Är inte elraddar kortsigtigt tänk :confused:
Vet ej om du redan har skruv/limmat golvspånet ,om inte passar det ju utmärkt att lägga rören till vatten raddarna.
Mitt eget hus har golvvärme nere med u-värde 1,3 på fönsterna,tycker inte om KALLRASET från dessa:sly:
 
Redigerat:
Någon gång ska huset säljas. Troligen kommer vattenburen värme på övervåningen att öka husets värde jämfört med direktel. Hur mycket är svårt att veta, men det är ett starkt argument för vattenburet.
 
Kan ju säga att vi använt våra element i sovrummet på övervåningen två nätter den här vintern, när det varit 20 minusgrader i flera dagar. I vardagsrummet har vi inte använt dem alls. Därför är allt som kostar mycket pengar overkill. Har laminatgolv i större delen av huset, och de på övervåningen känns aldrig särskilt kalla.

Bortkastade pengar med golvvärme med andra ord. Viktigare att fundera på hur man får övervåningen sval på sommaren på ett prisvärt sätt .

Huset värms i övrigt med en LVP som sitter vid ytterdörren på bottenvåningen.
 
Mikael_L
Ja det var ju tråkigt att ni inte tyckte som jag (ville...) ... :eek:
Det hade ju blivit så enkelt då ... :cool:

Nä, jag måste komma fram till något beslut nu snart, detta går inte att vänta med så länge till nu.

Men jag tar alla åsikter här på största allvar, annars vore det ju inte någon större idé att ställa frågor.
Och att det är tveksamt att installera direktverkande el i detta nyproducerade hus verkar det vara ganska stor enighet över.
(Även om jag har hittat de snygga element som jag velat ha i så fall ...
Adax neo
adaxNeoLista2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
8963654647838.jpg
)


Men nu är väl frågan hur jag ska välja ...
 
Mikael_L
Som jag ser det så har jag egentligen tre val.

1. - 4 st elradiatorer under fönstren.

2. - 4st vattenburna radiatorer under fönstren.

3. - Golvvärme.


Fördelar 1:
Billigt. Enkelt. Radiatorerna går att ta loss och ställa undan under det varmare halvåret.
Golvhöjden förändras ej. (Golvhöjden är i viss mån en issue, mer om det senare.)

Nackdelar:
Dyrare uppvärmning - kanske ... Kanske sämre värde på huset vid ev försäljning.
Fula radiatorer på väggarna som försvårar städning och som man slå sig i.



Fördelar 2:
Halvbilligt, Golvhöjden förändras ej.

Nackdelar:
Fula radiatorer på väggarna som försvårar städning och som man slå sig i.
Kanske sämre total värmeekonomi pga av krav på högre framledningstemp.


Fördelar 3:
Snyggaste lösningen, inga synliga radiatorer någon som helst årstid.
Varma golv.

Nackdelar:
Hög kostnad, bygger på golvet i höjd, ev oacceptabelt högt.
Kräver lite plats för fördelare och sånt, men det är nog inget egentligt problem för mig här.
 
injonil skrev:
Skulle välja vattenburna radiatorer! Golvet på en ÖV är tillräckligt varmt från BV för att vara trivsamt. Effektbehovet är litet på en ÖV så det krävs inte särskilt många. Mycket billigare och mycket mindre jobb än golvvärme. Lägre uppvärmningskostnad än elradiatorer.
;) :)
 
Mikael_L
Jag har vissa problem med att golvhöjden inte för höjas för mycket.
Dels hade jag tidigare ett problem med takhöjden, och att slippa kapa gipsskivor på längden lite grann.
Men en noggrann mätning som jag nu gjort så har jag insett att just detta redan är ett problem. Jag kommer få en slutlig takhöjd på typ 235-238 cm hur jag än gör + att jag kommer måsta kapa alla gips någon cm ... :|
Jag vet inte hur jag tänkte när jag designade takstolarna ... :eek:
Jag glömde kanske glespanelen ... :surprised:


Men i vilket fall så är jag ändå inte sugen på att dra på golvhöjden speciellt mycket.
Jag har ca 12mm mellan golvspån och trappans översta steg:
trappa-golv-ov.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Bilden ljuger lite pga vinklar)
 
Mikael_L
injonil skrev:
;) :)
Jodå, men om jag plötsligt måste höja framledningstempen från min FLVP några grader för att klara av radiatorer så kanske det plötsligt blir t.o.m dyrare i uppvärmning ...?


Eller kanske inte förresten ...
Pumpen tillverkar ju även tappvarmvatten, så den jobbar kanske alltid med en framledningstemp på 50-65° ?
 
Jag är inte någon VP-expert, men om du dimensionerar radiatorerna ordentligt kommer du inte behöva särskilt hög temperatur. Skaffa så stora radiatorer som möjligt av typen 22 (dubbla paneler och dubbla konvektorer).
 
Mikael_L
Redigerat:
Jag tror att om du överdimensionerar radiatorerna lite, så klarar du dig troligen med oförändrad framledningstemp. Överdimensionera kan ju innebära att du går upp till C22 radiatorer (dubbelpanel med konvekorplåtar). Nu har jag inte räknat på vad de ger vid låg framledning, men om du sätter 4 sådana som ger 2kw vardera vid "normal" fram temp. Så borde de kunna ge dina 800w totalt, vid låg framledning.
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
kan bara hålla med hempularen.

en färdig planlösning gör det lite enklare att kunna beräkna enskilda rums effektbehov och element därefter.

men visst enklaste vägen är ju direktel men sådana element är ju inte gratis heller
 
Mikael_L
Jag har snackat lite med folk på thermotech nu.
Om jag går på en golvvärmelösning där jag fräser ner 12mm slang i spånskivorna, men inte hela övervåningen utan bara längs gavelytterväggarna, ca 15-20 kvm totalt så hamnar nog inte priset på mer än vad vattenradiatorer kommer gå loss på.
Lite mellan tummen och pekfingret blir det kanske ca 8', slang, plåtar och en enkel kretsfördelare.

Värmebehovet kommer täckas då, men golven kommer bli tydligt varmare när man närmar sig ytterväggen.
Dvs rumstempererade golv vid dörren in till sovrummet och några grader varmare golv 1-2 meter ifrån ytterväggen.

Detta bygger i princip inget på höjden och då slipper vi radiatorer på väggarna.
Lågtemp-system både på NV som ÖV.


Thermotech har även ett system med 8mm golvvärmeslingor. Men det var inte speciellt lämpligt här, för stort värmebehov och för stor yta.
Det skulle behövts en massa slingor av dessa rör då, typ minst 8 st.
 
Vi valde till sist vattenradiatorer på övervåningen efter att många avrådde från golvvärme där. De flesta menade på att elradiatorer hade räckt. Detta var dumt med facit i hand. Hade jag byggt i dag hade det tveklöst blivit vattenburen golvvärme på båda plan. Slipper elementen, dyra shuntar och enklare reglering av värmepumpen. Precis som Mikael_L säger ovan så får man köra en högre kurva på värmepumpen för att tillgodose värmen till radiatorerna och shunta ner tempen till golvvärmen, verken ekonomiskt eller praktiskt.
 
Det är väl småhustillverkarna som av produktionstekniska skäl styrt marknaden till att "vilja ha" radiatorer på ovanvåningen?

Som boende så är väl golvvärme att föredra i de allra flesta fall? Möjligen undantaget i konstruktioner med höga glaspartier.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.