Mikael_L
mycke_nu skrev:
Är mellanbjälklaget isolerat? Då skulle jag nog vilja föreslå golvvärme där uppe av komfortskäl även om det är dyrare.
Isolerat med ca 10-15cm kutterspån, jag var mest ute efter bästa ljudkomfort.

Vad gäller vattenradiatorer vs golvvärme i övrigt, så tänk även på att de kräver helt olika framledningstemperaturer. Har du golvvärme på där nere idag - och därmed låg framledningstemperatur - kan det krävas ganska feta radiatorer där uppe.
Helt klart ett problem med vattenburna radiatorer.
Men det ganska låga effektbehovet kanske gör att dom kan vara relativt beskedliga i alla fall.

Att sätta in elvärme år 2013 känns lite fel även om din budget är begränsad. Jag skulle nog försöka göra besparingar på andra håll istället. Kanske ett enklare badrum eller golv, sådant går alltid att uppgradera senare om man så skulle önska.
Genom de stenhårda kostnadsbesparingarna som varit ledstjärna under hela bygget så har vi lyckligtvis så pass mycket pengar kvar att vi inte behöver välja bort golvvärme för att vi inte har råd. För det har vi.
Men om nyttan skulle vara marginell och pay-off tiden astronomisk så tycker jag att jag kan tänka med plånboken, .

Men helt klart, jag älskar varma golv. Jag har verkligen tydligt insett det nu under denna första vinter i huset här med golvvärme. I förra boendet tog jag ibland på mig upp till 3 par ulliga sockor på varandra för att stå ut. :eek:
I familjen är det dock bara jag som har det behovet, de andra verkar aldrig frysa om fötterna.
 
Mikael_L
Lite mer info och tankar.
Det är 4 fönster där uppe, två på varje gavel. + ett takfönster i badrummet.

Ett problem med golvvärme är att den bygger på höjden.

Just nu är det 241cm mellan ovansida golvspån och glespanelen i taket. Dvs perfekt för 240 gipsskivor.
Sätter vi golvvärme blir takhöjden under 240 och en massa kapning av gipsskivor kommer krävas.
(Ja guuuu va jobbigt, det är ju säkert nästan 20 skivor det rör sig om ... :rolleyes:)
Takhöjden får ju vara ned till 230 på ÖV, så inget av argumenten är stenhårda, sas.
Sen kommer trappan just nu upp på ganska exakt 1 cm över golvspånets yta, dvs helt perfekt nivåmatch med ett blivande golv.

Annars har den extra höjden pga golvvärme inga andra nackdelar som jag kan se.

Radiatorer har fördelen att stoppa upp kallraset från fönstren bra. Vilket jag på nedervåningen lagt märke till finns i viss, lite besvärande, mån.
Fönstren på ÖV är dessutom lite sämre, vilket gör denna funktion ännu mer attraktiv.

Radiatorer är ju hemskt rent städmässigt. Elradiatorer kan man däremot ha på det viset att man häktar bort dom och lägger dom i förrådet under den varma halvan av året.

Bra elradiatorer är kanske inte så billiga?
Jag skulle gärna ha icke oljefyllda med snabbreglerande halvledarstyrd termostat.
Men det hittar man nog inte på Jula och Rusta osv.

Om jag väljer golvvärme kan jag spara lite pengar genom att inte köpa färdiga spårade cellplast eller golvspånskivor.
Det finns lite olika lösningar:
http://www.byggahus.se/forum/golv/29171-nagon-som-frast-ut-spar-golvvarme-i-spanskiva.html
Eller ByggaNytt's bild i denna tråd (inlägg #38).
http://www.byggahus.se/forum/golv/29171-nagon-som-frast-ut-spar-golvvarme-i-spanskiva.html
 
Golvvärme kan man lägga mellan reglarna så att det inte bygger någonting alls. Lägg gles mellan reglarna vilka sedan jackas för slangen. Sedan lägger du valfritt golv på detta.

Du får ju skruva bort det befintliga(?) golvspånet förstås, men det kan du återanvända. Bara det inte är limmat.. :eek:

Beträffande energibehovet så tror jag att din mätning vid 10 grader är lite påverkad av att det endast är 10 cm kutterspån i mellanbjälklaget eftersom det måste läcka hel del från bottenplanet. Detta läckage kommer att vara noll när det är samma temperatur uppe och nere, så underdimensionera inte värmen om du satsar på raddar. Speciellt i sovrummen där stängda dörrar gör att värmen som kommer upp via trappen inte når fram.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
...Bara det inte är limmat.. :eek: ...
Ja du kan ju gissa ... :cool:

mycke_nu skrev:
Beträffande energibehovet så tror jag att din mätning vid 10 grader är lite påverkad av att det endast är 10 cm kutterspån i mellanbjälklaget eftersom det måste läcka hel del från bottenplanet. Detta läckage kommer att vara noll när det är samma temperatur uppe och nere, så underdimensionera inte värmen
Japp, medveten om det.
Nu är det fortfarande bara lite halvklart runt fönster och sånt. Inte drevat ordentligt, inte riktigt helt klart isolerat runt om, främst över och under och även färdig diffusionsplast samt invändiga smygar kommer nog också bättra på marginellt.
Och sen saknar fortfarande gavelspetsarna sin sista 45mm korsregling med 45 mm isolering, så gavelspetsarna kommer bli 20% bättre isolerade med den färdiga övervåningen.

Men samtidigt måste ju värmebehovet ändå dimensioneras att räcka för minst 30 minusgrader. Det duger ju inte att sitta och frysa den dagen.
 
Redigerat:
Limmat är bra då man slipper golvknarr, dock sjukt mycket mindre kul att demontera sådana skivor!
 
Mikael_L skrev:
Ja du kan ju gissa ... :cool:
Nu fick jag en bra idé. Elradiatorer!
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Nu fick jag en bra idé. Elradiatorer!
Löser alla problem, i ett nafs ...
 
mycke_nu skrev:
Nu fick jag en bra idé. Elradiatorer!
Eller en areotemp från byggtiden kanske;)
 
Skulle välja vattenburna radiatorer! Golvet på en ÖV är tillräckligt varmt från BV för att vara trivsamt. Effektbehovet är litet på en ÖV så det krävs inte särskilt många. Mycket billigare och mycket mindre jobb än golvvärme. Lägre uppvärmningskostnad än elradiatorer.
 
Redigerat:
Prova med några lösa elelement som du mäter feb-april så ser du på ett ungefär behovet och kostnad.....
 
skulle ju direkt gå på vattenburen värme till övervåningen för att då är det gjort så man sedan kan välja mellan alla olika värmekällor istället för att binda sig till el.

sedan att om du ska ha icke oljefyllda element dvs riktiga dammbrännare så kommer du ju inte vilja ha några gardiner mot dom eftersom dom blir riktigt varma.

och att du redan har ett lågtemp system gör absolut inget bara att dimensionera efter dina förutsättningar med dubbel eller rentav kanske trippel panel för att få ut rätt effekt med din framledning och har du ett större allrum så finns ju det fina fläktkonvektorelement som inte låter för mycket.

ett tips är att surfa in på billigaelement.se eller vad dom nu heter där ligger dom i rätt prisklass.

jag personligen har elvärme på övervåningen som är cirka 60m2 och planerar en konvertering till vattenburet och att göra detta i efterhand skapar ju lite bekymmer som du kommer slippa om du gör rätt från början
 
Mikael_L
Lutte skrev:
jag personligen har elvärme på övervåningen som är cirka 60m2 och planerar en konvertering till vattenburet och att göra detta i efterhand skapar ju lite bekymmer som du kommer slippa om du gör rätt från början
Ja så är det ju. Så jag tänkte försöka göra läxan ordentligt direkt. Så jag inte bara rusar iväg och köper elradiatorer och ångrar mig sen. :)
 
Mikael_L skrev:
Ja så är det ju. Så jag tänkte försöka göra läxan ordentligt direkt. Så jag inte bara rusar iväg och köper elradiatorer och ångrar mig sen. :)

men med så lite isolering du har i mellan bjälklagret så kan du ju inte lida av kalla golv på övervåningen, tycker faktiskt du ska räkna ordentligt och kanske ta smällen med ett dyrare alternativ dvs vattenburet med radiatorer.

kollade lite snabbt ett dubbelpanels element på ca 600W vid DT 30 går lös på ca 1200 med allt förutom installation och stammar, så det är ju inte fruktansvärt dyrt.

tror nästan flr att ska du slippa köra högre framledning än vad du har till golvvärmen så måste du gå minst på dubbelpanel och 600W vid DT 30 och beroende på yta så får du dimensionera så du inte står med fisljummet rum och måste gå på högre framledning med tillskotts el i pumpen och försämrat års COP som följd

sen som snållösning kan du ju ha elgolv i badrummet för att hålla nere kostnaden för installation
 
infraMILJÖ skrev:
Har du inte funderat på infraSWISS-värmepaneler. Du slipper all rördragning och du får varma golv med panelerna monterade i taket. Panelerna har en livslängd på minst 40år och är energieffektiva.
Kanske lite misstänkt med ett nick som är ett företagsnamn som säljer produkten du nämner?

[edit] för övrigt är panelerna väldigt dyra...
 
Redigerat:
Så här gjorde vi i stort sett! Varmt och gott än så länge denna vinter trots kyla ner till -18

Lutte skrev:
men med så lite isolering du har i mellan bjälklagret så kan du ju inte lida av kalla golv på övervåningen, tycker faktiskt du ska räkna ordentligt och kanske ta smällen med ett dyrare alternativ dvs vattenburet med radiatorer.

kollade lite snabbt ett dubbelpanels element på ca 600W vid DT 30 går lös på ca 1200 med allt förutom installation och stammar, så det är ju inte fruktansvärt dyrt.

tror nästan flr att ska du slippa köra högre framledning än vad du har till golvvärmen så måste du gå minst på dubbelpanel och 600W vid DT 30 och beroende på yta så får du dimensionera så du inte står med fisljummet rum och måste gå på högre framledning med tillskotts el i pumpen och försämrat års COP som följd

sen som snållösning kan du ju ha elgolv i badrummet för att hålla nere kostnaden för installation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.