Åsa Lund
Man kan inte jämföra färgerna på murbruk och fönsterglas i bilden eftersom emittansen är så olika, möjligen kan man jämföra murbruk med målat trä på bågar etc
 
Åsa Lund skrev:
Man kan inte jämföra färgerna på murbruk och fönsterglas i bilden eftersom emittansen är så olika, möjligen kan man jämföra murbruk med målat trä på bågar etc
Hej!
Hur är det med värme som går ut i en kallvind och sen ventileras ut som varm luft?
Om inte detta syns så kan man ha ett massivt läckage från vinden men ändå tro att ytterväggarna läcker mest?
Urban
 
Åsa Lund
Visst är det så, Urban.
Det farliga med att luften läcker upp på vinden är om det inte är tillräcklig ventilation på vinden så kondenserar vattenånga på exempelvis undersidan av taket. Det behöver göras lufttätt och ångtätt mellan inne/vind i samband med att man tilläggsisolerar.

Till TS vill jag tipsa om att först göra energibesparande åtgärder i huset, exempelvis tilläggsisolera och ev isolera vinden. Därefter byta panna, kanske har energibehovet hunnit sjunka så mycket att man klarar sig med en mindre modell?
Viktigt är att fram till dess trimma in och sköta bef panna, kanske byta till tryckstyrd pump på radiatorkretsen och injustera värmen, montera nya termostater (brukar behövas efter typ 15 år)
 
Emittansen verkar inte göra speciellt stor skillnad eller pratar vi tiondelar nu? Har temperaturmätare med K givare som jag loggat temperatur länge på många ytor före jag lånade värmekameran och stämde väldigt bra med vad värmekameran visade.

om värmen går ut i en kallvind så blir ju kallvinden en varmvind :) och även taket blir varmt och det syns tydligt i kameran och även var det sipprar ut mest, ventileras det ut syns det vid ventilen.

När jag skrev att det såg ut som huset brann var när jag titta längs gatan och hade flera hus samtidigt i värmekameran, mitt lös upp bra i displayen längs gatan! Har isolerat insida sovrum och det syntes exakt var isoleringen var.
Vid ~15minus ute och 21grader inne så mäter ytterväggarna inomhus 12-13grader så hos mig så det räcker med att känna med handen vart värmen försvinner.

Kollade även kompisens nybyggda murade hus, en kul grej var hans granne hade likadan ytterdörr till garaget men det var rejäl skillnad på hur mycket mindre värme den läckte, då kom det fram att han hade fyllt hålutrymmena i aluminiumkarmen med fogskum :) jag tyckte det var kanon att kolla med kameran, jag visste före var bristerna fanns men fick det bekräftat.
Dock så är det en stor kostnad att isolera fasaden så det är inte värt pengarna om man får för sig att göra det för bara den sakens skull.

Att det var 80grader i framledningstemp behöver inte betyda att det måste vara så varmt för att hålla värmen, har man en manuell shunt så orkar man inte hålla på att justera den efter vädret o vind och den förblir ställd på max, dock så spelar det inte lika stor roll med framledningstempen på en panna som det gör i en värmepump, pannan ska ändå ha upp vattnet till 80grader
 
Åsa Lund
Tejpa lite eltejp på glaset så ser du skillnaden med kameran, inte tiondelar
 
Just glas har jag inte provat med det är det enda jag kan tänka mig skulle visa någon större differens eftersom det just är genomskinligt, ska prova så fort det blir kallt :)
 
Jag gör av med ca 6-7 ton pellets på 208kvm gammalt 50-talshus.

Installera en ny pelletspanna med shuntautomatik så ska du se att förbrukningen blir bättre.
 
250m2 hus byggt -76, 50m2 garage i Norrbotten. Brukar ligga på kring 8 pallar / år.

Edit: jag har en ganska usel panna dessutom, men ska in med en ny så snart den finns på marknaden.
 
Jag gör av med knappt 6 ton pellets per år i mitt 20-tals hus på 185kvm (+ 92 källare). Detta med en gammal kombipanna från -68.
 
Snigla skrev:
Låter perfekt ju :) i samband med fönsterbytet, gjorde de något annat som kan ha påverkat det/förbrukningen? Tätade nytt kring karmarna? Bytte balkongdörrar/ytterdörr? Tilläggsisolerade nått? :) tom jag som själv propsat på att byta fönster hemma tyckte det där nästan var för bra för att vara sant haha..:wow:

Med vänlig hälsning, Sandra
De bytte alla dörrar och fönster. Även alla karmar osv... Sedan hur det gjordes mer vet jag helt ärligt inte.

Men de gjorde inte några större ingrepp som tilläggsisolerade eller så.
 
Nu till en dum fråga. För att mäta verkningsgraden, kan man ta en ugnstermometer och mäta temperaturen strax efter pannan och på så sätt få fram verkningsgraden, eller borde man använda ett bättre verktyg än en ugnstermometer? En ugnstermometer borde fungera som en fingervisning eller?

Dessutom funderar jag på det där med att byta panna. Är det lönt att köpa en dubbelbränslepanna (ved och pellets) även om man inte har egen skog utan måste köpa ved? Ved är ju lite billigare än pellets känns det som, men pannan blir dyrare.
 
peternicklas
AntonBe skrev:
Nu till en dum fråga. För att mäta verkningsgraden, kan man ta en ugnstermometer och mäta temperaturen strax efter pannan och på så sätt få fram verkningsgraden, eller borde man använda ett bättre verktyg än en ugnstermometer? En ugnstermometer borde fungera som en fingervisning eller?

Dessutom funderar jag på det där med att byta panna. Är det lönt att köpa en dubbelbränslepanna (ved och pellets) även om man inte har egen skog utan måste köpa ved? Ved är ju lite billigare än pellets känns det som, men pannan blir dyrare.
Ska du göra det ordentligt så köp en energimätare som man monterar på returen till pannan. Den mäter vattenflöde och temp på returen samt temperaturen på matningen. Pollucom är ett fabrikat, finns fler. Används bl.a. i Tyskland för att räkna ut värmekostnader i en lägenhet. Har själv en sådan till LVVP och den fungerar kanon. Säljs bl.a. på Ebay. http://www.ebay.de/sch/i.html?_from...TR12.TRC2.A0.H0.Xpollu&_nkw=pollucom&_sacat=0
 
Redigerat:
Verkningsgraden kräver lite mer avancerad utrustning så du kan mäta syrehalten i rökgaserna. Testo har något instrument. . Dyrt.
 
AntonBe skrev:
Nu till en dum fråga. För att mäta verkningsgraden, kan man ta en ugnstermometer och mäta temperaturen strax efter pannan och på så sätt få fram verkningsgraden, eller borde man använda ett bättre verktyg än en ugnstermometer? En ugnstermometer borde fungera som en fingervisning eller?

Dessutom funderar jag på det där med att byta panna. Är det lönt att köpa en dubbelbränslepanna (ved och pellets) även om man inte har egen skog utan måste köpa ved? Ved är ju lite billigare än pellets känns det som, men pannan blir dyrare.
Du har ju fortfarande i en tråd med 4 sidor inte talat om vad du har för utrustning.
Dubbelpanna är en riktigt dum ide. Inte bra på någonting.
Ska du elda ved så skaffa en modern ny laddpanna på kring 50 kW och acktank på 4000-5000 liter.
Och ÄR ved verkligen billigare än pellets på din ort. Vet många som satt pelletsbrännare i vedpannan då vinsten med ved blev obetydlig.
 
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Du har ju fortfarande i en tråd med 4 sidor inte talat om vad du har för utrustning.
Dubbelpanna är en riktigt dum ide. Inte bra på någonting.
Ska du elda ved så skaffa en modern ny laddpanna på kring 50 kW och acktank på 4000-5000 liter.
Och ÄR ved verkligen billigare än pellets på din ort. Vet många som satt pelletsbrännare i vedpannan då vinsten med ved blev obetydlig.
Nja, i första inlägget skrev jag "Nuvarande panna är en gammal oljepanna där förra ägaren installerat en pelletsbrännare år 2004". Brännaren är en Ecotec, pannan vet jag inte ens vad det är. Den har då shuntautomatik, men det kan man väl installera senare antar jag. Sen vet jag inte vad mer för utrustning ni vill veta. Det är en ackumulatortank på 1 kubik som också är gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.