Kan du posta den aktuella listan? Tror "originalet" var några hundra inlägg tillbaka...

Henke2 skrev:
Vissa har upptäckt att om man har ett lager av (fuktigt)gräs under kåpan så kan den börja rymma. Min körde utanför någon gång här om dagen och då tvättade jag av undersidan med vattenslang och diskborste = ok.
Jag har nu testat att rengöra och även ändrat schemat så den går dagtid utan fuktigt gräs. Tyvärr så rymmer den ändå! Riktigt surt när det är andra gången och att det kommer helt plötsligt. Grannen är ju inte nöjd när min klippare står vid hans bildäck. Har mailat supporten men får inget svar vilket säkert beror på semester.

Dollar skrev:
Jag har nu testat att rengöra och även ändrat schemat så den går dagtid utan fuktigt gräs. Tyvärr så rymmer den ändå! Riktigt surt när det är andra gången och att det kommer helt plötsligt. Grannen är ju inte nöjd när min klippare står vid hans bildäck. Har mailat supporten men får inget svar vilket säkert beror på semester.
Jag mailade supporten i våras och har ännu inte fått något svar!:eek:
Ring istället då får man (jag) svar direkt

peternicklas skrev:
Noterat, har nu 10 punkter. Fler förslag till förbättringar? Skickar önskemålen söndag kväll.
Jag hade önskat att det är den verkliga klipptiden man ställer in i menyn utan laddningstiden inräknad.
Sen hoppas jag på att zon inställningen fungerar

Hur var det man räknade ut så att klipparen kör slut på laddningen innan den går in för sista gången i ett schema?
Jag vill alltså utnyttja klipptiden maximalt då den kör.
Klipper den en timme/laddning?
Just nu har jag ingen koll alls på hur mycket laddning som är kvar då den "ställer in" för dagen.....

Min tomt är på cirka 650 kvm---

/Anders

Jag räknar på att klipparen går i snitt 1timme första varvet den är ute (den drar mycket ström när den står i laddaren och vilar och är därför sällan fulladdad vid första körningen) därefter 1 timme laddning och 1,5 timme drift osv osv.
För 2 varv över gräsmattan blir det då 1h + 1h (laddning) + 1,5h = 3,5h. Programmera 4h så har du täckning för om den skulle råka vara helt fulladdad innan första varvet (i annat fall laddar den bara den sista halvtimmen). Nu får du två fulla körningar med maximalt utnyttjande av kapaciteten och du slipper att den går ut en kort stund efter laddning för att sen gå hem eftersom schematiden gått ut. Vill du köra mer än 2 varv lägger du bara på 1 + 1,5 h för varje varv.
Vill man verkligen vara säker på att det blir bra så klockar man sin klippare några gånger då den kör (och hur länge den laddar). Jag kan tänka mig att en backig tomt drar ur batteriet snabbare än en helt plan t.ex.

• Gilla
CAH
  • Laddar…
Väldigt konstigt, min gamla maskin hade jag inne flera gånger för den strula, dom på service var nästan irriterade på mig och sa att det fanns inga fel..När jag nu kört min nya utbytesmaskin har den gått helt felfritt i 3 veckor..mycket tystare är den dessutom. Jag har den senaste uppdateringen som finns.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Riggen skrev:
- När den nu går ner för slänten så bromsar den inte bara utan stannar även helt ibland, funkar era så också?
- Innan uppdateringen så hanterade den krockar annorlunda. Krockar den på vänster fram nu så försöker den svänga vänster, alltså mot hindret, mot att den svängde höger innan och vice versa. Varför? Ska det vara så?
- En gång fick den spel och körde in och ut ur laddstationen när den skulle ställa sig på laddning, ända tills jag startade om den. Då gick den snällt och ställde sig igen. Någon mer som det hänt för?
- Ja, om det är riktigt brant och den fått upp hög fart så stannar den hjulen helt.
- Det där med vilket håll den vänder sig när den krockar är lite irrationellt, den har bara en krocksensor så den borde inte kunna veta vilket håll den krockade åt. Vet inte vad den har för algoritm för det där.
- Att den kör ut och in i all evighet har nog bara hänt mig när jag tagit ut den ur laddaren själv. Nuförtiden startar jag den alltid med startknappen och låter den gå ut innan jag kör kantklippning eller lyfter iväg den nånstans. Har inte varit med om det sen dess.

