3 271 216 läst · 11 080 svar
3271k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Det funkar tydligen bra att borra ett gäng pyttehål i VP-rör, ansluta trädgårdsslang i ena änden och täta andra änden, för att vattna rabatter eller liknande. Fast snyggare blir det förstås att göra samma sak med en "jordfärgad" slang...Daniel78 skrev:
Fungerar utmärkt som sommarkul till barnen också, man tar två vp-rör borrar en lagom mängd med 1 , 2 och 3 mm hål på lagom avstånd. Sedan sätter man ihop dem så de bildar en cirkel med två skarvhylsor, på den ena skarbhylsan monterar man en slangkoppling typ gardena. Sedan ut på gräsmattan, förena nytta (vattna gräsmatta) med nöje. Barnen älskar att hoppa in och ut i ringen medans man står och minskar/ökar flödet.
Funkar även i kortare längder till akvarium, ger fin syresättning med många små hål.
Funkar även i kortare längder till akvarium, ger fin syresättning med många små hål.
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
Lite OT. Inte kanske 'Värsta elkopplingen' men här ser man vad några år i en gruva med troligen lite vatten i dosan kan åstadkomma... det verkar ha bildats nå sorts kristaller i dosan. Gissa om man blev lite förvånad när man öppnade den och ja man fick använda lite våld för att få upp den. Skruvarna hade bestämt sig för att rosta fast - Ordentligt också! Dosan var till en induktivgivare i en krossanläggning på 600 nivån i Vitåforsgruvan.
Jag är inte helt säker, svårt att se, men fick intrycket att det inte var nån extra "duschtålig" kapsling.
Visst, troligtvis lågvolt men vad händer om man spolar (kallt) vatten på glaset på en varm halogenarmatur? Krasch, splitter i duschen...
Visst, troligtvis lågvolt men vad händer om man spolar (kallt) vatten på glaset på en varm halogenarmatur? Krasch, splitter i duschen...
IP-klassingen är så vitt jag vet borttagen i tak i våtrum.yxis skrev:
Normalt sprutar man inte vatten i taket i badrummet.
Tror inte undertaksplattorna mår så bra av det heller.
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 380 inlägg
Jag ser inget direkt fel på bilden ang armaturerna förutsatt att de håller IP44. Frontglaset blir inte så varmt att det spricker av lite vattenstänk. Däremot ska nakna halogenlampor inte användas. Det är också viktigt med god ventilation för att undvika fukt i taket.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg