thestrut skrev:
kanske denna central är prisvärd tom.?
[länk]

där följer det med en hel del dvärgbrytare verkar det som..

annars är det denna då
[länk]
Köp vilken du vill av kvalitetsmärkerna.

Men att räkna med att du kan använda den direkt är lite naivt i ditt fall. Man anpassar bestyckning och komponentplacering så att man får en logisk design av tänkt funktion. Dom säkringarna som inte jfb betjänar ligger före jfb men efter huvudbrytaren (som man läser en bok.) Man skall helt enkelt kunna förstå funktionen utan läsa något papper helst.

Det krävs också extra nollplintar för laster utan jfb. Garaget förses natuligtvis med en egen jordfelsbrytare som fungerar oberoende av husets.
 
Ja men precis, fast clas o verkar ha bra pris på tillbehör till aegskåpen, då blir det enklare att komplettera sedan än att beställa på tex elbutik.se brytarna var tom billigare på CO

Klämde lite på dvärgbrytare på biltema nyss... Kan man handla sånt där eller bör man avstå?
 
Nja, Det känns tveksamt att handla säkerhetskompnenter av lågprisbolag. Jag hade avstått.

Hur stora huvudsäkringar har du??

Tänk på att förimpedanser och kabellängder styr vilka automatsäkringar som du kan installera b eller c karäkteristik, automatsäkringen skiljer sig från diazed med avvseende på kortslutningsskyddet och utlösningsvillkor.
 
16A huvudsäkring..

Min nästa fråga hade blivit vad det är för skillnad på b o c komponenter:)

Rätt korta kabellängder, 3 meter snitt till alla köksmaskiner, 6 meter till undercentral i garage..
 
Viktigare är det att veta matande nät när man väljer typ på apparater.
 
B eller c karaktäristik beskriver hur stor översömmen skall vara för att automaten skall lösa ut snabbt vid t.ex kortslutning.
B motsvarar 3-5 ggr säkringens märksström b10 snabbutlöser vid 30 -50 ampere.
C motsvarar 5-10 ggr
D motsvarar 10-20 ggr ( denna säkring används nästan uteslutande i industrin för stora motorer m.m.)

Med såpass liten huvudsäkring finns det ingen selektivitet vid kortslutning mot gruppsäkringarna.
 
Då tolkar jag det som att det är B som gäller, eventuellt C i garaget,
 
thestrut skrev:
Då tolkar jag det som att det är B som gäller, eventuellt C i garaget,
Hur kom du fram till den tolkningen?
 
thestrut skrev:
Då tolkar jag det som att det är B som gäller, eventuellt C i garaget,
I dom flesta fall kan du använda c karaktäristik. Men som jag skriver tidigare, skall man alltid kontrollera att anläggningen uppfyller utkösningsvillkoret när man byter diazed till automatsäkring. Selektivitet mot förkopplad huvudsäkring 16 a kan du glömma i dit fall oavsett b eller c 10 (gäller vid kortslutning).

Lite förenklat överbelastning hanteras av 10 ampere automaten, kortslutning hanteras av diazed huvudsäkringen i din anläggning.
 
den tolkningen gjordes högst ovetenskapligt där min tanke var att likna C med tröga diazed

men då frågar jag hur brukar man göra, till vilka förbrukare brukar man använda B respektive C?
 
Man brukar använda c varianten eftersom den passar bäst till motorlaster t.ex dammsugare. Men det är alltid kravet att uppfylla utlösningsvillkoret som styr valet. Långa kablar till utomhus och trädgårdsbelysningar kan t.ex kräva b karaktäristik.


Allting styrs av förimpedans och kabellängd.
 
Redigerat:
Mikael_L
thestrut skrev:
den tolkningen gjordes högst ovetenskapligt där min tanke var att likna C med tröga diazed

men då frågar jag hur brukar man göra, till vilka förbrukare brukar man använda B respektive C?
Ska man hålla på och dribbla och välja olika så använder man C-karaktäristik där det är stora startströmmar, typiskt motorer (kompressor, högtryckstvätt, dammsugare osv) eller lysrörsarmaturer (en lite större mängd) eller annat som drar större startströmmar, kanske en dataserver-park, elsvets osv.

Och där man inte får använda C (eller D) är när det blir en kombination av för låg tillgänglig kortslutningseffekt från matande elnät och långa ledningar / långa gruppledningar.

I många fall väljer man C hela vägen, om ovanstående villkor blir uppfyllda.

Det hela handlar om att försäkra sig att säkringarna löser tillräckligt snabbt.
Om elnätet fram till huset har hög förimpedans (i princip för långa och/eller tunna ledningar) samt ledningarna sen i huset har samma problem (långa tunna) så kan det hända att t.o.m vid en alldeles total kortslutning så blir inte kortslutningsströmmen tillräckligt hög för att en säkring ska lösa tillräckligt snabbt, men då hjälper det att gå ner från C till B, och/eller minska säkringsstorleken.
Det hjälper också att byta från automatsäkring till en porslinssäkring. ;) (Vilket du har tänkt att göra tvärtom ... ;))

Och för att förstå detta så måste man som minst kunna ohms lag. Kan du det?
 
Redigerat:
Mikael_L har läst lite i din tråd om att välja central i garage så jag har nu lite bättre koll på B respektive C.

hur kan man veta om elnätet har hög förimpedans? jag bor rätt o-centralt.

hur gör en elektriker för att bestämma karaktären på brytarna? mäter han eller uppskattar han kabellängd/area samt vilken typ av förbrukare som finns. eller går man på någon sorts standard och bara använder exvis C?

Nej jag kan inte Ohms lag.

EDIT, googlade ohms lag och tydligen så kan jag den, för jag hade koll på hur det ligger till men inte att det kallades ohms lag
 
Redigerat:
Man kan fråga nätägaren om vilken förimpedans som gäller på din address. Elektriker har även ett instrument som kallas installationstestare. Det kan bla. mäta förimpedansen ( och diverse annat). Såg i en annan tråd att Kjell o company börjat sälja en billig installationstestare, sådana brukar annars kosta 10 000 och uppåt. Har dock ingen koll på vad det instrumentet från Kjell kan.

Om man bor i en tätort så brukar man inte behöva bry sig om förimpedansen, så länge alla uttag osv. finns inom typ 20m från centralen. Annars kan det behöva utredas lite nogrannare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.