Mikael_L
2,5mm2

thestrut skrev:
PM-flex får det nog bli då.

hmm 9:- eller 33:- för dosorna... är de för 9 godkända och okej i övrigt som låsning för slang och vridbar ring så får det nog bli de billiga man får ju 3,6 billiga dosor för en dyr...så då har jag många tillgodo om nån skulle gå sönder
Jo, fast enligt lagen om allt tings inneboende djävlighet så kommer du att ha sönder dem (eller de kommer att ha gått sönder av "sig själv") när du redan skivat. Och då får du ett litet hvete, eller så går en skruv av när du byter ett spräckt vägguttag om tre år. Dessutom så har de typiskt inte någon låsning osv. Så lägg du lite mer pengar på en riktig dosa. Så många skall du väl ändå inte ha att det egentligen gör någon skillnad i slutpris? Särskilt inte på ett helt kök.

Det är dumt att spara in på redan billiga grejjor som sitter dumt åt för byte. Bättre att spara på sådant där det antingen kan ge en effekt (köpa spisen i tyskland?), eller där det åtminstone inte blir krångel när de måste fixas.

Köp vanliga vita Eljo Trend, istället för någon dyr designgrejj istället och lägg pengarna på riktiga dosor att sätta dem i... ;)

hmm... eftersom jag ofrifilligt blivit tvungen att renovera hela huset så måste kostnaderna hållas nere i samtliga delar.

kan man spara nån 1000:- på varje del så blir det mycket i slutändan..

visst, det blir krångligt när skivan sitter där om det går sönder... men sannolikheten för det?

är inte gelia som Bauhaus har för 9,90:- rätt okej prylar? http://www.bauhaus.se/gelia-apparatdosa-gul-d-gips.html

Gelias dosor är inte i samma klass som dom dyrare (skulle dom vara det skulle troligen alla yrkesmän använda dom) utan en typisk lågprisartikel. Men det är lite skillnad på vilka krav man ställer som "amatör" och yrkesman. Bla spelar tidsåtgång och hur lättarbetad en produkt inte nån större roll om man ska göra saker för sin egen räkning för den egna tiden kostar ju inget, dessutom är det inte troligt att en "amatör" känner någon större skillnad.

så de är alltså helt okej för ändamålet men eventuellt kan ta lite längre tid att montera.

när det tar längre tid att montera, är det själva fastspikandet i regeln - borde inte vara någon skillnad
eller är det att ansluta röret - tycker heller inte det borde vara nån skillnad
är det att ansluta prylen i dosan - här måste tidsvinsten ligga vad jag förstår?

MVH

Eftersom jag inte testat den aktuella dosan kan jag inte uttala mig om just den, MEN jag har under årens lopp testat många olika dosor och har gång på gång återgått till det "dyrare" segmentet. ÄVEN på fastprisjobben anser jag att det låga dosprisena inte uppväger nackdelarna. Det som brukar skilja är passform, "följsamhet/hållfasthet" för spänningar, möjlighet att fästa på OLIKA sätt (dvs på träregel, plåtregel, på skiva utan träkottlingar) kombinationsmöjligheter, hur många rör som kan anslutas, hur många olika sorter man måste ha med sig mm. dessutom är en del självslocknande medans andra brinner bra (om nu en olycka skulle vara framme).

Jag skulle lagt till lite och köpt PM Flex EasyFlow, helt klart den bästa slangen jag testat, skillnaden mot vanliga PM Flex är att den är behandlat invändigt och därmed mycket halare.
Jag vet dock inte om elbutik har den i sitt ordinarie sortiment.

Kan nämna att det kan vara skillnad både på att ansluta slang och spika dosor (sämre plast så att spiken kan lossna från spåret den ligger i).
Men det gäller inte enbart lågprisdosor utan även kvalitetsdosor, som ABB:s tycker jag är hopplösa att trycka fast slangar i. Framförallt takdosor och kopplingsodosor får man trycka och vrida och ha sig för att dom ska haka i, medans i VP-2:s kopplingsdosor och takdosor så räcker det nästan med att använda tankekraft bara.

//Patrik

ja men se där ja. som amatör så kommer jag ju inte veta om det gick bra eller inte att montera dosan, då är det viktiga att den håller, även efter monteringen samt att den har låsning för slangen och vridbar monteringsring.

då kommer nästa fråga :)

takdosor, hur stort djup kräver dessa?
jag har tänkt regla upp (ner) taket med glespanel, 21x70/95 eller liknande och därefter 13mm gips, får takdosor plats i 21+13 = 34mm?

Det finns en norm som säger min 40 mm invändigt, ska man ha grundare dosor blir det (för)trångt om man tänker använda dom som kopplingsdosor. Då bör man koppla i separata kopplingsdosor som man sätter på väggen.

Okej, men hur stort djup har takdosan? Alltså hur mycket behövs för att den ska få plats.. Är det 40mm?
Isåfall kan jag ju ta ur material ur det gamla spontade taket just där dosan ska sättas

Det beror lite på hur mycket som ska kopplas i dosan, men ca 50 mm brukar räcka och har man en enkel skiva ska studsarna sitta 13 mm från framkant (dubbla skivor 26 mm) så att dom "vilar" mot skivan. Dosan ska oavsett det alltid fästas i bakkant så att den kan klara hela lasten (15 kg).

ja men nu har elektrikern varit förbi,
ny elcentral på nytt ställe, dragit el i köket, matrum samt nya hallen. 3,5-4 timmar har det tagit totalt så det märks att det går undan när yrkesmän håller på :D

om jag skulle gjort det själv har jag säkert funderat den dubbla tiden och sedan har det tagit 4dubbel så länge och gjort allt själv

• Gilla
maah och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.