Jag har en ack tank på 2500liter som ska in i pannrummet. Jag har funderingar på att köpa vedpannan Atmos 40GS och koppla in detta samtidigt. Jag har precis monterat solpaneler på taket ca 14m2 som ska kopplas på tanken via en plattvärmeväxlare. Vad mer behövs? Vilken laddomat? Till varmvattnet blir det en Baxi TVA. Eller finns det något annat som funkar lika bra och är billigare? Någon som har/kan göra ett inkopplingschema på allt detta? Ska köra med öppen expansion. Skickar med en bild på tanken ifall jag behöver svetsa på någon mer anslutning. Shunt och shuntstyrning för värme? Har säkert glömt en del men fyll gärna på.
Det blir nog bra det där.
kläm in mer ackvolym om du har plats. Jag kör en atmos dc 40 mot 2000l och det är i klenaste laget. funderar redan på dubbla ackvolymen och min första vinter har inte ens börjat!
Läs tråden om övertrycksfritt, och koppla anläggningen efter de schemana, importera atmospannan från kotly och spara typ 20.000:-, och skaffa shuntautomatik. Jag har bara en enkel thermomatic cbj men den är en revolution mot manuell shuntinställning!
lycka till
kläm in mer ackvolym om du har plats. Jag kör en atmos dc 40 mot 2000l och det är i klenaste laget. funderar redan på dubbla ackvolymen och min första vinter har inte ens börjat!
Läs tråden om övertrycksfritt, och koppla anläggningen efter de schemana, importera atmospannan från kotly och spara typ 20.000:-, och skaffa shuntautomatik. Jag har bara en enkel thermomatic cbj men den är en revolution mot manuell shuntinställning!
lycka till
Jag har en ack tank på 2500liter som ska in i pannrummet. Jag har funderingar på att köpa vedpannan Atmos 40GS och koppla in detta samtidigt. Jag har precis monterat solpaneler på taket ca 14m2 som ska kopplas på tanken via en plattvärmeväxlare. Vad mer behövs? Vilken laddomat? Till varmvattnet blir det en Baxi TVA. Eller finns det något annat som funkar lika bra och är billigare? Någon som har/kan göra ett inkopplingschema på allt detta? Ska köra med öppen expansion. Skickar med en bild på tanken ifall jag behöver svetsa på någon mer anslutning. Shunt och shuntstyrning för värme? Har säkert glömt en del men fyll gärna på
Hej.Joukko skrev:Jag har precis monterat solpaneler på taket ca 14m2 som ska kopplas på tanken via en plattvärmeväxlare. Vad mer behövs? Vilken laddomat? Till varmvattnet blir det en Baxi TVA. Eller finns det något annat som funkar lika bra och är billigare? Någon som har/kan göra ett inkopplingschema på allt detta? Ska köra med öppen expansion. Skickar med en bild på tanken ifall jag behöver svetsa på någon mer anslutning. Shunt och shuntstyrning för värme? Har säkert glömt en del men fyll gärna på
Till mina solpaneler köpte jag en solfångarstyrning som heter Sorel TDC4. Den har styrning till en extrapump och möjlighet till att logga solvärmens effekt.
Annas finns Sorel TDC3 utan styrning av en andra pump, men det går ju köra båda pumparna på en utgång.
Kostar ca 2000-2500:- med frakt från Tyskland.
Som laddpaket till solpanelerna köpte jag en Tacosol FV70
Kostar ca 2500:- med frakt från Tyskland.
Sen bla. expansionskärl till solfångarna.
Laddpaket till veden kan du ju köpa en Laddomat eller en Termovar. De har ju samma princip.
Jag tror du får svårt att hitta någon som ritar ett schema till dig, kolla i gamla trådar på folk som lagt upp och ta det du tycker verkar vettigt.
Färdiga scheman på detta finns också att hitta om man söker runt lite på olika tillverkares hemsidor.
