175 135 läst · 751 svar
175k läst
751 svar
Värmekamera för privat bruk?
Kanske funkar med en hårtork dvs blås varmluft på tanken i en lodrät linje och kolla sedan i kameranpts skrev:Tanken står i en nisch med grejor runt om i ett rum som även är server-rum. Kan vara svårt att få till värme om man inte eldar under tanken.
Jag har funderat på att suga med dator fläkt via ett rör i ventilations röret och hålla påfyllningen öppen så att den kalla uteluften kommer in i tanken. Oljegaserna är ju brännbara vilket gör mig lite fundersamt.
Det är nog inte helt lätt med tanke på att stål leder värme bra.
Mest praktiskt är kanske att ha en Jeepdunk med diesel i beredskap om det skulle ta slut. Det kan ju knappast gå åt mer än några liter per dygn.
Mest praktiskt är kanske att ha en Jeepdunk med diesel i beredskap om det skulle ta slut. Det kan ju knappast gå åt mer än några liter per dygn.
Har du ingen elpatron?pts skrev:Väntar på borrtillstånd och börjar ha låg nivå i oljetanken som står inomhus, oljemätaren stigröret har osäker funktion.
Att tanken skall ut gör att jag inte vill börja riva runt förrän det är dags, samtidigt vill ja ha minst fungerande varmvatten tills det är dags. Om stigröret stämmer så har jag ca 38cm a 20l/cm vilket borde räcka ett antal veckor.
Hur gör jag för att med värmekameran läsa nivå i oljetanken av stål ?
Någon som har erfarenhet eller idee ?
Vi är "lite" känsliga för olje doft efter att ha fått bila ur hela bottenplattan och byta sten i väggen 0.5-1.5 m upp. efter att ett rör mellan tank och panna. Röret går idag upp i taket och via en klocka. vid stop så lär den förlora trycket.mycke_nu skrev:
När de öppnade golven och la isoleringen i en container så blev man vimmel kantig av att stå bredvid.
Att gå in i rummet och du hade en fylla på 5 min.
Jag har ett hål i väggen efter att vi hade en tank utomhus under renoveringsperioden, marken ligger över pannan men det borde klockan fixa.
Hur ansluter jag en jeepdunk utan att slabba och att det luktar ?
Nej och jag vill undvika att röja i rummet innan det är dags. Jag har neurologiska problem och får vara försiktigt med hur jag gör.Alfredo skrev:
Jag har inte gjort det själv, men hört att man bara sticker ner en slang i dunken och låter brännaren suga. Föreställer mej att den har någon form av bränslepump. Kolla med firman som servar pannan, dom vet säkert.pts skrev:
Annars kan man ju fylla på tanken från dunken.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag är i ett likaledes läge. Är inte det enklaste att bara tanka tanken med dunken genom samma hål i huset som den vanliga leverantören?
Får man ens tanka huset med diesel?
Får man ens tanka huset med diesel?
Om man använder en tillfällig dunk/tank så tänk på att det måste gå en retur från brännarens bränslepump till samma tank.mycke_nu skrev:
Lillgrabben hade febertoppar inatt och för att underhålla han ( och mig ) då tog jag fram kameran när vi tog tempen
Blev förvånad över att den visade exakt samma temp på rumpvarianten när man fotade in i örat.
Apotekets örontermometer bommar på 1-2 grader
Är det bara en slump?
Blev förvånad över att den visade exakt samma temp på rumpvarianten när man fotade in i örat.
Apotekets örontermometer bommar på 1-2 grader
Är det bara en slump?
Nej, örat är nog en närmast perfekt black body cavity, (dvs emissionsfaktorn är 1,0), så det finns förutsättningar att mäta noggrant med en välkalibrerad kamera.
Att en vanlig örontermometer skulle ha någon högre precision har jag svårt att tro, dom har ju inga temperaturreferenser "i bild".
Att en vanlig örontermometer skulle ha någon högre precision har jag svårt att tro, dom har ju inga temperaturreferenser "i bild".
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 919 inlägg
Nytt sätt att hemmakalibrera? Rumptermometer plus kameran i örat...mycke_nu skrev: