223 386 läst · 1 191 svar
223k läst
1,2k svar
Fel pris i webbutik - beställde och fick hem verktyget. Nu då?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 616 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 616 inlägg
Samtidigt säger du att det skulle kunna utnyttjas som marknadsföring. NoN har gjort en hel det påkostad tv-reklam med avdankade pop-stars. Säkert inte helt gratis och syftet är att få in folk på webshoppen. Om jag visste att varje månad fanns det 10 verktyg med 90% rabatt så skulle jag lägga mycket tid där för att bevaka det. Doktor Alban har inte riktigt samma effekt på mig.hempularen skrev:Som sagt NoN agerar väldigt oproffsigt här. Som Bart påpekar så skulle de tom. kunnat vända det här till en marknadsföringssucce. Även jag har erfarenhet av verksamhet där vi alltid satte kunden först, oavsett kostnad för oss (vi hade dock aldrig publicerade priser).
Vid ett tillfälle hade en kund råkat såga sönder en specialkabel, 30 cm lång, kostade 20 000 jag tog det som garanti, kunden tom. ifrågasatte om det verkligen inte borde kosta något. Priset var alltså inte vårt försäljningspris, utan direkt tillverkningskostnad. Sedan köpte den kunden annat för drygt 15 milj av oss, utan prisdiskussioner...
Men NoN arbetar i lågpris-segmentet, de konkurrerar med lågt pris, på en marknad med erkänt låga marginaler. Vi har sett flera konkurser bland deras större konkurrenter på senare år.
Det är en sak att efterskänka en miss, som jag vet visserligen tar bort vinsten på just den affären och kanske ytterligare någon affär. Jag jobbade i en bransch där vi hade typ 95% bruttomarginal. Men rätt höga fasta kostnader som skulle täckas av dessa 95%.
Men jobbar man i en bransch där bruttomarginalerna kanske ligger på 5 - 10%, då svider det rätt ordentligt att sälja med 90% rabatt...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 933 inlägg
Å andra sidan så behöver man i så fall volym för att göra någon vinst. Och dålig reklam kan slå på volymen ganska snabbt. Det är ju som du skriver inte som om kunderna inte har andra alternativ. Så det är ändå frågan om det är rätt strategi att göra som de gör i det här fallet.hempularen skrev:
Jag var redan skeptisk till NoN som det var, baserat på mina egna erfarenheter; de gråimporterar ju och de varor de säljer är ju alltså inte svensksålda. En TV jag har var det hart när omöjligt att få delar till eftersom det visade sig att den bara såldes i Belgien i väst (av alla ställen) och belgarna var allt annat än hjälpsamma. Så det är inte värt 2% eller så för mig bara efter att ha upplevt det krånglet en gång. Det är en gång för mycket.
Om de dessutom skall uppföra sig på det här viset (du får betala fråga banken om pengarna tillbaka...) så kan det kvitta. Då handlar jag någon annan stans.
Netonnet i Linköping har väldigt bra kundservice om man får problem med det man köpt, jag handlar gärna där eftersom jag då kan åka dit o byta om det skulle bli nåt krångel. Har iofs inte varit där i år ännu,men flera ggr tidigare.
Jag tycker nog att man bör fundera ett varv till eller två innan man handlar på NoN efter deras sysselsättning. Att ens komma på en sådan sak är skrämmande.martin43 skrev:
Jag har också positiva erfarenheter av NoN´s butik i Stockholm. Men jag blir ändå väldigt fundersam när jag läser en sådan sak som gjorts. Men vi får alla göra som vi vill, men det kanske är smartare att handla i butiken och då inte uppge var man bor För att slippa riskera att de backar på priset...(kanske deras nya drive)
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Som lite pausunderhållning tills TS har mer att uppdatera med vill jag gärna klaga på Biltema i Lund
Var där idag och skulle köpa en cykelpump 39:90 enligt prislappen på facket. Vid kassan visade det sig att den kostade 49:90. Kassabiträden bad mig att kontrollera priset på facket en gång till och kolla även artikelnr. (de hade personalbrist just då) Sagt och gjort., jag tog även bild på prislappen som jag visade när jag kom tillbaka till kassan.
Då tyckte kassabiträden att jag skulle gå till kundservice. Även det var OK för mig.
Kundservice tittade i datorn,konstaterade att priset var 49:90 och när jag ville betala där bad han mig att ställa mig i kön vid kassan igen.
Då brast det lite för mig, inte kan de tro att jag låter mig skickas från ena ändan av affären till andra ett par gånger och att jag fortfarande har lust att köpa saker där. Så då stack jag. Får väl hitta en cykelpump nån annanstans.
Var där idag och skulle köpa en cykelpump 39:90 enligt prislappen på facket. Vid kassan visade det sig att den kostade 49:90. Kassabiträden bad mig att kontrollera priset på facket en gång till och kolla även artikelnr. (de hade personalbrist just då) Sagt och gjort., jag tog även bild på prislappen som jag visade när jag kom tillbaka till kassan.
Då tyckte kassabiträden att jag skulle gå till kundservice. Även det var OK för mig.
Kundservice tittade i datorn,konstaterade att priset var 49:90 och när jag ville betala där bad han mig att ställa mig i kön vid kassan igen.
Då brast det lite för mig, inte kan de tro att jag låter mig skickas från ena ändan av affären till andra ett par gånger och att jag fortfarande har lust att köpa saker där. Så då stack jag. Får väl hitta en cykelpump nån annanstans.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Som sagt, senast dom hörde av sig var när dom skrev att dom "inom kort" skulle skicka ut fakturan. Det var 27:e april. Tror ni dom har lagt ner det?
Apropå på något annat; vi fick barn i förrgår Så nu är man trebarnspappa!
Apropå på något annat; vi fick barn i förrgår Så nu är man trebarnspappa!
Grattis!Chrissofsweden skrev:
Kan man hävda förklaringsmisstag om han eller hon skriker för mycket För avtalslagen gäller väl här?