1 734 312 läst · 6 044 svar
1734k läst
6,0k svar
Worx Landroid 2.0
min granne installera också en 220 ac för någon vecka sen :/ undra om husqvarnas nya har starkare signal?? fan va ruttet isåfall...då ska jag kräva pengarna tillbaka om så är fallet, inte meningen att man ska ha flera kilometer till nämaste granne med husqvarna.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Den följer inte linan ut.bengtner skrev:Jag har läst fruktansvärt många inlägg i den här tråden men inte hittat något svar på en fråga jag har. Risken finns att jag upprepar något som redan besvarats, men det får ni stå ut med. Jag har letat....
Jag har förstått Worx har inte något stöd för guide-kabel, utan följer begränsningskabeln moturs tillbaka till stationen för laddning. Min fråga är om den återvänder till den plats där den slutade klippa när batteriet kroknade och börjar från den punkten efter laddning? Om den inte gör så är jag rädd för att den aldrig hinner till slutet på min U-formade tomt innan den återvänder för att laddas på nytt. Tacksam för om någon kan bekräfta att den inte är helt korkad....
Hm, då drar jag slutsatsen att vid en u-formad tomt bör placera laddaren någonstans centralt i mitten. I mitt fall har jag en ganska smal gång (ca 2,5m) som förbinder ena halvan av u-et med den andra. Jag är minst sagt tveksam om jag den verkligen kommer att kunna klippa varje halva hyfsat lika mycket. Får känslan av att den kommer att favorisera den halvan där laddstationen är om den beter sig på detta sätt. Är det någon som har en erfarenhet av en tomt enligt denna modell?fiskbuggaren skrev:
En slumpklippare hittar alltid ett hörn eller en del av trädgården som den favoriserar, så gjorde min 1.0 och jag tror knappast att L eller M är smartare, jag hade vinklar som var ungefär 45 grader som min klippare slet upp gräset på eftersom den hade svårt att ta sig ut från dem.bengtner skrev:Hm, då drar jag slutsatsen att vid en u-formad tomt bör placera laddaren någonstans centralt i mitten. I mitt fall har jag en ganska smal gång (ca 2,5m) som förbinder ena halvan av u-et med den andra. Jag är minst sagt tveksam om jag den verkligen kommer att kunna klippa varje halva hyfsat lika mycket. Får känslan av att den kommer att favorisera den halvan där laddstationen är om den beter sig på detta sätt. Är det någon som har en erfarenhet av en tomt enligt denna modell?
bengtner skrev:
Skriva utan att läsa är poppis, så vi kör en favorit i repris om än bara en dag gammal, som visar en "U-tomt" och hurvida en Landroid M fastnar på samma ställe eller inte går över hela tomten.johan119 skrev:
[video=youtube;654QtnLommI]https://www.youtube.com/watch?v=654QtnLommI[/video]
Redigerat:
Någon som frågat support om programuppdatering?
V0.50 har ju några direkta brister:
Pin-kod går att stänga av utan att kunna koden
Om slingan är blockerad står roboten och stångar tills batteriet är slut
Om strömmen försvinner när den står och laddar backar den ur laddstationen och irrar omkring ett tag tills den ger upp, t.e.x gräver en grop i sjöstenen utanför min slinga
Den verkar gå på batteri när den står i standby, batteriet börjar nämligen ladda då och då för att återställa det. Onödigt slitage.
Det var dom jag kom ihåg.
V0.50 har ju några direkta brister:
Pin-kod går att stänga av utan att kunna koden
Om slingan är blockerad står roboten och stångar tills batteriet är slut
Om strömmen försvinner när den står och laddar backar den ur laddstationen och irrar omkring ett tag tills den ger upp, t.e.x gräver en grop i sjöstenen utanför min slinga
Den verkar gå på batteri när den står i standby, batteriet börjar nämligen ladda då och då för att återställa det. Onödigt slitage.
Det var dom jag kom ihåg.
Jag har en u-formad trädgård med en ganska komplicerad gräsyta med många öar och smala långa ytor och passager.Jag har en yta som är 6 meter lång och 1,7 meter mellan trådarna och en annan yta som är 15x3 meter och har 4 öar dessutom. Det har inte varit några problem att den inte skulle klippa över hela ytan.bengtner skrev:Hm, då drar jag slutsatsen att vid en u-formad tomt bör placera laddaren någonstans centralt i mitten. I mitt fall har jag en ganska smal gång (ca 2,5m) som förbinder ena halvan av u-et med den andra. Jag är minst sagt tveksam om jag den verkligen kommer att kunna klippa varje halva hyfsat lika mycket. Får känslan av att den kommer att favorisera den halvan där laddstationen är om den beter sig på detta sätt. Är det någon som har en erfarenhet av en tomt enligt denna modell?
Har du en gång som är 2,5 meter bred ser jag inga problem. Landroiden vänder aldrig när den kommit in i passagen utan fortsätter alltid igenom till skillnad mot de flesta andra sk. slumpklipparna som ofta vänder och går tillbaka ut igen utan att ta sig igenom. Jag har laddstationen i den del som är 15 x 3 meter vilket är ena änden av u-et och den favoriserar inte den delen för det.
Det är inte sant.johan119 skrev:
Jag har kört min klippare några månader nu och den har hittills inte hittat något favorit hörn där den slitit upp gräsmattan, eller tillbringar omotiverat mycket tid.
Redigerat:
Jag har ingen jättestor gräsmatta men har en hel del träd och buskar att runda.
(Det är ett parhus om någon undrar)
De gröna punkterna är träd och buskar som i de flesta fall ska rundas genom "öar", de röda prickarna är en slänt som blir för brant att klippa med Landroid (45gr). Kritiskt är den långa smala delen bakom garaget med ett träd i mitten, den är dock en meter bred och vid trädet kan jag ev. lägga gränstråden delvis under stenläggningen. Jag tror dock inte 180 m gränstråd kommer att räcka eller? Till en början kommer jag att utelämna den smala delen, återkommer med erfarenheter men tar gärna emot synpunkter!
(Det är ett parhus om någon undrar)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De gröna punkterna är träd och buskar som i de flesta fall ska rundas genom "öar", de röda prickarna är en slänt som blir för brant att klippa med Landroid (45gr). Kritiskt är den långa smala delen bakom garaget med ett träd i mitten, den är dock en meter bred och vid trädet kan jag ev. lägga gränstråden delvis under stenläggningen. Jag tror dock inte 180 m gränstråd kommer att räcka eller? Till en början kommer jag att utelämna den smala delen, återkommer med erfarenheter men tar gärna emot synpunkter!
Redigerat:
Tack, detta låter övertygande. Men nu har jag identifierat ytterligare ett potentiellt problem. Ena kanten av tomten sluttar ca 20-25% ner mot en infartsväg till grannens tomt utmed en sträcka på knappt 30m. Jag pratade med en HQ säljare och han drog öronen åt sig och avrådde att försöka klippa denna slänt med en Automover. Begränsningskabel vinkelrätt mot en slänt inbjuder till problem, dvs klipparen fastnar nere vid kabeln och tar sig inte upp för slänten. Han hävdade att alla robotklippare har problem med detta. Området där klipparen ska vända vid kabeln måste vara hyfsat plant och definitivt inte slutta ner mot begränsningskabel. Är Landroid kapabel att tackla en sådan.utmaning?Nicke Nyfiken skrev:Jag har en u-formad trädgård med en ganska komplicerad gräsyta med många öar och smala långa ytor och passager.Jag har en yta som är 6 meter lång och 1,7 meter mellan trådarna och en annan yta som är 15x3 meter och har 4 öar dessutom. Det har inte varit några problem att den inte skulle klippa över hela ytan.
Har du en gång som är 2,5 meter bred ser jag inga problem. Landroiden vänder aldrig när den kommit in i passagen utan fortsätter alltid igenom till skillnad mot de flesta andra sk. slumpklipparna som ofta vänder och går tillbaka ut igen utan att ta sig igenom. Jag har laddstationen i den del som är 15 x 3 meter vilket är ena änden av u-et och den favoriserar inte den delen för det.
På eniros kartor kan du rita linjer i kartan för att mäta sträckor. Spontant skulle jag säga att 180 meter räcker för dig. Min tomt är på 1200 m2 med u-formad gräsmatta och enligt kartan blev det ca 230 meter. Nu har jag dock inte lagt slingan än, så det återstår väl att se om det stämmer.Strega skrev:
Det är alla nödvändiga öar som jag bedömer kräver mycket tråd.A Haddock skrev: