10 934 läst · 145 svar
11k läst
145 svar
Är Sverige bäst på nåt?
Får väl ge mig in i den här pajkastningsdebatten liteNimajneb skrev:
Ja, vi kan ju börja med att Jante-lagen är DANSK..."Janteloven" heter den ursprungligen. Den finns också i Finland och Norge...
Sen har jag faktiskt gott om Brittiska och Amerikanska vänner som inte alltför sällan pratar om den egna nationalitetens avundsjuka gentemot sina grannar...
Avundsjuka är en mänsklig egenskap, inte direkt Svensk....
Medlem
· Västra Götaland
· 2 298 inlägg
Enligt bytbils nyhetssida finns inget land där det dör färre i trafiken än i Sverige (räknat på folkmängd).
http://www.bytbil.com/nyheter/vvgzakyg/
Där fick ni, Tyskland!
http://www.bytbil.com/nyheter/vvgzakyg/
Där fick ni, Tyskland!
Visst har du rätt i att avundsjuka finns överallt men jag har inte uppfattat något annat folk som så lite kan uppskatta en annan persons framgång.Forbo skrev:Får väl ge mig in i den här pajkastningsdebatten lite
Ja, vi kan ju börja med att Jante-lagen är DANSK..."Janteloven" heter den ursprungligen. Den finns också i Finland och Norge...
Sen har jag faktiskt gott om Brittiska och Amerikanska vänner som inte alltför sällan pratar om den egna nationalitetens avundsjuka gentemot sina grannar...
Avundsjuka är en mänsklig egenskap, inte direkt Svensk....
Sverige är jätteduktiga på detta trots att vi klagar på vår vägstandard, sedan så vore ett mer korrekt mått att relatera till trafikintensivitet på något sett. Risken är ju liksom lite större om det finns 10-20ggr fler bilar i trafik i en jämförbart vägnät.Stefan Bengtsson skrev:
Men jag tror att hur vi än mäter så hamnar Sverige högt upp på listan.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 298 inlägg
Jag tycker att döda/skadade per folkmängd är ett bra sätt att mäta trafiksäkerhet på. Därför att en del av säkerhetsarbetet kan ju vara att MINSKA behovet av resor.Nimajneb skrev:Sverige är jätteduktiga på detta trots att vi klagar på vår vägstandard, sedan så vore ett mer korrekt mått att relatera till trafikintensivitet på något sett. Risken är ju liksom lite större om det finns 10-20ggr fler bilar i trafik i en jämförbart vägnät.
Men jag tror att hur vi än mäter så hamnar Sverige högt upp på listan.
Faktiskt så hittar jag mer statistik som räknar med folkmängd än resta kilometrar, så jag är inte helt ute och ...cyklar.
inget annat land i världen kan uppvisa ett sådant skattesystem man har i sverige, man beskattar befolkningen till döds, men trots dessa höga skatter har vi en undermålig åldringsvård, en skolundervisning som är bland de sämsta i europa, mest arbetsskadade, flest frånvarande på jobben, flest som går mot röd gubbe, flest som pinkar offentligt, flest oskyldiga i fängelser, flest poliser av alla länder i europa, men däremot har vi minst arbetslösa, om man inte räknar med alla de som i sk arbetsmarknadspolitiskaåtgärder, och det är ganska många det
Redigerat:
Ja det där med trafiksäkerhet och trafikdöda är inte lätt att mäta i jämförande termer. Det beror i mångt och mycket på att de flesta säkerthetsåtgärder är i direkt konflikt med själva syftet, medans andra åtgärder som i en mening kan försämra säkerheten ur ett annat persektiv kan höja den.
När problemen med köbildning norr ut på E6 från Göteborg diskuterades framhöll en av vägverkets representanter att en lösning vore att sänka hastigheten, ty sänker man hastigheten får det plats fler bilar på vägen. Detta skulle också öka trafiksäkerheten. I verkligheten är det precis tvärtom. Ju mer vi sänker hastigheten , desto fler bilar blir det på vägen, trafiktätheten ökar, det drar automatiskt ner hastigheten ännu mer eftersom köbildning upstår. När det blir så tät trafik uppstår också fler olyckor. En ökad hastighet kan alltså resultera i minskad trafiktäthet, minskade köer och färre olyckor. Det här är inget som folk vill höra, hög hastighet är ju farligt, och det är sant i en mening, men icke desto mindre är trängsel på vägarna och köbildning också farligt. Tvyärr är många allvarliga olyckor orsakade av att bilar i normal fart kör in i stillastående bilar i kö... Är det farten eller kön som dödar då?
När problemen med köbildning norr ut på E6 från Göteborg diskuterades framhöll en av vägverkets representanter att en lösning vore att sänka hastigheten, ty sänker man hastigheten får det plats fler bilar på vägen. Detta skulle också öka trafiksäkerheten. I verkligheten är det precis tvärtom. Ju mer vi sänker hastigheten , desto fler bilar blir det på vägen, trafiktätheten ökar, det drar automatiskt ner hastigheten ännu mer eftersom köbildning upstår. När det blir så tät trafik uppstår också fler olyckor. En ökad hastighet kan alltså resultera i minskad trafiktäthet, minskade köer och färre olyckor. Det här är inget som folk vill höra, hög hastighet är ju farligt, och det är sant i en mening, men icke desto mindre är trängsel på vägarna och köbildning också farligt. Tvyärr är många allvarliga olyckor orsakade av att bilar i normal fart kör in i stillastående bilar i kö... Är det farten eller kön som dödar då?
Flest som pinkar offentligt och flest poliser i europa.saturnus skrev:inget annat land i världen kan uppvisa ett sådant skattesystem man har i sverige, man beskattar befolkningen till döds, men trots dessa höga skatter har vi en undermålig åldringsvård, en skolundervisning som är bland de sämsta i europa, mest arbetsskadade, flest frånvarande på jobben, flest som går mot röd gubbe, flest som pinkar offentligt, flest oskyldiga i fängelser, flest poliser av alla länder i europa
Har du någon källa till alla dina uppgifter?
Som thomasx skriver är det inte helt lätt att beskriva trafiksäkerhet på ett bra sätt, och ett typiskt dåligt är att ställa det i relation till folkmängd. Ta Indien som exempel, ställt mot folkmängd så har dom en genomsnittlig total dödlighet trafiken och tar man enbart dödade passagerare o förare i bilolyckor ligger dom väldigt lågt.... Men sitter du väl i en bil så är risken mångfalt mycket större att råka ut för en fatal olycka jämfört med dom flesta länderna i världen....Stefan Bengtsson skrev:
Kan nog inte riktigt följa din logik här, men annars är något så tråkigt som köbildning från ett teoretiskt perspektiv riktigt intressant. Köteori speciellt om man tar hänsyn till tex the butterfly effect är fascinerande.thomasx skrev:Ja det där med trafiksäkerhet och trafikdöda är inte lätt att mäta i jämförande termer. Det beror i mångt och mycket på att de flesta säkerthetsåtgärder är i direkt konflikt med själva syftet, medans andra åtgärder som i en mening kan försämra säkerheten ur ett annat persektiv kan höja den.
När problemen med köbildning norr ut på E6 från Göteborg diskuterades framhöll en av vägverkets representanter att en lösning vore att sänka hastigheten, ty sänker man hastigheten får det plats fler bilar på vägen. Detta skulle också öka trafiksäkerheten. I verkligheten är det precis tvärtom. Ju mer vi sänker hastigheten , desto fler bilar blir det på vägen, trafiktätheten ökar, det drar automatiskt ner hastigheten ännu mer eftersom köbildning upstår. När det blir så tät trafik uppstår också fler olyckor. En ökad hastighet kan alltså resultera i minskad trafiktäthet, minskade köer och färre olyckor. Det här är inget som folk vill höra, hög hastighet är ju farligt, och det är sant i en mening, men icke desto mindre är trängsel på vägarna och köbildning också farligt. Tvyärr är många allvarliga olyckor orsakade av att bilar i normal fart kör in i stillastående bilar i kö... Är det farten eller kön som dödar då?