Ja, föräldrarna använde alltid luftvärmepumpen och kakelugnen för värme. Takvärmen var oftast inställd på ett lägre värde på termostaten än luftvärmepumpen, för att försäkra sig om att luftvärmepumpen alltid gick för fullt. De upplevde aldrig att det var kallt. Varken köparen eller säljaren har diskuterat takvärmen med varandra eller mäklaren, i annonsen stod det bara att det fanns luftvärmepump, takvärme och kakelugn.

Det är bara efter inflytt som köparen har börjat intressera sig för huset, t.ex. frågade han efter inflytt hur luftvärmepumpen och takvärmen fungerar (dvs. inte kvalitetsmässigt utan hur man gör för att slå av och på värmen). Mina föräldrar var heller inte intresserade av funktionen på takvärmen eftersom de hade luftvärmepump, så de har inte gjort några mätningar eller tester på funktionen av den.

Krilleman
KnockOnWood skrev:
Vi menar samma sak. Kärt barn har många namn.
IR = infraröd strålning = värmestrålning.
(Om man inte vill krångla till det :) )
När du skrev IR for mina tankar till denna grunka som Martin Timell satte upp i taket. Det var väl endå någon typ av element med IR lampa. Detta fenomen diskuterades väl lite livligt när detta visades på tv...

Hej
Meddela köparna att ni bestrider kravet. Vad är det med folk som köper ett 40 år gammalt hus och tror att dom har någon slags garanti.
Stollar!
Fredrik

jag tycker också att det var lite onödigt att ta en kostnad för advokat i det här läget. Man kan gott nöja sig med att bestrida köarens begäran, med så fåordig argumentation som möjligt. Och koppla in advokat först om det faktiskt kommer en stämmning.

Det kan iofs. ge lite av "slägg effekt" att låta en advokat besvara ett sådant här krav. Det kan få stopp på ytterligare krav direkt.

Men det finns också en risk att köparen kommer att fortsätta att kräva ersättning för alla möjliga upplevda fel i fastigheten, typ glödlampan i tvättstugan gick sönder nu (har en kompis som fick sådana krav på sig). Och skall det kosta några tusen i advokatkostnad varje gång så kan det bli jobbigt. Det är då en bättre strategi att vänta med att dra på sig några kostnader tills köparen först har kopplat in en advokat, så att det blir minst lika dyrt för köparen.

hempularen skrev:
jag tycker också att det var lite onödigt att ta en kostnad för advokat i det här läget. Man kan gott nöja sig med att bestrida köarens begäran, med så fåordig argumentation som möjligt. Och koppla in advokat först om det faktiskt kommer en stämmning.

Det kan iofs. ge lite av "slägg effekt" att låta en advokat besvara ett sådant här krav. Det kan få stopp på ytterligare krav direkt.

Men det finns också en risk att köparen kommer att fortsätta att kräva ersättning för alla möjliga upplevda fel i fastigheten, typ glödlampan i tvättstugan gick sönder nu (har en kompis som fick sådana krav på sig). Och skall det kosta några tusen i advokatkostnad varje gång så kan det bli jobbigt. Det är då en bättre strategi att vänta med att dra på sig några kostnader tills köparen först har kopplat in en advokat, så att det blir minst lika dyrt för köparen.
Jag tror de gjorde helt rätt, dra till med storsläggan med en gång och få slut på tjafset med en gång. Det är solklar markering att man tar det här seriöst och att de inte tänker ge vika för obefogade krav

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
Lämna storstaden skrev:
Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden ... (ca 6 k text)... vilket säljaren ansvarar för.
Den där texten har du hämtat från www.lag24.se bl.a., kanske från fler källor. Det är väldigt mycket text, och det är kanske inte så lätt att avgöra exakt vad som är relevant i sammanhanget.

Det här är inte ett skolarbete, där det gäller att redovisa en lång text. Har du hittat en text som du tycker är relevant i sammanhanget så går det utmärkt att lägga in en länk till texten.

• Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Vill du påskina att texten som plockats från Internet skulle vara felaktig. Detta handlar om en debatt i en sakfråga, där det gäller att informera så att det inte blir felaktigheter. Att bara hänvisa till en länk gör att många intresserade inte kommer att förstå andemeningen i varför jag skrev som jag skrev. Jag föreslå att du ägnar dig åt att diskutera problemet i stället för mitt sätt att informera, Det du skriver är en klar avvikelse från ämnet.

Krilleman
Lämna storstaden skrev:
Det du skriver är en klar avvikelse från ämnet.

Trampade andersmc dig på en öm tå? Jag tycker absolut andersmc har relevans i ämnet och även i disskussionen enligt min mening!

Plåthuset skrev:
Uppgiften att någon har ansökt om betalningsföreläggande mot dig syns också om någon tar en kreditupplysning på dig, vilket kan orsaka problem på andra håll även om ansökan inte leder till något utslag från KFM.
Var står detta? Du syns bara i registren om kronofogden har gett utslag i ärendet. Annars skulle ju vem som helst kunna skicka in diverse tokiga krav utan någon grund och förstöra för folk...

Så bestrider du hamnar du inte i några register.

KnockOnWood skrev:
Vi menar samma sak. Kärt barn har många namn.
IR = infraröd strålning = värmestrålning.
(Om man inte vill krångla till det :) )
Om säljaren påvisat att takvärmen fungerar rent fysiskt men som sedermera inte gör det, kan då säljaren bli skyldig att ersätta köparen?
Anläggningen kan ju ha gått sönder vi tillträdet då köparen provade värmen.
Känns som att köparen har en brant uppförsbacke att bevisa att det var trasigt innan.

Ps
Det är en vanlig missuppfattning att IR-strålning och värmestrålning är samma sak men det är det INTE.
All värmestrålning överförs inte genom det infraröda spektrumet 700nm till 1mm...ds

Ja, jag kan också läsa på wikipedia. Om du läser sista meningen i samma styck står det
I vardagliga sammanhang är dock en stor del av den strålning som utsänds från föremål på grund av deras temperatur inom det infraröda spektrumet.
Jag skrev ju "(Om man inte vill krångla till det :) )

PS
Vad alla plötsligt har blivit småretliga.
Är det värmen, eller att semestern har eller håller på att ta slut :confused:

Thomas59
Lämna storstaden skrev:
Vill du påskina att texten som plockats från Internet skulle vara felaktig. Detta handlar om en debatt i en sakfråga, där det gäller att informera så att det inte blir felaktigheter. Att bara hänvisa till en länk gör att många intresserade inte kommer att förstå andemeningen i varför jag skrev som jag skrev. Jag föreslå att du ägnar dig åt att diskutera problemet i stället för mitt sätt att informera, Det du skriver är en klar avvikelse från ämnet.
När du klipper och klistrar text som du gjorde i mastodontinlägget ovan bör du i vilket fall ange källan. I annat fall framstår det som du själv gör anspråk på att ha författat texten. Nu är det ju inte så svårt att googla och se att du klippt och klistrat men för sakens skull, ange källa.

Sen tillför det i allmänhet, och ditt inlägg i synnerhet, inte särskilt mycket att bara klistra in långa texter från en webbsida.

Har du tillämpliga juridiska kunskaper eller erfarenheter inom det specifika området som diskuteras gör du mest nytta om du ger specifika kommentarer på de frågor som diskuteras. Saknar du det bör du kanske helt avstå från att klistra text/kommentera.

Krilleman
KnockOnWood skrev:
PS
Vad alla plötsligt har blivit småretliga.
Är det värmen, eller att semestern har eller håller på att ta slut :confused:
Absolut inte! Jag har ju nästan två veckor kvar i ölens och "bond-brännans" förtrollande land! :beer:

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nu kan det bli spännande här. Att skaffa advokat för att avskräcka verkar inte fungera just nu, för nu har köparen också skaffat advokat. Tydligen så vill de att de ska dela på det nu, så de behöver "bara" betala 50 000 kr, då slipper det gå till domstol...

Jag tycker det är solklart, det är väl bara säga att de får ta det till domstol eftersom vi vet att vi har rätt, föräldrarna ska inte behöva betala någonting.

Glöm bara inte den gyllene regeln: Det är skillnad på att HA rätt och på att FÅ rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.