tyckte jag att det var för mycket bök med uppvärmningen – sotning en gång i veckan, mängder med aska som skulle hanteras, bära säckar med pellets ett par gånger i veckan, och någon gång om året sex pallar med pellets som skulle ner i källaren. Vet inte om du har pellets i småsäck eller i bulkförvaring, men om du tänkt fortsätta med pellets kan det finnas en poäng i att också försöka hitta ett system för pelletsförvaring, -leverans och -matning som kräver så lite arbete som möjligt.
Tack för många kloka kommentarer. 80 grader framledes är bara när det är som kallast, det ligger på kanske 50-60 grader vid "normala" temperaturer på vintern. Det är 13-14 ton, vi kör bulk där vi beställer 3 ton åt gången, har beställt 4 gånger det senaste året och flyttade in till ett fullt förråd. Då vi har bulk är det inte så jobbigt, förutom att vi måste aska ur pannan varje vecka.
Förra ägare hade runt 15 ton per år i förbrukning, så det känns som att det är huset som är spännande. Vi brukar ha en inomhustemperatur på runt 18 grader och vi använder väl ganska normalt med varmvatten, vi vuxna duschar dagligen och barnen badar någon gång per vecka, oftast samtidigt. Diskmaskinen kör vi 2-3 gånger per vecka och tvättmaskinen går ca 1 gång per dag då vi kör tygblöjor.
Förra ägare hade runt 15 ton per år i förbrukning, så det känns som att det är huset som är spännande. Vi brukar ha en inomhustemperatur på runt 18 grader och vi använder väl ganska normalt med varmvatten, vi vuxna duschar dagligen och barnen badar någon gång per vecka, oftast samtidigt. Diskmaskinen kör vi 2-3 gånger per vecka och tvättmaskinen går ca 1 gång per dag då vi kör tygblöjor.
Jag tycker att det är tydligt att huset i princip saknar isolering och att det är där ni bör lägga fokus. Kanske som nämnts kolla temperatur på rökgaserna och absolut inte installera VP med rådande förutsättningar
Edit: Självklart se över tätningslister och fönster samt ventilation. Det är enorma mängder energi som "förbrukas"
Edit: Självklart se över tätningslister och fönster samt ventilation. Det är enorma mängder energi som "förbrukas"
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Att inte ha varmare än 18°C och duscha normalt tyder på att huset måste vara helt oisolerat + dragit. Ni bör verkligen lägga allt krut på att se över isoleringen, tätningslister, fönster, dörrar och radiatorerna.
Hur är det med källaren, är den helt oisolerad?
Som jämförelse så förbrukar (köp energi) vi ca 52kWh/m2 per år och ni omkring 290kWh/m2:wow:. Vårat hus är byggt 1939 nya isolerglas (2-glas) och nya ytterdörrar och lite extra isolering på vinden. Har ingen extra isolering i väggar.
Har en medelinomhustemperatur på 21° under vinterhalvåret, och värmer med bergvärme. 2 vuxna + 2 barn.
Hur är det med källaren, är den helt oisolerad?
Som jämförelse så förbrukar (köp energi) vi ca 52kWh/m2 per år och ni omkring 290kWh/m2:wow:. Vårat hus är byggt 1939 nya isolerglas (2-glas) och nya ytterdörrar och lite extra isolering på vinden. Har ingen extra isolering i väggar.
Har en medelinomhustemperatur på 21° under vinterhalvåret, och värmer med bergvärme. 2 vuxna + 2 barn.
En bekant köpte ett slott i Södermanland. Förbrukningen var runt 50 m3 olja/år.
Han installerade sjövärme. Nu nere på en femtedel av tidigare kostnad.
Själva bor vi på 333 m2. Förbrukade 5 m3 olja. Nu med bergvärme 2 MWh/år.
Sekelskiftesvilla. Jag lyssnade på kommunens "energiexpert" som ville lägga ner stora pengar på isolering och fönster.
Sen iggade jag honom och såg till att spånet låg bra på vinden, och la till några säckar längs kanterna.
Tätade fönstren med nytt kitt och nya O-lister.
Bor nu behagligt med självdrag. Och har höjt innetemperaturen ett par tre grader. Det bästa med bergvärmen är inte besparingen, det är komforthöjningen! Och inga servicebehov på 10 år.
Andra åtgärder hade aldrig betalat sig. Aldrig.
Han installerade sjövärme. Nu nere på en femtedel av tidigare kostnad.
Själva bor vi på 333 m2. Förbrukade 5 m3 olja. Nu med bergvärme 2 MWh/år.
Sekelskiftesvilla. Jag lyssnade på kommunens "energiexpert" som ville lägga ner stora pengar på isolering och fönster.
Sen iggade jag honom och såg till att spånet låg bra på vinden, och la till några säckar längs kanterna.
Tätade fönstren med nytt kitt och nya O-lister.
Bor nu behagligt med självdrag. Och har höjt innetemperaturen ett par tre grader. Det bästa med bergvärmen är inte besparingen, det är komforthöjningen! Och inga servicebehov på 10 år.
Andra åtgärder hade aldrig betalat sig. Aldrig.