Mikael_L skrev:
Men det blir ju ändå en ganska hygglig investeringskostnad för golvvärme på ÖV, vilket sen ska sparas in på några få lite billigare kWh.
Vad kan en GV-inst på ÖV kosta?
Precis FLVP dör ju när som helst.

Jag la in vattenburet uponors 30 mm system med frigolit och plåtar. Det var busenkelt att lägga och kostade i material runt 35 kkr inklusive fördelarskåp (samt 12 mm slang som jag flytspacklade in i badrummet). Övervåningen är 107 m2 men när hål för trappa och ett par garderober gått bort så blev det ungefär 90 m2 som lades. Det är inte varken dyrt eller svårt (tillochmed en kvinna klarar det ju).

Sorry - missade att du hade ont om takhöjd. Skall faktiskt ge Myresjöhus en eloge som frågade mig i förväg vilket system jag planerade och justerade takhöjd och dörröppningar med avseende på det!
 
Redigerat:
Vispen74, att man skulle behöva högre temperatur på radiatorer än golvvärme stämmer inte riktigt, det är normalt inga problem att dimensionera elementen efter den temperatur man vill ha på golvvärmen.
 
Avgiven effekt är ju en funktion av temperaturskillnad, flöde och area - element med stor area är dyrare och klumpigare.
 
Däremot är överföringen av värme/m2 betydligt bättre med element än med golvvärme pga konvektionen runt radiatorn dessutom är element betydligt "följsammare" när det kommer till temperaturändringar.
 
Det här kanske tar något kliv bakåt och är det Mikael ville höra från början. Lösvirkeshus! på 84+84 kvm, golvvärme på bv, elgolv badet öv, elradiatorer i övriga rum (5 st 1kW).
Uppvärmt förråd 24 kvm till 10+, också el. Frusna fruntimmer. Total förbrukning/år 16000 kWh under sex år.
Tyvärr har jag inte fördelning vp/radiatorer/hushållsel men vad kan man anta? 2-3 kkr/år ger iaf 18 kkr som skulle bekosta vattenburen värme, golv eller radiatorer. Jag har funderat på att installera det men backar när jag tänker på arbetsinsats och kostnad. Öppnar ett annat fack i plånboken istället :)
Kan också säga att röris o energikonsult föreslog lösningen med el, här var alltså inga småhustillverkare inblandade.
 
Något som haft betydelse för mig är att radiatorer ofta går att köpa billigt begagnat vilket inte är fallet med materialet för golvvärme.
 
Mikael_L skrev:
..golvvärmelösning där jag fräser ner 12mm slang i spånskivorna, men inte hela övervåningen utan bara längs gavelytterväggarna, ..men golven kommer bli tydligt varmare när man närmar sig ytterväggen..
Jag tror det här är en lösning som du kommer att ångra från dag 1, ungefär.

Har du provat att röra dig mellan en golvvärmezon och en icke golvvärmezon? Det är en väldigt kännbar skillnad i komfort. Du kommer att skapa en behaglig och en obehaglig del av övervåningen.

Ta en heldag med fräsen och fräs ner slingor på hela övervåningen istället. Gör du några ordentliga mallar av färdigspårade spånskivor borde det gå hyfsat smidigt.
 
Kjell_G skrev:
Öppnar ett annat fack i plånboken istället :)
Kan också säga att röris o energikonsult föreslog lösningen med el, här var alltså inga småhustillverkare inblandade.
Och både röris och energikonsult har förmodligen gjort en korrekt kalkyl med avseende på investering och driftskostnad. Anledningen är ju att en övervåning blir uppvärmd till stor del av våningen nedanför. Förbehållet viss variation map husets konstruktion.

Och din kalkyl håller säkert tills den dag du säljer. Sen kanske det kan bli lite mer tveksamt om de där 10kkr som du sparade i investering vs driftskostnad verkligen inte motsvaras av en värdeminskning av huset? Det tycker jag är en svår faktor att beräkna men givet ett hus med elradiatorer och ett med vattenburen golvvärme så skulle jag betala mer för det med vattenburen golvvärme men det finns många faktorer att ta hänsyn till.

