thestrut skrev:
Mikael_L har läst lite i din tråd om att välja central i garage så jag har nu lite bättre koll på B respektive C.

hur kan man veta om elnätet har hög förimpedans? jag bor rätt o-centralt.

hur gör en elektriker för att bestämma karaktären på brytarna? mäter han eller uppskattar han kabellängd/area samt vilken typ av förbrukare som finns. eller går man på någon sorts standard och bara använder exvis C?

Nej jag kan inte Ohms lag.

EDIT, googlade ohms lag och tydligen så kan jag den, för jag hade koll på hur det ligger till men inte att det kallades ohms lag
Du skriver här att du inte kan / förstår dom mest grundläggande sambanden i ellära. Ända vill försöka dig på rätt omfattande elarbeten. Genom att du inte kan grundläggande teori, då får du svårt att inse var fallgroparna finns och hur man undviker dom. Med dina begränsade elkunskaper har du svårt att verifiera dina jobb korrekt inför driftsättning.

Det bästa är förstås att du köper hela eljobbet i elcentralen av en elfirma. Den firman dimensionerar säkringar m.m. efter förimpedanser och kabellängder m.m.
 
Mikael_L
thestrut skrev:
hur kan man veta om elnätet har hög förimpedans? jag bor rätt o-centralt.
Mäta eller fråga nätägaren.
Jag har gjort både och här, blev givetvis lite olika värden. ;)
Men har också fått förklarat att det beror på lite korrektionsfaktorer, säkerhetsmarginal samt att nätägaren räknar med worst case med t.ex. maximalt uppvärmda ledningar.

Det går också att mäta själv med t.ex. en vattenkokare och multimeter och lite mod och kunnande, då kan man få ett relativt säkert värde.


hur gör en elektriker för att bestämma karaktären på brytarna? mäter han eller uppskattar han kabellängd/area samt vilken typ av förbrukare som finns. eller går man på någon sorts standard och bara använder exvis C?
Alltför många bryr sig alltför lite, går bara efter lite tumregler. Några bryr sig aldrig (vet/kan kanske inte?), tyvärr.
Men vill man säkert veta så räknar man lite, det duger ganska bra att översätta all impedans med resistans och räkna med ohms lag. Sen finns det grafer som visar utlösningskaraktäristiken för säkringar, så går man in och kollar om det hamnar inom marginalen.
(Och tobbe_3 har i inlägg #67 redogjort för de strömmar som gäller för automater.)
Detta är ju på sätt och vis grovt förenklat, men samtidigt är det i praktiken tillräckligt bra för att inte få en livsfarlig anläggning.

Sen finns det beräkningsprogram, kommersiella t.ex. elvis och ett fritt, som är utvecklat här på forumet, el-dim.
http://www.byggahus.se/forum/el/143177-program-utlosningsvillkor.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
I ts speciella fall (vanligt i småvillor,sommarstugor) med 16 ampere huvudsäkring och automatsäkringscentral. Då kommer det i praktiken bli följande.

Överlast i belysningsgrupp 10 ampere belastad 15 ampere. Automatsäkring löser efter viss tid.
Kortslutning i belysningsgruppen. Huvudsäkringen (diazed) löser ut. Eventuellt löser även automaten samt jfb ut Jfb kan förbli outlöst om det är kortis mellan fas och nolla, men kan även lösa p.g.a hög strömpuls som stör funktionen.

Men det gäller bara i dessa specifika fall med små skillnader i storlek mellan automatsäkring (gruppsäkring) och huvudsäkring.
 
Tobbe_3 skrev:
Du skriver här att du inte kan / förstår dom mest grundläggande sambanden i ellära. Ända vill försöka dig på rätt omfattande elarbeten. Genom att du inte kan grundläggande teori, då får du svårt att inse var fallgroparna finns och hur man undviker dom. Med dina begränsade elkunskaper har du svårt att verifiera dina jobb korrekt inför driftsättning.

Det bästa är förstås att du köper hela eljobbet i elcentralen av en elfirma. Den firman dimensionerar säkringar m.m. efter förimpedanser och kabellängder m.m.
jag skriver här för att lära mig. annars hade jag nog redan bytt centralen.
 
Mikael_L skrev:
Mäta eller fråga nätägaren.
Jag har gjort både och här, blev givetvis lite olika värden. ;)
Men har också fått förklarat att det beror på lite korrektionsfaktorer, säkerhetsmarginal samt att nätägaren räknar med worst case med t.ex. maximalt uppvärmda ledningar.

Det går också att mäta själv med t.ex. en vattenkokare och multimeter och lite mod och kunnande, då kan man få ett relativt säkert värde.



Alltför många bryr sig alltför lite, går bara efter lite tumregler. Några bryr sig aldrig (vet/kan kanske inte?), tyvärr.
Men vill man säkert veta så räknar man lite, det duger ganska bra att översätta all impedans med resistans och räkna med ohms lag. Sen finns det grafer som visar utlösningskaraktäristiken för säkringar, så går man in och kollar om det hamnar inom marginalen.
(Och tobbe_3 har i inlägg #67 redogjort för de strömmar som gäller för automater.)
Detta är ju på sätt och vis grovt förenklat, men samtidigt är det i praktiken tillräckligt bra för att inte få en livsfarlig anläggning.

Sen finns det beräkningsprogram, kommersiella t.ex. elvis och ett fritt, som är utvecklat här på forumet, el-dim.
[länk]
jag har mailat Eon, får se om de svarar och vad man får för svar, sedan kommer jag behöva er hjälp att tolka dem.

antar att det är lite kunskaper bakom att mäta sig till med multimeter och vattenkokare.. så den tiden vet jag inte om jag har tid att lägga ner.

min bekant ville inte/hade inte tid att byta någon central så jag ska ringa och kolla vad någon firma säger, och be om offert på byte av centralen.

men själva eldragningen i köket/huset kommer jag göra själv hursomhelst :)
 
Om du tror att du kan börja installera el efter att ha fått lite råd härifrån är det dags att du börjar tänka om. Det mesta finns redan besvarat så du får i så fall läsa tillbaka. Här finns en liten startpunkt:
http://www.byggahus.se/forum/el/224581-koppla-el-sjalv.html?showAll#post1871326

Sedan behöver du skaffa lite litteratur:
http://www.byggahus.se/forum/el/203077-litteratur-elinstallationer.html

Därefter gäller alltså att plugga och träna. Som jag skrev i #5 så kan du *kanske* börja jobba om ett halvår :(
 
jag har läst på detta forum i snart 3 år så mycket har man redan läst, om än man inte kommer ihåg allt.

har dragit el i ett rum och tyckte själv det blev riktigt bra, dock använde jag nog svart som fas och inte brun som jag lärt mig i efterhand.
där drog jag vprör, spikade dem ordentligt för dosorna jag använde hade ingen låsning. ett till fel jag gjorde alltså men som inte påverkar funktionen nu.

jag gör allt väldigt noggrant så på något vis kändes det fel när en dosa satt 5 mm in i gipset, men det åtgärdades inte och är inget fel heller hoppas jag.

har läst en hel del i "värsta elkopplingen" och där är jag på "de behörigas" sida så lite koll har man ju redan förhoppningsvis:)
 
jag fick svar från E.on nu om förimpedansen :)

Hej

Om det är din säkringstorlek ni menar, så har ni 16A.

Med vänliga hälsningar,
Christina Lindberg
 
Alltså, jag är i samma sits, med köksbyte där vi byter ut all el.
Jag gick själv elprogrammet på gymnasiet samt har jobbat med el sen dess, dock på järnvägen, ingen hushållsel alltså.

Dock har jag anlitat en behörig elektriker till min köksrenovering. Har räknat på det och summan för arbetet är i det närmaste försumbar. Lyckades förhandla till mig ett timpris på 400:- innan ROT. Han har gått tre dagar hemma hos mig och jobbat. All el till köket samt ett par intilliggande rum är nydragen. 3x8=24 timmar. Räknar med att han behöver två dagar till för att färdigställa sen när allt ska på plats. 8000:- för arbetet alltså, efter ROT. Tycker det är rätt billigt, när hela köksbudgeten ligger på närmare 180000:-

Tvivlar inte på att du får ihop det där själv, men när det är så pass omfattande som ett kök så kan det vara skönt att lämna bort det!

