Redigerat av moderator:
Programmet är en exe-fil.. Bästa skulle väl om man kunde lägga den här på forumet.. Om det går så skulle jag kunna knåpa ihop en hel del olika program. Men jag insåg senare att det saknas lite i programmet för att
det skall bli rätt.. Många har ju som jag ett elskåp ute på gården.
Förimpedansen är ju fram dit sen sitter det en smältsäkting i skåpet och en
jordkabel in till huset, där elcentralen sitter. Jag har alla mina elböcker nerpackade för vi bor i lådor för tillfället :)

Men jag har för mig att det finns en lista med resistansen för smältsäkringar
den skulle man lägga in i beräkningen så förimpedansen fram till huset kan beräknas.

Nu har du redan skrivit programmet, men annars vore Excel-filer trevligt och enkelt att använda/modifiera.

mycke_nu skrev:
Nu har du redan skrivit programmet, men annars vore Excel-filer trevligt och enkelt att använda/modifiera.

Hum.... Ja eftersom jag jobbar med pascal till vardags så skrev jag programmet i det språket. Men jag kommer lysna på era förändringskrav...
Om ni öser ni formler över mig så uppdaterar jag programmet..

Jag har ju gort ett u-värdes beräkningsprogram och kommer göra ett vvs- beräkning
och ventillation.. Jagar formler för tillfället... Skulle vara trevligt om man kunde lägga opp dom här på forumet sen. Tänkte att u-beräknings programmet skulle uppdateras med värme o ventillation.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Krillew, ett mycket trevligt initiativ. Det är sådana här saker som höjer forumet så mycket. d^_^b

Nu har jag provat programmet, det ser bra ut, men jag har inte provberäknat manuellt, eller i övrigt kollat. Jag tror dock att det finns andra som är bättre lämpade att utvärdera. :)

Riktigt bra att du gjorde en resultatflik med beräkningsgången.

Mikael_L
En möjlig extrafunktion skulle kunna vara att få veta spänningsfall vid en angiven längd.
Jag menar att även om programmet spottar ut sig max längd till t.ex. 55 meter så är min aktuella ledare kanske endast 16 meter.

Det går iofs att dividera aktuell längd med maxlängd och sen multiplicera med max spänningsfall.
Så det är ju ingen rocket science direkt att använda programmet och sen räkna ut Vfall manuellt.

Vi får avvakta några dar så kanske vi kan göra ver 2 nästa vecka
om det kommer in mer synpunkter... :)

Har en egen synpunkt jag var lite snabb när jag flyttade runt formler i programmet.
Spänningsfallet jag beräknar är för 3-fas...
Tänkte den formeln skulle vara för huvudledningen..

Redigerat:
Mikael_L
Ja absolut, vi (du) ska inte överila oss.

Förlåt för buggen har lagt upp ver 1.1...
då beräknas spänningsfallet ej som 3-fas.

Såg att det redan var 14 nedladdningar.. Kul fast det hadde varit bättre utan buggar..

Snajsigt. Har nu även laddat ner ver 1.1 :)

Trevligt initiativ, har själv funderat på att knappa ett program som räknar ut utlösningsvillkor på ett enkelt sett. Har dock aldrig pallat! Brukar kolla i tabellerna istället.
Dessutom är sällan det är ett problem med utlösningsvillkoret över huvud taget.

Det hade varit bra tycker jag, om man kunde ange en given ledningsimpedans från ett kopplingsställe.
Händer att man vill koppla vidare från en dosa eller uttag. Då kan man mäta ledningsimpedansen i dosan eller uttaget och beräkna och se hur långt man kan förlägga nästa ledning.

Kanske bör upplysa om att programmet bara behandlar om vanlig installationskabel i koppar (typ. EKK, FK) och att formlerna är en förenklad metod som inte ger ett 100% korrekt svar. Given beräkning ger en något underdimensionerd maxlängd. Det gör ju ingenting, bara man vet hur det ligger till.

"sällan det är ett problem med utlösningsvillkoret över huvud taget"

Nej du har nog rätt.. Men i lördags så satt jag o frugan o kolla tv o drack lite vin.. Då slog det mig men vi har ju 30m 4kvadrat kabel som huvudledning...
Hur kommer det gå? kortaste vägen från källaren längst bort på övervåningen blir det 24m. Jag har mina elböcker nerpackade men jag kom ihåg att det fanns lite formler utlaggda här på forumet.. så snabbt in till datorn.. ca 1 tim senare så hadde jag gjort ett program o kunde konstatera det blir på håret... sen kommer ju knappast kabeln gå kortaste vägen.. om jag går upp till 10kvadrat på huvudledningen så funkar det nog. eller lägger en undercentral på övervåningen..

