Mikael_L
Ja det viktiga är inte att elementen är oljefyllda, utan att radiatorn istället har en relativt låg och jämn temp, vilket i princip blir omöjligt med gamla bimetalltermostater men däremot en lätt match för moderna halvledarstyrda termostater.
Så någon olja för temperaturutjämning behövs inte längre, egentligen.
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Mikael_L
cecar33 skrev:
Mikael_L jag har ca den storleken på huset ( något större) och golvvärme bottenvåning öv ser nästan ut som din.Badrummet ligger på höger sida om hall är ca 15 m² samt en klädkammare på resterande yta av den sidan, den sidan har golvvärme (vattenburen), hallen har ingen värme alls för den tog jag bort, ersatte två fönster med en helglasad pardörr. Vänster om hallen är enbart sovrum ca 22 m² med en radiator (vattenburen) under varje fönster, allt fungerar perfekt och det är lätt att reglera temp i sovrummet. Huset var nybyggt 2008 med tanke på isolering.
Hur upplever du övergången mellan yta med och utan golvvärme?
 
Mikael_L skrev:
Hur upplever du övergången mellan yta med och utan golvvärme?

Ja om man börjar på botten vån. så upplever man väl inte så påtagligt värmegolvet när det ligger trä golv ovanpå men går man in i tvättstugan eller badrummet så blir det mer påtagligt. På ovan vån. så är det ju ungefär samma sak trappan upp gör väl att man ställer om omärkligt för rummet/hallen ovan trappan saknar ju uppvärmning helt medan badrum och klädkammare har golvvärme, badrummet med klinkers och klädk. trä. Sovrummet ja det lilla man går omkring där så märker man inte det för hela rummet är något svalare en resterande delar av huset. Så svaret på din fråga är vi upplever nog egentligen inte någon skillnad möjligen kan någon besökare reflekterat över att det inte är golvvärme i sovrummet.
 
Låter man termostaten styra så att elementet går på någon enstaka gång och någon enstaka minut är det inga problem oavsett elementtyp. Problemet uppstår när elementet varit helt avstängt under en längre tid och det har ansamlats damm på "värmespiralen" som på dom g:a elementen var en smal "stav" på med en diameter på max 1 cm den blev mycket varm och brände upp dammet och därmed luktade det lite. Är elementet på hela tiden och får avge lite värme då och då luktar det inget.
På dom NYA är den värmeavgivande ytan många många ggr större och kommer aldrig i närheten när det gäller temperaturer och då slipper man lukten av bränt.
Det jag pratar om är dom element jag har "hanterat" dvs dom som finns i den högre kvalitetsklassen. Hur det ser ut i lågprissortimentet vet jag inget om, men det är möjligt att någon har kvar g:a maskiner och producerar "billigt skräp" till lågt pris.
 
Mikael_L
På t.ex. Rusta hittar man radiatorer med gammal teknologi och bimetalltermostat osv.
Men priset blir ju också därefter. ;)
 
Upplever inga problem med de vi har. Ingen lukt, jämn temp och inte farligt torr luft heller. I ena sovrummet är det f.ö inget fast element utan en fuskbraskamin från lågpriskedjan. Den går nån timma/dag när det är som kallast. Då är det ca 18 grader. Jag vill helst inte ha varmare, hellre ett tjock täcke :)
 
Mikael_L
Jag har inte släppt detta än. Ja inte spikat det heller.

Men jag är närmare en golvvärmelösning än någonsin. :)
Jag kikar på Roth's 10,5 mm PEX-rör, det känns scary att fräsa bort mer än hälften av spånskivans tjocklek - om jag kör med 12mm rör.
Här borde jag klara mig med 11-12 mm fräsdjup.
Skippar jag att värma hallen, nöjer mig med att värma (sov)rummen och badrummet så klarar jag mig med en investering på ca 6000:- för en 5-sling-fördelare och rör.
(Hallen har ju dessutom kaminrörsuppvärmningen ... ;))

Men värmeplåtarna blir en huvudvärk då. Roth verkar bara ha plåt för 16mm rör. (Om jag nu inte missat något). Använder man 16mm plåt till 10,5 rör tro?

Kan jag annars bara lägga ut 2x1 meters plåtark av 0,4-0,5 mm aluminium?



p.lundgren skrev:
Jag skulle sätta in elradiatorerna och köpa mig ett par tofflor om det mot förmodan skulle bli väldigt kallt på golvet på övervåningen...
*hehe*
 
Redigerat:
Mikael_L
Tja, skulle jag lägga aluplåt bara ovanpå skulle det väl bli ungefär som den övre på denna bild:
Uppifrån och ner,
Orange - golv (laminatgolv)
Vitt - golvfoam
Grått - ALUplåt, ca 0,5 mm
Blått - GV-rör, nedfrästa i den gula spånskivan.
Roth-GV-forslag.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det att göra sådär tro?
Vad är anledningen till att använda GV-plåtar som har ett inpressat U som man för ner i det frästa spåret och sen ner med slangen i U-et.
Är det för att hålla slangen på plats?
Är det värmeöverföringen?


Annars funderar jag på om det nedre förslaget är bättre.
Efter att ha lagt ut slangen i de frästa spåren så häller jag ut flytspackel (m-grönt) och drar av med en 4mm fixkam, så blir det ca 2mm flytspackel över spånskivans yta, samt att det fyller ner i det frästa mellanrummet spån-GV-slang.
Sen tänkte jag att jag iså fall kastar på ALU-plåten i det blöta flytspacklet, så den helt enkelt blir "limmad" till konstruktionen.


Tja, jag förstår att det kan vara svårt att ha åsikter om detta, ty det är väl kanske ingen som provat det :surprised:
Men vad tror ni, kan det alls funka?

Till veckan borde jag nog också prata lite med folket på Roth också.
 
Är det inte enklare att skruva gles på bef golv och använda plåtar och slang som passar?
Tror det är enklare och bättre för nattsömnen... ;)
 
10mm slang det blir ju en grym åtgång av slang, du lär väll ligga uppåt 9m per m2 sen med en marängs på slingan runt 70m det gör ju att varje slinga inte ens täcker 10m2 . Dessutom ska du dra matningar till varje slinga, det låter som att din idé är den absolut mest omständiga lösningen.

Glespanel eller bjälklagsplåt om det är möjligt.
 
Mikael_L
Enk Projektet skrev:
Är det inte enklare att skruva gles på bef golv och använda plåtar och slang som passar?
Tror det är enklare och bättre för nattsömnen... ;)
Ja det var ju två saker mot det.
Dels att roth inte har plåtar för sin 10,5 mm slang. Och sen att jag inte kan/vill höja golvet. Då blir det ett 3cm trappsteg till vid trappan. :|
 
Mikael_L
Dr.L skrev:
10mm slang det blir ju en grym åtgång av slang, du lär väll ligga uppåt 9m per m2 sen med en marängs på slingan runt 70m det gör ju att varje slinga inte ens täcker 10m2 . Dessutom ska du dra matningar till varje slinga, det låter som att din idé är den absolut mest omständiga lösningen.

Glespanel eller bjälklagsplåt om det är möjligt.
Jag räknar med 4 meter/kvm, närmast kattvinden blir det inget vistelseutrymme, så där drar jag inget rör, alt mycket glest. Så planen är att täcka sovrummets 10,5 m2 med ca 8 kvm värmegolv, dvs ca 32-35 meter rör.

Jag vet inte om jag tänker helt tokigt här.

Slingan behöver endast mata ut ca 250W när det är som kallast, det borde väl drygt 30 meter slinga klara.

Eller är det ett starkt samband med själva rörets omkrets och avgiven värme, kanske ...?
 
Spåra för 16mm slang och plåt i bef golv verkar vara det enda alt kvar då... ;)
 
Mikael_L
Tja, termotech har ju 12mm slang och plåtar för denna slang.
Jag bör kanske välja det ändå.

Men då måste jag fräsa ner 14-15 mm i min 22mm spånskiva. Jag tycker det känns lite otäckt, tappar man inte en massa styrka då?
(Jag vet att spåren ska fräsas tvärs bjälklaget, men ändå ... :|)



Nu har jag gått från 8mm rör, till 10,5 ev till 12mm. :)
Men den första tanken, med 8mm rör, var ju att inte alls fräsa ner i spånskivan, utan bara gjuta in eller nåt sånt.

När jag nu vant mig vid tanken att ta ett riktigt maratonpass med fräsen så spelar kanske 10,5 eller 12 mm rör någon egentlig roll.
 
Både LK och Uponor har en lösning med 12mm slang som läggs i spårad cellplast med förlimmad värmespridningsplåt. I LKs fall bygger det endast 16mm på höjden. Det lanske kan vara ett acceptabelt alternativ? Annars tror jag att det enda rätta är att bita i det sura äpplet och spåra ut för 16mm slang så att du får dit riktiga värmefördelningsplåtar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.