Bild på grejorna kan ju underlätta?
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vet alltså fortfarande inte vilken typ och fabrikat det är på brännare och panna. Sitter det en acktank monterad tror jag inte det är en oljepanna utan någon form av "kombipanna". Ska du värma ett stort energislukande hus med kombipanna så blir verkningsgraden usel vare sig du använder ved eller pellets.
Brännaren är då troligen en Ecotec A3 och den kan du låta falla för åldersstrecket. Är det däremot en A4 eller Biomatic så är det en helt uptodate brännare.
Byter du till en modern pelletspanna kommer du kanske ned under 10 ton om året men fortfarande en skrämmande hög förbrukning.
Fliseldning eller bergvärme skulle vara mina första alternativ.
 
johanpelle skrev:
Ska du värma ett stort energislukande hus med kombipanna så blir verkningsgraden usel vare sig du använder ved eller pellets.
Snicksnack, jag värmer min gamla västerbottengård (totalt c:a 300kvm inkl källare) med en kombipanna från -68 tillsammans med en pelletsbrännare, går åt c:a 6 ton pellets per år. Skulle jag byta panna och brännare så skulle jag möjligtvis kunna komma under 5 ton, men det är tveksamt.
 
Och jag värmer vårat hus från 1908 med en CTC 453B och en Thermia 20D brännare, funkar finfint, drar ca 6-7 ton/år.
Huset är på ca 250 kvm + källare på kanske ca 80kvm. Tilläggsisolering på vinden, i övrigt ingen isolering, stående timmer i väggarna, stora fyrlufts kopplade tvåglasfönster utom några enstaka som fått innerrutan bytt mot tvåglas-isolerglas. Vi har ca 21 grader inne. Slog på värmen för denna vinter igår, hade nog egentligen inte behövts, för igår var det 16 grader efter midnatt, ute. :)

När vi flyttade in var det även här en "enorm" förbrukning, störst omedelbar effekt på förbrukningen fick vi genom att stänga dörren till pannrummet ...

Med den förbrukningen och så låg innetemp låter det som något är allvarligt fel, antingen extremt dragigt hus, vilket ni borde känna av i form av just drag, eller att något är snett med uppvärmningssystemet.

Vad är det för panna? Tillverkare och typ-beteckning. Lite bilder är alltid intressant :) Är brännaren korrekt injusterad. Att plocka dit någon som kan göra en kontroll och justering kan löna sig väldigt snabbt, om det är taskig förbränning. Men du kan kolla lite själv också, dels så det inte bildas tjära i panna skorsten, dels att askan har rätt färg och dels att det inte ryker synligt ur skorstenen när brännare går (utom vid uppstart och avslut så klart) utan endast ett "daller" direkt ovan skorstenen.
 
thomasx skrev:
Och jag värmer vårat hus från 1908 med en CTC 453B och en Thermia 20D brännare, funkar finfint, drar ca 6-7 ton/år.
Huset är på ca 250 kvm + källare på kanske ca 80kvm. Tilläggsisolering på vinden, i övrigt ingen isolering, stående timmer i väggarna, stora fyrlufts kopplade tvåglasfönster utom några enstaka som fått innerrutan bytt mot tvåglas-isolerglas. Vi har ca 21 grader inne. Slog på värmen för denna vinter igår, hade nog egentligen inte behövts, för igår var det 16 grader efter midnatt, ute. :)

När vi flyttade in var det även här en "enorm" förbrukning, störst omedelbar effekt på förbrukningen fick vi genom att stänga dörren till pannrummet ...

Med den förbrukningen och så låg innetemp låter det som något är allvarligt fel, antingen extremt dragigt hus, vilket ni borde känna av i form av just drag, eller att något är snett med uppvärmningssystemet.

Vad är det för panna? Tillverkare och typ-beteckning. Lite bilder är alltid intressant :) Är brännaren korrekt injusterad. Att plocka dit någon som kan göra en kontroll och justering kan löna sig väldigt snabbt, om det är taskig förbränning. Men du kan kolla lite själv också, dels så det inte bildas tjära i panna skorsten, dels att askan har rätt färg och dels att det inte ryker synligt ur skorstenen när brännare går (utom vid uppstart och avslut så klart) utan endast ett "daller" direkt ovan skorstenen.
Hur kan förbrukningen sjunka genom att stänga dörren till pannrummet?
 
hantverkare1 skrev:
Hur kan förbrukningen sjunka genom att stänga dörren till pannrummet?
Ja, man kan tycka att det inte borde spela så stor roll, men det hade en avsevärd inverkan. Exakt vad det berodde på kan jag inte säga, jag kan bara konstatera att det gjorde stor skillnad. Då, när vi tog över huset, så var det oljeeldat och det gick olja för 300:-/dag när vi flyttade in. Vi sänkte temperaturen i huset, som var rejält uppskruvad, och gjorde några omedelbara åtgärder och fick ner förbrukningen en del. Men när jag stängde dörren till pannrummet, som var uppställd, då skedde plötsligt en drastisk förändring.