"Det hade varit bra tycker jag, om man kunde ange en given ledningsimpedans från ett kopplingsställe."

Det borde gå att sätta det som förimpedans o sen sätta längden på huvudledningen till 0... Humm tänker jag fel??

Jag kollade nexas 10kvadrats EKKJ
1,83Ohm/km
0,28mH/km

http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigateproduct_537222264/15251898.html

Jag vet inte om det är så att man måste kompensera för induktansen vid
så här korta längder som det här programmet kommer användas till..

Visst kan jag lägga in konstanter för annat än koppar ledning.. men jag tror
inte att dom som kommer använda programmet kommer i kontakt med aluminium kabel eller nått annat.

Naturligtvis så om det visar sig att ni som kommer använda programmet
vill ha in olika kabeltyper så lägger jag naturligtvis in dom.
Och har ni bättre formler som gör ett bättre jobb så byter jag till dom..

Men jag tycker vi skall sträva efter att ha programmet lättanvänt.
Men vi måste ju spara lite till V2.0 och V3.0 :)
Om jag är motsträvig så får ni övertyga mig..

Nej ös formler och idéer över mig så lägger jag in det...
Jag avvaktar till nästa vecka så kommer Ver 2.0

Det ser ju riktigt bra ut!
Kul med lite initiativ i detta återkommande ämne.

Krillew skrev:
"Det hade varit bra tycker jag, om man kunde ange en given ledningsimpedans från ett kopplingsställe."

Det borde gå att sätta det som förimpedans o sen sätta längden på huvudledningen till 0... Humm tänker jag fel??
I kommande versioner kanske du kan lägga till 2-3 steg mellan inmatning och gruppcentral. Dvs några olika areor och längder mellan leveranspunkt och centralen man räknar grupper från.

Krillew skrev:
Jag kollade nexas 10kvadrats EKKJ
1,83Ohm/km
0,28mH/km

[länk]

Jag vet inte om det är så att man måste kompensera för induktansen vid
så här korta längder som det här programmet kommer användas till.
Du behöver inte tänka på reaktiva komponenter vid areor under ca 70mm2.
Som du kanske sett tidigare i tråden är det helt försumbart för dessa fall i ByggaHus.

Krillew skrev:
Visst kan jag lägga in konstanter för annat än koppar ledning.. men jag tror
inte att dom som kommer använda programmet kommer i kontakt med aluminium kabel eller nått annat.

Naturligtvis så om det visar sig att ni som kommer använda programmet
vill ha in olika kabeltyper så lägger jag naturligtvis in dom.
Och har ni bättre formler som gör ett bättre jobb så byter jag till dom..
Det räcker nog fint med koppar.
Däremot kanske du skulle ta med de fall där nätägaren anger plus och nollföljdsimpedans till frågvisa hempulare.
Även vissa frågor kring Ik1, Ik2, Ik3 har ju förekommit i forumet, du kan ju komplettera med sådant också vad det lider.

GK100 skrev:
I kommande versioner kanske du kan lägga till 2-3 steg mellan inmatning och gruppcentral. Dvs några olika areor och längder mellan leveranspunkt och centralen man räknar grupper från.
Ja det är en bra ide.. Jag kommer själv ha huset som knutpunkt för att
dra vidare till garage och verkstad och från garaget kommer jag sen dra vidare till växthuset och det blir en egen undercentral på dom olika plattserna.
Man skall nog göra det dynamiskt så man kan addera x antal längder.
Jag lägger till det i V3.0 :)

GK100 skrev:
Däremot kanske du skulle ta med de fall där nätägaren anger plus och nollföljdsimpedans till frågvisa hempulare.
Även vissa frågor kring Ik1, Ik2, Ik3 har ju förekommit i forumet, du kan ju komplettera med sådant också vad det lider.
Ja måste fundera lite hur jag skall visualisera det hela jag vill inte att programmet skall bli tillkrånglat utan vara tydligt så man kan använda det för att förstå.

Ja jag tänkte först lägga in delta och y-koppling men jag håller mina hästar lite
det får först nu bli enfas beräkningar.

Undrar om vi skall be om en ny tråd för det här programmet.
så inte den här tråden blir förstörd av utsvävningar för nya beräkningar.

Jag skal försöka hinna och läsa igenom alla el-trådar..:D för att hitta uppslag.

Jo just...
Tack KG100 för formlerna som ligger till grund för programmet.

Jag plannerar o släppa V.2 på måndag, om inget oförutsett dyker in som jag tycker skall med i 2.0

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.