Lever man i sitt "sista hus" så behöver man naturligtvis inte ta med värdefrågan i kalkylen öht.
 
elmont skrev:
Vispen74, att man skulle behöva högre temperatur på radiatorer än golvvärme stämmer inte riktigt, det är normalt inga problem att dimensionera elementen efter den temperatur man vill ha på golvvärmen.
Ja, så gjordes inte här. Möjligen i teorin, men stället vi in lägsta möjliga värden för att få rätt temp nere så blir det kallt i sovrummen där uppe.
 
Mikael_L
pelpet skrev:
Jag tror det här är en lösning som du kommer att ångra från dag 1, ungefär.

Har du provat att röra dig mellan en golvvärmezon och en icke golvvärmezon? Det är en väldigt kännbar skillnad i komfort. Du kommer att skapa en behaglig och en obehaglig del av övervåningen.

Ta en heldag med fräsen och fräs ner slingor på hela övervåningen istället. Gör du några ordentliga mallar av färdigspårade spånskivor borde det gå hyfsat smidigt.
Ajaj, ja det här blir bara allt värre ... :eek:

Vad tror du om att skippa golvvärme i den mellanliggande hallen (som troligen får en bättre dos med varmluft som stiger upp från kaminen) och ha hel golvvärme i sovrummen?


edit:
Ungefär såhär kan ÖV komma att se ut. Men det är inte helt spikat, rummen till vänster samt badrummet är ganska spikat, det andra aningens löst än.
Storlek ca 6,5 x 10 meter. 30° snedtak längs långsidorna, med ca 1,6 meter höjd vid yttervägg. (kattvindar utanför).
ov-plan.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
P
Jag skulle sätta in elradiatorerna och köpa mig ett par tofflor om det mot förmodan skulle bli väldigt kallt på golvet på övervåningen...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L jag har ca den storleken på huset ( något större) och golvvärme bottenvåning öv ser nästan ut som din.Badrummet ligger på höger sida om hall är ca 15 m² samt en klädkammare på resterande yta av den sidan, den sidan har golvvärme (vattenburen), hallen har ingen värme alls för den tog jag bort, ersatte två fönster med en helglasad pardörr. Vänster om hallen är enbart sovrum ca 22 m² med en radiator (vattenburen) under varje fönster, allt fungerar perfekt och det är lätt att reglera temp i sovrummet. Huset var nybyggt 2008 med tanke på isolering.
 
Jag tycker att man ska försöka hålla sig till hyfsat enhetlig standard i hela huset, så att man upplever att hela huset är lika bra. Annars kommer man att uppleva vissa delar som sämre, och förutom att det förstör upplevelsen av de rummen så sänker det värdet på huset. Så jag tycker att golvvärme på hela övervåningen borde vara förstahandsalternativet även om det inte på något sätt är motiverat av effektskäl. Handlar det om att hålla nere kostnaden så hade jag hellre sparat på något som man enkelt kan byta senare, t.ex. köpt billigare golv eller målade väggar istället för tapeter.

Om du väljer bort golvvärme på övervåningen så välj bort hela övervåningen, tycker jag, och kläm in några rejäla vattenburna radiatorer under fönstren i sovrummen så att du kan köra med låg framledningstemperatur samtidigt som du slipper kallras. Alternativt oljefyllda elradiatorer.
 
Tänk inte ens på oljefylda radiatorer, det fins INGEN anledning att ha oljefylda bara nackdelar. Man blir förundrad hur "sanningar" som var aktuella för 40-50 år sedan biter sig kvar. På 70 talet var oljefylda element "bättre" än dåtidens "överhettade" elelement. MEN det har skett en produktutveckling sedan dess som gör vanliga genomströmningselement (konvektorer) helt överlägsna.
 
Slipper man problemet med "brödrostlukten" på de nya?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.