Kolla även på Sol&vindkraft avdelingen på forumet, där har jag lagt upp en bild på hur man ska göra med plattvärmeväxlar-inkoppling.
http://www.baxi.se/principskisser.asp
Slik som dette har jeg renkt å koble, bare med 4 tanker istedet for 3
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/174486-calmarpannan-v33-og-3x750l-ack.html
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/174486-calmarpannan-v33-og-3x750l-ack.html
Var i Tyskland köpte du styrningen?GordonE skrev:Hej.
Till mina solpaneler köpte jag en solfångarstyrning som heter Sorel TDC4. Den har styrning till en extrapump och möjlighet till att logga solvärmens effekt.
Annas finns Sorel TDC3 utan styrning av en andra pump, men det går ju köra båda pumparna på en utgång.
Kostar ca 2000-2500:- med frakt från Tyskland.
mvh
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Hej! Är i liknande planering och resonerar som du angående öppen expansion (kall anslutning) och värmeväxlare både till varmvattenberedning, TVA, och att ladda in framtida solvärme.
Sfinx.se har en tappvattenautomat, TVA, (typ byggsats) som jag tänker använda. Den saknar backventil, verkar det, men det är ju isf lätt att komplettera med. En backventil förhindrar värmeläckage genom självcirkulation.
Samma firma har även solladdare med extern plattvärmeväxlare. Hemsidan är inte jätteinformativ, men telefonservicen god!
Min tank ska jag beställa från Huskvarna tanksvets. Den blir cylindrisk om ca 3000 liter. Bifogar en skiss för att att visa hur jag tänker kring anslutningarna. Jag är mycket tacksam för synpunkter! Min tanke är att minimera värmeförluster genom att hålla nere antalet uttag i tanken samt genom att kröka alla anslutningar nedåt innanför isoleringen, utom säkerhetsledning/avluftning förstås. Solvärmen vill jag kunna växla in på två nivåer: högt i tanken för varmvattenberedning sommartid, lågt i tanken för att kunna leda in 40 gradigt vatten eller så. Funkar?
En fråga, om jag får låna tråden lite: Om man ansluter expansionen på en kall punkt i systemet måste man ju lösa ångevakueringen vid kokning på annat sätt, genom en säkerhetsledning: Måste denna vara helt öppen (=mynna väl ovan expansionskärlet) eller kan man sätta en säkerhetsventil med öppningstryck just precis över systemets tryck (ca 5 meter vattenpelare i mitt fall.)???
Sfinx.se har en tappvattenautomat, TVA, (typ byggsats) som jag tänker använda. Den saknar backventil, verkar det, men det är ju isf lätt att komplettera med. En backventil förhindrar värmeläckage genom självcirkulation.
Samma firma har även solladdare med extern plattvärmeväxlare. Hemsidan är inte jätteinformativ, men telefonservicen god!
Min tank ska jag beställa från Huskvarna tanksvets. Den blir cylindrisk om ca 3000 liter. Bifogar en skiss för att att visa hur jag tänker kring anslutningarna. Jag är mycket tacksam för synpunkter! Min tanke är att minimera värmeförluster genom att hålla nere antalet uttag i tanken samt genom att kröka alla anslutningar nedåt innanför isoleringen, utom säkerhetsledning/avluftning förstås. Solvärmen vill jag kunna växla in på två nivåer: högt i tanken för varmvattenberedning sommartid, lågt i tanken för att kunna leda in 40 gradigt vatten eller så. Funkar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fråga, om jag får låna tråden lite: Om man ansluter expansionen på en kall punkt i systemet måste man ju lösa ångevakueringen vid kokning på annat sätt, genom en säkerhetsledning: Måste denna vara helt öppen (=mynna väl ovan expansionskärlet) eller kan man sätta en säkerhetsventil med öppningstryck just precis över systemets tryck (ca 5 meter vattenpelare i mitt fall.)???
Redigerat: