Ingen?

Oj vad många frågor som inte fått något svar..

Till en början för att fler kommer vilja hjälpa dig är att göra en skiss på rördragningen som du tror blir bra efter vad du läst här på forumet..

Vad gäller expledningen så gäller anslut den så nära pannan som möjligt och gärna stigande hela vägen, om du tänker kalldragning så är det ångledningen som det gäller, sedan får du dra ångledningen och kalledningen ihop så att det inte fryser. Men det är en risk när du inte kan isolera, jag skulle nog rekommendera varmdragning i ditt fall..

Trevligt att någon svarar. ;)

Förlorar man så mycket värme egentligen om man kör med varmdragningen?

Någon mer som kan svara på det andra frågorna?

Om du eldar från helt kall (<20) till kokpunkten stiger ungefär 4% av vattnet upp i expansion, sen är det frågan hur mycket det kallnar.

Joukko skrev:
När man ställer in tanken ska jag ställa den rätt på betongen eller ska man på något sätt lyfta upp den lite och få under isolering?
Jag gjorde så här [lånat av mig själv från ett äldre inlägg]:

"Mot golvet 100mm frigolit, sedan limmade jag plyfa ovanpå och limmade masonit på plyfan. Det låter krångligt, men det var för att kunna baxa in tanken på plats. En annan variant, aningen dyrare, skulle kunna vara att använda formplyfa som det är mer "glid" i."

Annars blir det ju som att acktanken försöker värma upp (betong-)golvet!

hnurre skrev:
Jag gjorde så här [lånat av mig själv från ett äldre inlägg]:

"Mot golvet 100mm frigolit, sedan limmade jag plyfa ovanpå och limmade masonit på plyfan. Det låter krångligt, men det var för att kunna baxa in tanken på plats. En annan variant, aningen dyrare, skulle kunna vara att använda formplyfa som det är mer "glid" i."

Annars blir det ju som att acktanken försöker värma upp (betong-)golvet!
Jag kommer lyfta in tanken eftersom pannrummet måste byggas ut lite för att tanken ska få plats. Kan det räcka med 50mm frigolit? Det kommer ligga ca 250mm cellplast i golvet där tanken ska stå.

50 mm frigolit eller mineralull duger, tanken är kall i botten 90% av tiden. Du måste ha en regelstomme eller en skiva som klarar tankens vikt som långtidslast, det gör inte vanlig S100 (vit frigolit)

Ska man köra med 35 rör eller räcker det med 28rör? Pannan kommer stå nära tanken så det är inte många meter rör det gäller. Vilken laddomat ska man köra med?

jocke

Kör med 35 rör från pannan till laddomaten och till tanken .
det är väl en ren vedpanna du har ? alltså utan vvberedare eller shunt.
isåfall så är det laddomat 21-60 du ska ha

Ser ut att va invändig gänga om man kollar på bilderna ,
Det är ju bara att ringa till rinkaby och fråga annars.

kör med en vanlig laddomat 21 har för mig att den är billigare än 21-60. laddomat 21 kan du ha ända upp till 80kw panna har jag för mig. hur som helst, kör me den som är billigast båda har ju samma funktion.

fel av mig. laddomat 21 är några kronor dyrare

Jag har gjort en snabb skiss i paint på tank mm.
tsaixpiaubjoqb
Hur gör jag med anslutning radiatorer och vilken shuntventil ska jag ha och shuntautomatik? Dem 2st ringarna på tank till vänster ska vara till radiatorerna.
Vid solvärmen på tank är det en blandningsventil på 35-60grader och 22mm rör. Vet ej riktigt var jag ska sätta mitten anslutningen? Något mer?

Ja just det. Jag har glömt rita in TVA.

Jocke

Jag har kollat lite priser på Rinkabyrör. Så fort man går upp till 35mm rör så blir grejorna hutlöst dyra. Hur kommer det sig? Man kanske ska gå ner till 28mm ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.