D09 skrev:
Vad är det för skillnad på ir kamerorna på övervakning?

Är det en annan våglängd?

Tänker att det hade varit mycket tydligare om man hade " regnbågsfärger na " istället för gråskala :)

Men att den spelar in i grått.. Hänger ni med? :)

Man kan iofs koppla värmekameran till datorn och få en mer eller mindre klumpig övervakningskamera ;)
Färgerna har ingenting med kameran eller inspelningen att göra. Det är en ren displayfiness som läggs på vid uppspelningen.

D09
mycke_nu skrev:
Färgerna har ingenting med kameran eller inspelningen att göra. Det är en ren displayfiness som läggs på vid uppspelningen.
Det går inte / finns inte sådana funktioner för vanliga övervakningskameror med andra ord.

Inga High tech flir gränskontroll alltså ;)
Även om det hade varit ett alt ;)

Hur funkar det med objektiv då ir strålarna inte tar sig igenom glas?

Man kan mycket väl falskfärga en vanlig videobild, men det hjälper inte mänskliga hjärnan att tolka bilderna, snarast tvärt om.

Linser för IR-kameror görs av kisel, germanium, flourid, eller andra exotiska material. Det finns även plastlinser för enklare applikationer.

Det finns åtskilliga installationer av riktigt high-tech IR-kameror för gränskontroll och liknande applikationer. Jag har själv spenderat någon natt med IR-kamera vid den mexikanska gränsen i San Diego. (Det bara vällde in flyktingar på våra monitorer.)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Mats skrev:
Absolut. Den skulle faktiskt utgöra en mycket intresant grund för att kunna hävda att pinkoder itne är så säkra som man generellt tror
Nu hittade jag den. Från Bruce Schneiers sammanfattning:

"Researchers from UCSD pointed thermal cameras towards plastic ATM PIN pads and metal ATM PIN pads to test how effective they were at stealing PIN numbers. The thermal cams didn't work against metal pads but on plastic pads the success rate of detecting all the digits was 80% after 10 seconds and 60% after 45 seconds. If you think about your average ATM trip, that's a pretty wide window and an embarrassingly high success rate for thieves to take advantage of."

Artikeln publicerades på USENIX workshop on offensive technologies 2011: https://www.usenix.org/legacy/events/woot11/tech/final_files/Mowery.pdf

Man kan även knäcka kassaskåp: http://lcamtuf.coredump.cx/tsafe/ Vilket kanske är lite mer intressant ;)

Så har FLIR-systems själva, kassaskåp med nyckel, kan man undra. ;)

mycke_nu skrev:
Linser för IR-kameror görs av kisel, germanium, flourid, eller andra exotiska material.
Det kommer jag ju faktiskt ihåg från labbarna i halvledarteknik. Att vi tittade på en IR-källa genom en annars spegelblank skiva kisel mha en "IR-kikare", för att i någon mån övertyga oss om att det faktiskt ligger något i teorin om bandgap och hur det påverkar halvledarnas egenskaper.

Det enda jag kommer ihåg från hela labbserien i den kursen faktiskt... :)

lars_stefan_axelsson skrev:
Så har FLIR-systems själva, kassaskåp med nyckel, kan man undra. ;)
Det var ett klassiskt kombinationslås med roterande nummerskiva på det (nu sedan många år nedlagda) kontoret jag jobbade på.

Så det var nog svårknäckt, i alla fall med IR. Inte fanns det några pengar i det heller. :|

mycke_nu skrev:
Det var ett klassiskt kombinationslås med roterande nummerskiva på det (nu sedan många år nedlagda) kontoret jag jobbade på.

Så det var nog svårknäckt, i alla fall med IR. Inte fanns det några pengar i det heller. :|
Nej, de skåpen är faktiskt ganska lättknäckta, kanske tvärtemot vad många tror. Tar inte lång stund att lära sig de "lätta" (se exv. stycke 3.3 i http://www.crypto.com/papers/safelocks.pdf), men övning ger förstås färdighet. Processen innefattar för övrigt *inga* stetoskop. Man kan använda dem, men de tillför inget direkt.

Den enda nytta man har av IR-kamera skulle i så fall vara att hålla koll på nattvakten. :)

P.S. Och en av de första kommentarerna på Bruce Schneiers blog var just "Om de har råd med IR-kamera så har de inget att hämta på mitt bankkonto, så jag är säker..." :)

Det kommer jag ju faktiskt ihåg från labbarna i halvledarteknik. Att vi tittade på en IR-källa genom en annars spegelblank skiva kisel mha en "IR-kikare", för att i någon mån övertyga oss om att det faktiskt ligger något i teorin om bandgap och hur det påverkar halvledarnas egenskaper.

Det enda jag kommer ihåg från hela labbserien i den kursen faktiskt... :)
Det finns ju även "glas" som är IR transparent... Lite beroende på applikation så kan man använda safirglas om man vill släppa igenom IR men behöver en miljöbariär eller ett "nullfilter" (typiskt för lite extremare miljökapslingar) -av en slump tog jag för ett tag sedan en bild på min klocka, där man ser visarna genom "glaset". Där kan man ju också notera den rätt extrema skillnaden i emisivitet mellan olika material och "ytfinishar" (blankt = knepigt emisivitetsmässigt då det speglar omgivningen)

• AF8_export001.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kameran måste vara ovanligt bredbandig för att vara LWIR, eller är det kortvåg?

transmission.gif
Skapa konto

mycke_nu skrev:
Mja, tekniskt sett är det väl mellanvåg :) -detektorn är en kyld MCT som detetkterar 2,9-5,1um (har jag för mig).

Redigerat:
mycke_nu skrev:

[bild]
Sedär, där var ju min "semiconductor grade fused quartz 5mm". Och det får mig att undra om någon kan förklara vad "IR-kikaren" var för något? Jag fick inte för mig att det var en digitalkamera med display osv. Det skulle i varje fall varit alldeles för dyrt då. Vi pratar ca 1989. Den hade ett objektiv som ett 35mm objektiv ungefär, fast mindre. Ett handtag rakt ner man höll den i, samt ett okulär. Allt ganska kompakt, och med "vanliga" batterier i handtaget. Man såg en suddig bild av en IR-diod och inte mycket annat (om jag minns rätt). När jag googlar så får jag bara upp en massa mörkerkikare, och det var det ju inte.

Bara nyfiken. Överlever om jag inte får veta.

hevi skrev:
Mja, tekniskt sett är det väl mellanvåg :) -detektorn är en kyld MCT som detetkterar 2,9-5,1um (har jag för mig).
OK, det är vad jag kallar (termisk) kortvåg. Kärt barn, osv.

Sedär, där var ju min "semiconductor grade fused quartz 5mm". Och det får mig att undra om någon kan förklara vad "IR-kikaren" var för något? Jag fick inte för mig att det var en digitalkamera med display osv. Det skulle i varje fall varit alldeles för dyrt då. Vi pratar ca 1989. Den hade ett objektiv som ett 35mm objektiv ungefär, fast mindre. Ett handtag rakt ner man höll den i, samt ett okulär. Allt ganska kompakt, och med "vanliga" batterier i handtaget. Man såg en suddig bild av en IR-diod och inte mycket annat (om jag minns rätt). När jag googlar så får jag bara upp en massa mörkerkikare, och det var det ju inte.

Bara nyfiken. Överlever om jag inte får veta.
IR-viewers brukar ligga runt 1 um, dvs inte i de områden som vi brukar benämna termisk IR vilka är 3-5 um (SWIR) och 8-12+ um (LWIR).

mycke_nu skrev:
IR-viewers brukar ligga runt 1 um, dvs inte i de områden som vi brukar benämna termisk IR vilka är 3-5 um (SWIR) och 8-12+ um (LWIR).
Ah, där var rätt sökterm. Nu hittar jag dem. Och jag ser ju i diagrammet att kisel funkar för 1um, men sämre i de termiska området.

mycke_nu skrev:
OK, det är vad jag kallar (termisk) kortvåg. Kärt barn, osv.
Japp, därav smileyn :) Kylt vs okylt börjar ju tack vare en inte oansenlig del avancerad matematik närma sig varandra rent upplösningsmässigt, men det finns fortfarande en hel del att hämta med en kyld detektor vad gäller integrationstider (förutom kanske QWIP som ligger lite efter på den punkten)...

Dagens IR-bild blir en avbildning av min blekfeta underarm, med lite blod som pumpar i ådrorna...tagen med en "termiskt kortvågig", kyld detektor...

• arm1.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
D09
hevi skrev:
Japp, därav smileyn :) Kylt vs okylt börjar ju tack vare en inte oansenlig del avancerad matematik närma sig varandra rent upplösningsmässigt, men det finns fortfarande en hel del att hämta med en kyld detektor vad gäller integrationstider (förutom kanske QWIP som ligger lite efter på den punkten)...

Dagens IR-bild blir en avbildning av min blekfeta underarm, med lite blod som pumpar i ådrorna...tagen med en "termiskt kortvågig", kyld detektor...
Sjukvårdsutrustning? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.