Sen bytte jag oljebrännaren mot en pelletsbrännare bara någon månad efter vi flyttat in, det och att minska drag är nog de största effekterna på energikostnaderna, samt tilläggsisoleringe av taket. Att isolera väggar och byta fönster tror jag vi får svårt att räkna hem. Tilläggsisoleringe av taket, som vi gjorde med Polyuretan på en del av taket gjorde också mycket stor skillnad på inneklimatet, kan starkt rekommenderas.
 
Det känns ju som att det borde varit byte av brännare som gav största skillnaden. Panrummsdörren kan ju bara påverkat tilluft till brännaren och ev värmeläckage från pannan, men det känns ju marginellt.
 
scim skrev:
Det känns ju som att det borde varit byte av brännare som gav största skillnaden. Panrummsdörren kan ju bara påverkat tilluft till brännaren och ev värmeläckage från pannan, men det känns ju marginellt.
Brännarbytet kom senare, men hade så klart också en stor inverkan på kostnadssänkning. Vill minnas att jag fick ner kostnaden med 1/3 genom initiala ändringar, och sedan 1/3 till när pelletsbrännare kom in, landade då på ca 100:-/dygn. Men det varierar så klart med utetemperatur och särskilt hur mycket det blåser. Det är ett antal år sedan nu, så börjar glömma detaljerna :)
 
thomasx skrev:
Ja, man kan tycka att det inte borde spela så stor roll, men det hade en avsevärd inverkan. Exakt vad det berodde på kan jag inte säga, jag kan bara konstatera att det gjorde stor skillnad. Då, när vi tog över huset, så var det oljeeldat och det gick olja för 300:-/dag när vi flyttade in. Vi sänkte temperaturen i huset, som var rejält uppskruvad, och gjorde några omedelbara åtgärder och fick ner förbrukningen en del. Men när jag stängde dörren till pannrummet, som var uppställd, då skedde plötsligt en drastisk förändring.

Sen bytte jag oljebrännaren mot en pelletsbrännare bara någon månad efter vi flyttat in, det och att minska drag är nog de största effekterna på energikostnaderna, samt tilläggsisoleringe av taket. Att isolera väggar och byta fönster tror jag vi får svårt att räkna hem. Tilläggsisoleringe av taket, som vi gjorde med Polyuretan på en del av taket gjorde också mycket stor skillnad på inneklimatet, kan starkt rekommenderas.
Då kanske jag inte är tokig.
Började nämligen ha dörren stängd till pannrummet för någon månad sedan och tycker förbrukningen sjunkit rejält sen dess.
Antog att det var något annat som hänt men har inte lyckats komma på vad jag förändrat.
 
Dörren till pannrummet ska om inte annat vara stängd ändå eftersom det ska vara en branddörr. I äldre hus alltså. Har ingen koll alls på nuvarande regler.
 
scim skrev:
Snicksnack, jag värmer min gamla västerbottengård (totalt c:a 300kvm inkl källare) med en kombipanna från -68 tillsammans med en pelletsbrännare, går åt c:a 6 ton pellets per år. Skulle jag byta panna och brännare så skulle jag möjligtvis kunna komma under 5 ton, men det är tveksamt.
Undersök saker och ting! Det är stor skillnad på 6 ton och 13 ton om året, Vissa kombipannor kan ge acceptabel verkningsgrad tillsammans med en brännare som klarar att eldas vid lägre effekt men ska TS klara av -20 grader gäller det att blåsa på för fullt och då blir verkningsgraden usel i en kombipanna.
Vad eldar du själv på för effekt och vilken rökgastemperatur får du ut i skorstenen?
Förlora 3 ton pellets om året genom att envisas med att elda i en kombipanna ger i TS fall en årlig merkostnad om 8000 kr.
På Blocket har saluförts fina effektiva pelletspannor för 16000-20000 nyligen.
På drygt 2 år har man tjänat in ett pannbyte om man gör jobbet själv i det fallet.

På forumet påstås ofta att man tjänar stora pengar på att montera solfångare. Då handlar det om intjäningstider på 15-20 år!
 
Jag kör min på 15 kw och har problem med för låga rökgastemperaturer ...
 
Stängd pannrummsdörr. Även uppvärmd källarluft tar den lättaste vägen. Bara en tanke.
 
Nu kommer några bilder. Det är tydligen en Ecotec A3 på 25 kW, fast varken förre ägaren eller jag brukar ha "locket" på brännaren. Pannan är en Diom, dock hittar jag ingen modell, men vad jag snabbhittat på nätet verkar Diom inte vara någon höjdare. Varmvattenberedaren är en Thermia. Dock kan vi inte stänga dörren till pannan eftersom den står mitt i en korridor i källaren.

DSC_1831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1828.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1837.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
Hur kommer det sig att brännaren sitter i nedre luckan? Är inte detta en nedåtbrinnande panna? Om så är fallet så blåser man ju värmen rakt ut i skorstenen mer eller mindre? På vår panna sitter den i översta luckan varvid rökgaserna tvingas en längre väg innan de åker ut i skorstenen vilket ger bättre verkningsgrad. Albin villakombi från 1987 med viking bio från 2007. Bra kombo för våra behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.