1 160 374 läst · 6 151 svar
1160k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Skillnaden i ljudnivå är ju enorm mellan 62dB och 86dB. 3dB motsvarar ungefär en _fördubbling_ av energin, så detta motsvarar alltså 2^7 = 128 ggr mer. Detta motsvarar dock inte upplevd ljudskillnad, men ca 16 gångers ökning av upplevd ljudnivå, OM de håller samma frekvens, vilket ju alls inte är säkert ... Som jämförelse kan man säga att kring 60dB är ett normalt samtal. 90dB en lugnare konsert.
Jodå, den både stannar och missar. Men det den missar tror jag den tar senare. Och att den stannar tror jag är för att orientera sig eller uppdatera kartan. Förhoppningsvis så går den jämnare när den kört igenom tomten några gånger.
Däremot är jag positivt överraskad av klipptiden, den är ute runt en timme per laddning.
Däremot är jag positivt överraskad av klipptiden, den är ute runt en timme per laddning.
Visserligen klipper den inte hela timmen, men den är ändå långt över 20 minuter. Hittills har den behövt hjälp ett par gånger, men det har varit för att jag gjort slingan för snäv, och på ett ställe fastnade den på en stubbe som jag borde avgränsat.mortimer skrev:
Än så länge så är jag nöjd med den.
Hur beter sen sig om den ska till laddstationen och är på motsatta sidan tomten.? Går den mha GPS styrningen rakt mot laddstationen utan att följa slingan runt hela tomten?Granfot skrev:
Har lagt in ett klipp på Landroidsidan http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-158.html#post1590251 (för att inte blanda in LD i Indegosidan) i syfte att illustrera ljudskillnaden. All övrig jämförelse med Boschen som ju har betydligt mer intelligens lämnar jag därhän.
Angivelse af lydniveau (Db) er en underlig størrelse.
F.eks. vaskemaskiner og andre hvidevarer angiver Db, men der er forskel på hvordan de forskellige fabrikanter måler dette, da der ikke er standarder på området - lydniveauet kan måles lige ved siden af apparatet, fra 1 meters afstand, fra 3 meters afstand...
Tror derfor ikke man skal lægge for meget i Db angiverlserne.
I øvrigt svarer en øgning på 6-10 db til en fordobling af lydstyrken. Så 50db er dobbelt så højt som 40db.
F.eks. vaskemaskiner og andre hvidevarer angiver Db, men der er forskel på hvordan de forskellige fabrikanter måler dette, da der ikke er standarder på området - lydniveauet kan måles lige ved siden af apparatet, fra 1 meters afstand, fra 3 meters afstand...
Tror derfor ikke man skal lægge for meget i Db angiverlserne.
I øvrigt svarer en øgning på 6-10 db til en fordobling af lydstyrken. Så 50db er dobbelt så højt som 40db.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Den har inga långa raka klipparblad likt Robomover utan en stor plasttallrik med 3 st relativt små knivar ute i periferin som är ledade så att centrifugalkraften för dem i klippläge. Du ser dem på den tidigare i tråden länkade manualens sida 3. Knivarnas skärblad sticker endast ca 25 mm utanför tallriken. Tekniken är exakt samma som på Boschs batteridrivna grästrimmers fast istället för ledade smala plastknivar har man valt bredare metallknivar. Vitsen är att de viker undan om klipparen går emot någonting så att de inte skall brytas. De är minst dubbelt så tjocka som rakblad men inte rakbladsvassa så det finns nog potential att slipa dem ytterligare för att göra klippningen ännu effektivare. Man kan lätt ta loss och vända på dem när klippsidan blir slö. Det känns pga av tjockleken och den flexibla upphängningen inte som att avbrutna knivar liggandes i gräsmattan som man kan trampa på skall bli ett problem, men det får framtiden utvisa.Gimbal skrev:
Den har med andra ord samma klippsystem som HQ och LD som ju också har tre knivar av rakbladstyp, LD'ns något tjockare och inte fullt så vassa som HQ'ns. Det är därför jag är överraskad över klippljudet, då denna teknik normalt är betydligt mindre ljudlig än t.ex. Stiga/Ambgogio knivarna som ju är av traditionellt klipparsnitt. Men det kanske är motorn i sig som låter mest.Eriksgatan skrev:Den har inga långa raka klipparblad likt Robomover utan en stor plasttallrik med 3 st relativt små knivar ute i periferin som är ledade så att centrifugalkraften för dem i klippläge. Du ser dem på den tidigare i tråden länkade manualens sida 3. Knivarnas skärblad sticker endast ca 25 mm utanför tallriken. Tekniken är exakt samma som på Boschs batteridrivna grästrimmers fast istället för ledade smala plastknivar har man valt bredare metallknivar. Vitsen är att de viker undan om klipparen går emot någonting så att de inte skall brytas. De är minst dubbelt så tjocka som rakblad men inte rakbladsvassa så det finns nog potential att slipa dem ytterligare för att göra klippningen ännu effektivare. Man kan lätt ta loss och vända på dem när klippsidan blir slö. Det känns pga av tjockleken och den flexibla upphängningen inte som att avbrutna knivar liggandes i gräsmattan som man kan trampa på skall bli ett problem, men det får framtiden utvisa.