lars_stefan_axelsson skrev:
Hör av dig nästa gång du är i Karlskrona så skall jag visa dig... Snyggt och bra är det iaf inte... :(
Finns hos Helsingborgshem också.

Mystiken tätnar. Det är alltså något som bara förekommer i södra Sverige? Jag måste erkänna att jag aldrig sett det i Göteborg.

Jag har sett undertak i duschutrymme, fanns på vårt gamla kontor i Sthlm, Wasakronan tror jag det var.

Även om det är i ett duschrum så räknas det inte eftersom det inte är i ett hem. ;)

//Patrik

Jag hade undertak i duschen i min förra lgh. Såg ut ungefär som på bilden, skenor med ca 15 mm tjocka plattor på.
Det satte de in för några år sedan när de renoverade och hade sig.

Akustiktak i duschen är för att förhindra spridning av allsköns duschsång.

Jag trodde rubriken var "värsta elkopplingen" och inte "annorlunda takval"... :/

Back to topic nu då :)

Jag har tyvärr inget foto på denna installation men jag bodde med en kompis ett tag och när vi flyttade in i lägenheten så skulle han hänga upp sin fläktlampa i vardagsrummet.

Han gör det samtidgt jag är inne på mitt rum och packar upp grejer. När jag går in och kollar hur det går för honom så är han precis färdig och är på väg att slå på strömbrytaren. Han gör så och jag tittar lite närmre på installationen, den är gjord med ganska tunna högtalarkablar och vanlig genomskinlig tejp.

Jag blir så chockad att jag bara blir tyst och pekar på lampan. Han tänker nog inte så mycket på det utan han skjuter upp den delen på lampan som skall dölja kabeldragningen. Det blir en liten ljusbåge som svetsar ihop en del av lampan med kablarna och det blir mörkt i lägenheten.

En annan gång när vi hjälpte några kompisar att renovera (han var nämligen snickare och om jag skall vara ärlig så hängde jag mest bara på) hade jag plockat ur alla proppar ur en undercentral för att vi höll på att riva lite och senare skulle en elektriker komma och dra om all el så en del plockade vi bort, det blev strömlöst och det gick väl bra när vi rev. Det var bara det att när elektrikern kom och gick igenom vad han skulle göra så var det inte strömlöst längre. Min kompis hade stött till proppskåpet och propphuvarna hade ramlat ner och han tyckte det lika bra att sätta i dem igen. Nu har jag förstått att man måste se till att inte propparna kan skruvas i om man vill att de ska vara utskruvade så det var ju ganska mycket mitt fel också

Ärligt talat, är inte proppskåp som kollektiv företeelse den värsta elinstallationen som gjorts i svenska hem någonsin?

Den k. hustrun tillexempel skulle byta propp för en tid sen, fick inte i den – tog då och petade runt med fingrarna inne i vaddenuheter där propp+hylsa ska sitta... Hur hon undgick att få mohikanfrisyr över hela kroppen är för mig en gåta, men ibland har man någon slags beskydd, uppenbarligen.

Men hur lätt är det inte att lyckas avrätta sig själv med hjälp av ett proppskåp, om man är sådär riktigt oteknisk som en del goda vänner till mig verkligen är? För mig är det verkligen obegripligt att man har behållit denna 1800-talsteknik så länge som man har gjort.

Behöver jag säga att det blir ny elcentral härhemma i år?

Det finns en sak som är värre än proppskåp.. E27 sockeln.

Jag förstår inte varför dom inte försöker fasa ut den, det hade ju varit ett ypperligt tillfälle nu när dom ändå fasar ut den gamla glödlampan.

För gamla armaturer skulle det vara enkelt för någon att ta fram en liten adapter man skruvar i sockeln med ett enkelt verktyg, denna adapter kan sedan ha t.ex. en GU-10 sockel i andra änden.

E27 (och delvis E14) i kombination med glömda strömställare, eller felkopplade armaturer (eller felvända stickkontakter på sladd-lampor) är en dödlig kombination.

Jag undrar hur många har skadats/dött genom att få en stöt antingen av sockeln direkt, eller när dom försökt få ut en glödlamps-bas som sitter kvar i sockeln när glaset exploderat/krossats...

Göran.W
Gissa vad det är för gänger till propp huven jo just E27 är det en slump eller försök till mass mord tro:D

Göran.W skrev:
Gissa vad det är för gänger till propp huven jo just E27 är det en slump eller försök till mass mord tro:D
Edison har varit och pillat lite överallt :)

Fast i diazedhållarens botten sitter en passdel, och för små säkringar (10A och mindre) är beröringsskyddet ok tycker jag. IP10 eller så i alla fall. Men visst, en bättre hållare för smältsäkringar hade varit bra.

E27 är helt galen.

petersv skrev:
Fast i diazedhållarens botten sitter en passdel, och för små säkringar (10A och mindre) är beröringsskyddet ok tycker jag. IP10 eller så i alla fall. Men visst, en bättre hållare för smältsäkringar hade varit bra.

E27 är helt galen.
Största problemet är nog folk som inte förstår att man ska sätta säkringen i huven, och inte försöka sätta säkringen direkt i proppskåpet och sedan skruva fast huven.. då kan det kittla i fingrarna..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.