peter_sm skrev:
Tack för svaren, passagen vid tujorna var 1.1meter, och 1.5 meter bakom bärbuskarna och 1.8 meter bakom vedboden, 80cm passagen (vid bärbuskarna) kan jag öka till c:a 1,5 meter.

Lutar nog åt en HQ ... ?

//Peter
Med de måtten blir det en annan sak, kan du få till en meter mellan gränslinorna kommer det att fungera, oavsett vilken mskain du köper. Sen är det bara att välja hur mycket du vill betala, 7000 för LD M, 15000 för en Gardena R160 eller 12-20000 för Husqvarna beroende på modell.

Kan man köra LD i manuellt läge? Om iså fall hur mycket täcker den på en laddning ? Det är området upp till höger på bilden

peter_sm skrev:
Kan man köra LD i manuellt läge? Om iså fall hur mycket täcker den på en laddning ? Det är området upp till höger på bilden
Det går att ta den ur laddaren, flytta den dit man vill, och starta den, ja. Om det var det du menade.
Fast om batteriet tar slut, så påbörjar den ändå resan hem.

Redigerat:
peternicklas
peter_sm skrev:
Du kan inte köra den manuellt om du menar att styra den manuellt på något sätt. De du kan göra är att, när den står i laddstationen så trycker du på start. Klipparen backar nu ut och startar. Tryck på stopp och bär den till ditt område. Området måste ha slinga runt sig annars fungerar det inte. Borde fungera om du lägger slingan som en ö. D.v.s. du använder den vanliga slingan min kablen till och från ditt område så ligger de intillvarandra. Då kommer klipparen att köra invändigt i ön. När den behöver laddas så söker den laddstation men stannar snart då den inte finner den. Dett förhindrar att den går över slänten som delar dina 2 område.

Tack, det är det jag ville veta, hur många kvadrat kan klippa på en laddning,

peternicklas
peter_sm skrev:
Kvm är svårt att säga men den går c:a 90 minuter/laddning. Är ytan så stor så att du kanske kunde ha en egen laddstation för detta område?
MBygga vet vad den kostar.

Kan man bestämma laddstatus för att söka laddstationen? Min verkar går tillbaka vid ungefär 33% eller så. Är inte det väl tidigt? Lär den sig det med tiden tro?

Finns det någon komplett styrspec över hur den funkar?

peter_sm skrev:
Det funkar nog som så att den kan klippa säg 200m2 (gissar)på en ladding, alltså den ytan som kniven passerar. Men den kan inte klippa upp en yta på 200m2 på en laddning eftersom den går planlöst och vissa delar får två-tre-tio övergångar och andra ingen. Så på en laddning klarar den kanske inte ens att täcka 20m2 till 100% eftersom slumpen styr. Det hela bygger på att den trippar runt hela tiden

D
Henke2 skrev:
Kan man bestämma laddstatus för att söka laddstationen? Min verkar går tillbaka vid ungefär 33% eller så. Är inte det väl tidigt? Lär den sig det med tiden tro?

Finns det någon komplett styrspec över hur den funkar?
Samma här, min är också ny och laddar efter en timme, vid ca 33%?

Efter snart två veckor av fröjd och konstant nyklippt gräs har jag fått ett problem för första gången. Det visar sig som så att oavsett hur klipparen träffar ett fast hinder svänger den alltid åt samma håll. Det innebär att klipparen alltid väljer ny väg åt samma håll. Är det en lång mur så försöker den konstant köra in i den gång på gång när den kommer ena hållet. Antar att den ena givaren ej fungerar så den alltid får impuls från andra sidan först? Funkar prima när den träffar slingan dock. Då studsar han iväg motsat håll från slingan. Tror ni det finns nått att kika på då jag ogärna vill skicka iväg den nu när gräset börjat växa?

• Gilla
Henke2
  • Laddar…
Jag tryckte på 2:an när den laddade och fick upp en meny som visar en karta över maskinen, kanske är den interaktiv och visar när du aktiverar en sensor? Testa!

Varit ute och kollat. Enligt menyn man når via knapp "2" så ser det ut som det finns 3 stötsensorer men hur jag än trycker på "skalet" på maskin så är det bara den vänstra blippen som slocknar respektive tänds när jag trycker. Så det är absolut nått fel som är trasigt. Nu är frågan bara vad det ör för typ av sensorer, någon som har haft av skalet på sin klippare och vet hur det ser ut där under?

mvh Jonas

• Gilla
Henke2
  • Laddar…
peter_sm skrev:
Har en yta på c:a 100 Kvadratmeter som jag kör som en andra zon, det brukar räcka med 3 stycken 90 minuters körningar per vecka för att hålla det lagom klippt.

// Johan

peternicklas
Jonas Hedberg skrev:
Varit ute och kollat. Enligt menyn man når via knapp "2" så ser det ut som det finns 3 stötsensorer men hur jag än trycker på "skalet" på maskin så är det bara den vänstra blippen som slocknar respektive tänds när jag trycker. Så det är absolut nått fel som är trasigt. Nu är frågan bara vad det ör för typ av sensorer, någon som har haft av skalet på sin klippare och vet hur det ser ut där under?

mvh Jonas
I filen finns bilder samt förklaringar till bildernas numrering.

• Gilla
Henke2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.