Bara en parentes alltså :)
 
simpa81 skrev:
Alltså, jag är i samma sits, med köksbyte där vi byter ut all el.
Jag gick själv elprogrammet på gymnasiet samt har jobbat med el sen dess, dock på järnvägen, ingen hushållsel alltså.

Dock har jag anlitat en behörig elektriker till min köksrenovering. Har räknat på det och summan för arbetet är i det närmaste försumbar. Lyckades förhandla till mig ett timpris på 400:- innan ROT. Han har gått tre dagar hemma hos mig och jobbat. All el till köket samt ett par intilliggande rum är nydragen. 3x8=24 timmar. Räknar med att han behöver två dagar till för att färdigställa sen när allt ska på plats. 8000:- för arbetet alltså, efter ROT. Tycker det är rätt billigt, när hela köksbudgeten ligger på närmare 180000:-

Tvivlar inte på att du får ihop det där själv, men när det är så pass omfattande som ett kök så kan det vara skönt att lämna bort det!

Bara en parentes alltså :)
tack för kommentaren!
själv har jag inte 180000 i budget för kök, pengarna går istället till byggmaterial till kåken som står utan golvbjälklag för tillfället. vart tvungen att riva hela nedervåningen inklusive skorsten efter att jag hittat hussvamp.
hussvamp står dock med i försäkringsvillkoret men försäkringsbolaget lyckades ändå slippa hjälpa mig. TUR FÖR DEM!

därför blir det till att vrida och vända på varenda krona så man förhoppningsvis kan använda nedervåningen innan vintern.... därför försöker jag verkligen att göra så mkt som möjligt själv....
visst man ska värdesätta sin egen tid men har inte den möjligheten nu... :(
 
Aha, usch vad tråkigt med hussvamp! Hoppas att det löser sig!
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
ringde precis och pratade med 2 lokala firmor, ingen hade möjlighet innan semestern men det har ju ingen betydelse.

den första verkade jättetrevlig iaf, och jag kunde köpa material själv om jag ville..

den andra kändes mer tveksam, han sa att det brukar ta en dag att byta central, men timpenningen på 420+moms lät rätt okej ändå.. men en dag för att byta central? det lät mycket men det är klart, om det är nå befintligt fel så tar det säkert 1 dag...
 
En dags jobb är inte så konstigt att räkna med. Jobbet skall projekteras - fixa rätt material - rasera gammal central - montage utföras - verifieras- dokumenteras (skrivas protokoll, upprätta gruppförteckning). Befintliga kablar kan behöva förlängas och felsökning i grupper som löser ut jfb. p.g.a. jordfel.
 
Redigerat:
thestrut skrev:
jag fick svar från E.on nu om förimpedansen :)

Hej

Om det är din säkringstorlek ni menar, så har ni 16A.

Med vänliga hälsningar,
Christina Lindberg
Det där är ett ganska vanligt svar. Du får ge dig på dem igen och begära ett korrekt svar från deras tekniker.

Om du av ekonomiska skäl behöver ta genvägar så vore ett alternativ att ställa konkreta frågor kring hur varje moment ska göras, detta istället för att du själv ska försöka lista ut det utifrån generell information. Det går att lära sig den vägen också. Då behöver du noggrant beskriva din elanläggning med schema, foton, data (kablar, avstånd, ...), och vad du vill åstadkomma. Att någon sedan kommer att svara kan jag ju inte garantera...och då vi inte uppmuntrar hempul blir givetvis svaret generellt hållet ;) Du behöver ändock investera några tusen i verktyg och instrument.
 
Tobbe_3 skrev:
En dags jobb är inte så konstigt att räkna med. Jobbet skall projekteras - fixa rätt material - rasera gammal central - montage utföras - verifieras- dokumenteras (skrivas protokoll, upprätta gruppförteckning). Befintliga kablar kan behöva förlängas och felsökning i grupper som löser ut jfb. p.g.a. jordfel.
precis, det tar mycket tid även för en behörig när man räknar in allt, sådant som jag som kund inte är särskilt intresserad av. att betala timpenning för inköp av material är jag inte särskilt intresserad av heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.