vet inte hur ditt hus ser ut men när jag har sprungit runt och kollat med värmekamera på äldre stenhus så är det väggarna som läcker, det är mursten rätt igenom så det ser ut som husen brinner i kameran :)
 
Du tror inte det är plankväggar med hönsnät, pliggar och halm på ett putsat hus från slutet av 30 talet?

Lite trött isolering är det nog i vilket fall.. vi får se vad TS säger.
 
Barkis skrev:
vet inte hur ditt hus ser ut men när jag har sprungit runt och kollat med värmekamera på äldre stenhus så är det väggarna som läcker, det är mursten rätt igenom så det ser ut som husen brinner i kameran :)
Hej!
Värme kameran jag har sett justerar skalan efter temperatur skillnaderna.
Några få grader mellan blått och rött tex.
Man måste veta vad man gör för att kunna tolka resultaten.
Urban
 
står även skala med temperatur på dom för tillfället aktuella färgerna i displayen.

Mitt är tegelsten rakt igenom men (år1929) men det kan ju iofs vara omgjort
 
Hej. Tycker TS ska ställa samma fråga i forumet "pellets.info" dom har en grym kunskap om pellets brännare och olika pannor, så kan ts få en uppfattning om hur effektivt hans anläggning är....
 
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
oobum skrev:
En Bekant bytte alla i sin villa, och sänkte sin elräkning vintermånaderna från 10 - 15 000 per månad, ner till 4-7000 per månad.

Så med 3-4 kalla månader per år så är det inte många år innan pengarna är insparade på fönsterbytet.
Låter perfekt ju :) i samband med fönsterbytet, gjorde de något annat som kan ha påverkat det/förbrukningen? Tätade nytt kring karmarna? Bytte balkongdörrar/ytterdörr? Tilläggsisolerade nått? :) tom jag som själv propsat på att byta fönster hemma tyckte det där nästan var för bra för att vara sant haha..:wow:

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Redigerat:
Conny Bergkvist skrev:
Hej.
Byt ut anläggningen till Värmepump Luft /Vatten som drivs med solpaneler.Du får ett årscoop på ca 5,5.Billigare kan du inte värma upp huset.Under 10000:pay off tid under 10 år sedan har du en kostnad i 30-40 år på ca 5000:-/år.Inkluderat utbytet av kompressor 2 ggr.
Men läs första posten. 80 grader framledning! Vad tror du du får för cop då?
 
Barkis skrev:
står även skala med temperatur på dom för tillfället aktuella färgerna i displayen.

Mitt är tegelsten rakt igenom men (år1929) men det kan ju iofs vara omgjort
Hej!
Absolut så står det även temperatur.
Jag såg när man filmade en elcentral.
En säkring var helt röd, resten blåa.
Första tanken, oh shit. Kollade man sen templen så var den röda 24grader resten 20. Det är inte fara å färde förän man bränner sig på porslin säkringarna.

Med detta vill jag säga att man måste vara van att tolka resultaten för att få ut nåt vettigt.
Att ett hus ser rött ut i en värmekamera är självklart, men vilka är normal värdena på ett hus av den typen? Hur mycket varmare är normaltför fönstren? Osv.

Urban
 
Snigla skrev:
Låter perfekt ju :) i samband med fönsterbytet, gjorde de något annat som kan ha påverkat det/förbrukningen? Tätade nytt kring karmarna? Bytte balkongdörrar/ytterdörr? Tilläggsisolerade nått? :) tom jag som själv propsat på att byta fönster hemma tyckte det där nästan var för bra för att vara sant haha..:wow:

Med vänlig hälsning, Sandra
Visst låter det bra! Kanske lite för bra...
 
Normalt sett så brukar ju vinsten med fönstenbyten inte vara så stor. Men visst, byter man gamla, dragiga, tvåglasfönster utan isoleringslister och drevning mot helt nya fönster med bra drevning så lär det bli skillnad.

Har man gamla fönster av kärnvirke så hade jag inte bytt ut dem. Gamla fönster som renoveras med linolja kostar ungefär som nya men har ofta bättre livslängd. Dessutom är de oftast bättre anpassade till huset. I samband med renoveringen kan man också byta ett enkelglas mot en isolerglaskassett och få treglasfönster. Tills vidare hade jag dock nöjt mig med att se över fönsterlisterna.
 
Det där med att det inte lönar sig att byta fönster gäller också att man räknar med typiska "svenska" priser.
Polska PVC fönster ändrar kalkylen ganska drastiskt.

Inte för att jag vill förorda PVC fönster i ett hus från 1938..... hua!
 
kulle
Att byta ut innersta glaset mot energiglas blir inte så dyrt och det gör stor skillnad ,
särskilt om man har många fönster.
Sen är ju naturligtvis isolera taket viktigt och gör också mycket på varmhållningen.
Om dom 2 åtgärderna görs så kan man säkert leva med väggarna som dom är.
 
Redigerat:
Jag satte in polska 3glas PVC i mitt 1929 hus, blev assnyggt ;) (gav 4200eur för 21st med balkongdörr) gick från 4st stora rutor med 1glas och 11st vridbara 2glas men kan inte påstå att det gjorde speciellt mycket i energiförbrukning så det oobum skrev om upp till 8000kr/månaden i besparing låter mer som att någon inga fönster hade och monterade in fönster i tomma hål för skulle dom läcka närmare 7kw är det otroligt, alternativt att det var ett 50tal fönster som byttes :)
 
Kan inte säga annat än att det låter som isolering är rätt väg att gå. Tänk vindsbjälklag och fasad, källardränering med platon och cellplast eller dränskivor.
Eldar själv med pellets och min framledning har bara gått över 50 grader en gång när det var 20 minus ute. Har en modern pelletspanna med innegivare. Den kostade mig 60 k att sätta in, flyttade över gamla brännaren.
Min fasad är tilläggsisolerad, men i övrigt har jag varken kompletterande isolering i källare eller i vindsbjälklag.
En bergvärmeanläggning hade kostat mig minst det dubbla med allt som behövs för att få ventilationen att fungera.
 
bytte till Traryd fönster 3 glas energi-hade 1glas på nedre våning ,is på insidan av fönstret på vintern och gamla 2 glas på övre våning. som sagt bytte fönster och trodde att nu jäklar ska de sparas energi/värme kostnad........Men nää,de blev inte mycket bättre. Sätt in en pelletskamin,den billigaste du kan hitta.då blir de varmt o skönt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.