Det där är väl en Diom Topp, här är en tråd, om än kort, om den på pellets.info, används av andra med brännare utan problem, tycks det. Kanske behöver du ställa ner effekten på brännaren en del. Särskilt om du har hög rökgastemp.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1380
 
Jag googlade Diom Topp och det såg ju ganska likt ut. Dock har jag ingen baffelplåt, vilket verkar vara en fördel att ha. Kan man installera det själv eller borde man ta dit någon som sätter in en baffelplåt, eller kanske tom köra som nu utan baffelplåt?

Det verkar som att man måste ha brännaren i nedre luckan på denna panna. Dock kanske man kan svetsa på några turbulatorer också för att få upp verkningsgraden? Hur svårt är det att sänka effekten på brännaren, kan man göra det själv eller måste man ta dit någon som gör det? Jag tycker inte att brännaren går alltför ofta, så att ställa ner effekten skulle nog inte göra något.
 
Det är en panna med överförbränning och brännaren sitter rätt. Du borde ha turbulatorer i rökgasstråken, som du tar ut när du sotar pannan. Har du inte det så kanske du måste fixa det. Jag har inte hängt med i hela tråden men har du mätt upp rökgastemperaturen? Det är första steget.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Hur ofta brännaren går har inte med effekten att göra, däremot hur länge de går, när den går. Hur ofta påverkas av storleken på ack-tanken.

Men om du kör för hög effekt kan det resultera i att en stor del av effekten går rakt ut i skorstenen. Om du då minskar effekten minskar också förlusterna.

Hur ofta sotar du pannan?
Vad är det för färg på askan?

Du ställer ner effekten genom att dra ner på matningen på brännaren samt justera fläkten. Man kan göra det själv om man har koll på att förbränningen blir bra. Man får kolla aska och röken från skorstenen, att det inte blir tjärbildning osv. Finns en hel del att läsa om detta på nätet. Särskilt på pellets.info.
 
Jag tror det blir att klättra upp på taket och mäta tempen i skorstenen, samt att jag ska nog mäta direkt efter pannan för att se tempen där. Askan blir svart/grå och rök ser jag i princip ingenting av. Jag sotar pannan varje vecka när det är som kallast, nu kanske varannan vecka och på sommaren en gång per månad ungefär. Jag ska nog bli medlem i pellets.info och höra lite där också tror jag.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Låter ok.
Viktigast att mäta temp efter pannan. På taket har mindre betydelse, särskilt om du inte sett någon rök.
Rökgastermometer finns på Clas ohlson t.ex. Men det funkar nog med en ugnsdito också bara det inte blir för varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.