• Gilla
Riggen
  • Laddar…
CAH skrev:
Hur var det man räknade ut så att klipparen kör slut på laddningen innan den går in för sista gången i ett schema?
Jag vill alltså utnyttja klipptiden maximalt då den kör.
Klipper den en timme/laddning?
Just nu har jag ingen koll alls på hur mycket laddning som är kvar då den "ställer in" för dagen.....

Min tomt är på cirka 650 kvm---

/Anders
Som jag skrev i inlägg #3049 om önskemål i ny programvara.
"Jag hade önskat att det är den verkliga klipptiden man ställer in i menyn utan laddningstiden inräknad."
Men det hade kanske varit ännu bättre att man ställde in hur många klippcykler den skall göra per dag istället för tid.
Vad tycker ni andra?

Strega skrev:
I dag jag fått mina första bakslag. Landroid har fått ledig några dagar pga värmen över 30 gr och en tromb som ställde till det på tomten med en massa kottar och kvistar som måste räfsas bort. Nu har den fått börja jobba efterhand som jag röjt. Tre gånger på ett par timmar har den tvärstannat utan felmeddelande! Helt sonika stannat och slocknat. Två gånger såg jag det ske, inga hinder ingenting. Så har jag fått sätta på den igen med koden. Inte kan det vara värmen, ca 30 grader?
En annan sak, plasten bleks snabbt av solen, märks skillnad nu på den sidan som stått mot solen ett par veckor.
Nu fungerar den igen.
Jag hade raderat alla klipptider för att jag ville köra helt manuellt under torkan (>30 grader i skuggan...). Då stannade den och stängde av sig inom tio minuter. Hittade förklaringen i listan "Felsymptom" . "Landroid befinner sig i standby-läget eftersom ingen klipptid är programmerad" ! Detta påverkade alltså även laddnigen som alltså även den stängdes av efter en stund. Man måste alltså alltid ha viss klipptid programmerad.

På hemsidan worxlandroid.com/sv-SE kan man under service-återkoppling från kund ange förslag och önskemål om förbättringar på svenska. Fördelen att utnyttja denna möjlighet är att tillverkaren kan rangordna problemen med hänsyn till antalet inlägg på respektive problem.

peternicklas
Nyfiken-41 skrev:
På hemsidan worxlandroid.com/sv-SE kan man under service-återkoppling från kund ange förslag och önskemål om förbättringar på svenska. Fördelen att utnyttja denna möjlighet är att tillverkaren kan rangordna problemen med hänsyn till antalet inlägg på respektive problem.
Den funktionen har funnits i flera år, ända sedan Worx började sälja version 1. Dock så kommer den informationen till eftermarknaden som ligger i Kina. Det är ju fritt fram att använda den funktionen, jag kommer dock att gå den väg som jag har direkt till R&D då jag tror att möjligheterna för att få framfört ett förslag är mycket större när man går direkta vägen.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Den funktionen har funnits i flera år, ända sedan Worx började sälja version 1. Dock så kommer den informationen till eftermarknaden som ligger i Kina. Det är ju fritt fram att använda den funktionen, jag kommer dock att gå den väg som jag har direkt till R&D då jag tror att möjligheterna för att få framfört ett förslag är mycket större när man går direkta vägen.
Förlåt min okunnighet men vad betyder R&D?

Research & Development.
Utvecklingsavdelning typ.

peternicklas
Schön skrev:
Research & Development.
Utvecklingsavdelning typ.
Forsknings- och utvecklingsavdelning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.