Mikael_L
Janus82 skrev:
Annars tror jag att det enda rätta är att bita i det sura äpplet och spåra ut för 16mm slang så att du får dit riktiga värmefördelningsplåtar.
Men 12 mm slang borde väl fungera också? Både termotech och LK har det, med passande plåtar.
 
Ekonomisk termostat verkar lovande! (y) :D

Screen Shot 2014-01-06 at 5.18.02.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Ekonomisk termostat verkar lovande! (y) :D
Ja den är ju rolig.
Ni vet marknadsförare ... ;)

Fast på dessa radiatorer ska det gå att programmera dagligen (nattligen?) återkommande nattsänkning och dagsänkning som sker 5 dagar/ vecka (må-fr). Så den funktionen ska väl kunna klara av att spara in några kronor under årens lopp. :)


Och alla som nu varmt förespråkade golvvärme, var inte jätteoroliga.
Jag drar upp skyddsrör för 25mm matarslang och förbereder en plats för en ev kommande fördelare i en vägg. Jag drar dessutom upp en enda gv-slinga i dessa skyddsrör och förlägger i badrummet.

Så om jag i någon framtid byter värmekälla så det plötsligt blir lönsamt med vattenburen värme så är det inte mer jobb än att riva ner laminatgolvet på övervåningen och lägga ut valfri GV-lösning på spånskivan och lägga ut nytt golv för att vara hemma. Ja lite justering av dörrkarmar eller dörrblad tillkommer ju förstås.

Hela beslutet är nu taget utifrån de synpunkter som kom i denna tråd (som definitivt puttade mig närmare en GV-lösning, ett tag var det nästan bestämt så),
en några veckor lång loggning av temperaturer på både ÖV och NV både med och utan uppvärmning där uppe, samt loggande av värmeeffekten samt lite sneglande på hur mycket värmepatronen i värmepumpen går,
och slutligen - ska barnens rum där uppe bli klara innan dom ska flytta hemifrån så måste vissa beslut tas någon gång och snabbt byggande prioriteras. :)

Och saker går ju relativt lätt att ändra sen, som jag nu gör. Inte så väldigt mycket dubbeljobb.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.