snickarboden
snickarboden: Personligen så tycker jag att man bygger de bästa maskinborden själv... Principen är rätt enkel, en platta i aluminium eller en bit laminatgolv som man gör ett urtag i för verktyget (frässtålet eller sågklingan) och som verktyget monteras på. Denna platta lägger man sen i en större skiva, t ex en bit laminerad köksbänkskiva och sätter några skuvar underifrån som nivellerar den i
5 svar · 4,8k läst
A
Alter_ego: Det var ingen som råkade se inslaget i Motorjournalen tidigare i höstas med en värmlandsbyggd BMW 3-serie som hade turbo, kompressor OCH nitrox? Den lät ju rätt....speciellt ;D Alter ego
15 svar · 2,7k läst
GoForIt
GoForIt: Ja, det blev en Kärcher för 595:- för mig också. Och till den en ny avskiljare med riktigt textilfilter, en Grovis. Fungerar utmärkt att suga aska med. I stort sett ingenting går vidare till dammsugaren. Kan bara bekräfta Galentos inlägg ovan ang. Kärcherns filter. Jag fixade ett eget i fleecematerial som jag sätter utanpå skumfiltret när jag suger damm, spån eller liknande. Fungerar
11 svar · 8,5k läst
G
geschwint: Heavy Duty eller VE modellen har dubbla vridet ~65NM. Den är dessutom tyngre än normal modellen då den har en stadigare konstruktion, kraftigare växellåda och större batteri. Fast standard modellen tror jag räcker bra då de flesta normal proffsdragare ligger på liknande NM, kring 30. Har personligen känt på en VE men tycker den är för tung och otymplig jämfört med den utan VE. Bara
1 svar · 2,3k läst
Jesca_j
Jesca_j: Min DeWalt som jag köpte från USA är identisk med den som säljs här i Sverige så det är samma spik.
2 svar · 2,4k läst
C
Christer_K: [citat] [bild]
22 svar · 6,8k läst
C
snickarboden
Re:
snickarboden: Som jag ser det är det två saker du skall fundera på... Skall du ha den för frihandsfräsning så välj en lätt maskin på ca 750 W Skall du ha den i bord så välj en större, typ 1500W och gärna med möjlighet att ta 12/13 mm fräsar. Fräsen roterar uppemot 24000 varv så en billig maskin håller inte lika bra och sen skiljer det även på detaljer som djupanslag etc. Min favorit är
2 svar · 2,2k läst
snickarboden
snickarboden: Har problemet löst sig? Där finns tusen och en skäl till att en bandsåg drar snett, klingspänningen är en, en annan att klyvanhållet inte är parallellt med klingans såglinje. Testa att följa ett streck, drar den då så har du problem med klingan och/eller styrningarna, ta förresten bort bordstärningen med så inget kan påverka klingan när du ställer. /Kent
4 svar · 5,3k läst
F
freske: Nej det är ingen sänksåg. Köper via min snickare som jag tror tar den från Åkersberga trä & bygg (eller vad det heter) ca 2200+moms för såg, 1400mm skena och tillbehör. /Fredrik
6 svar · 7,7k läst
hajof70
hajof70: Intresssant, kikar på den här tråden för första gången, och vad hittar man då om inte bilsnack och jag är inkluderad! Världen är liten...  ;D Finns inget bra MB-forum på svenska idag. Finns dock en uppsjö amerikanska och tyska beroende på vilken modell du sysslar med. Skicka ett direktmeddelande till mig så kanske (är rätt koncentrerad på Bulle-modellen och har bäst koll på
23 svar · 9,3k läst
D
dymlingen: Jag köpte Biltemas dyraste modell av dyckertpistol. Jag har använt den en hel del och den funkar än. Den har dock ett par nackdelar. Det är svårt att justera in slagdjupet rätt. Det gör man genom att flytta mothållet fram och tillbaka. Mothållet är dessutom så litet att det lämnar märken i trät. Dyrare maskiner har ett runt plastinklätt mothåll som fördelar trycket bättre. Jag
3 svar · 3,6k läst
M
Mjölnaren: Brukar funka att att ställa upp trycker 8) Kolla säkerhetsventilens öppningtryck........ 10-12-15 bar? +-skruven på pressostaten ......... :P Kör man inte 8 timmar om dagen funkar detta.....
8 svar · 4,5k läst
hajof70
hajof70: Jag köpte Classes för dryga 200-lappen för något halvår sedan för att användas i vårt hus från 36. Den blev tillbakalämnad efter några dagar. Hittade inte en kabel hos oss. Om det berodde på att rören då var de gamla metallrören ska jag låta vara osagt. Vet inte heller om det skulle funka bättre med våra nya plaströr. De vet jag ju å andra sidan var de ligger. Regelfinnaren
8 svar · 7,3k läst
Z
zankan: [citat] Funkar nog men är nog inte så bra vill jag nog påstå...Riktigt bra rotationslasrar kostar 10000 och 499 kr känns som om det kan funka korta sträckor max 10 m sedan har man nog problem.... men men för hemma bruk funkar det men då håller jag hellre slangpass för seriöst.... Rotatiosnlasrar som är billiga är krappy och det säger jag utan att blinka... SKit in, skit ut... Skall
10 svar · 8,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tack för goda råd! Slagborrmaskinen jag köpt på ÖB för 400:- lägger jag undan till födelsedag eller så. Vid ytterligare senare tillfälle kompletterar jag med batteridriven skruvdragare. Vad han nu till sist får i julklapp blir en "dual layer" NEC DVD-brännare som jag hittade i går till ett mkt bra pris, vilket är vad han önskar sig allra mest.
6 svar · 3,8k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] makita och dewalt ;) ;)
3 svar · 4,4k läst
B
Bosch_uno: Hejsan Jag skulle vilja få tag på ett dataplad/produktblad på en Bosch 600 2 CE gärna PDF. Jag har inte kunnat hitta det själv /Uno
0 svar · 2,5k läst
G
geschwint: Jaha, så var man hyvlare nu då :D Det blev den Makita 1923 som jag surrade om även om den var något dyrare än jag trodde... En hel del inventering av andra hyvlar blev det i pris från 99:- :-X till 1800:- :-/. Kvaliten ökade med priset men var hela tiden en kompromiss. De billigaste skulle nog bara duga till attt just riva trä, jag skulle inte kalla dem hyvel. De flesta hade basplatta av
10 svar · 6,4k läst
Jante
Jante: Hej Martin. Om jag vore som dig skulle jag skrota ideen med verktygstavla ;) Har satt upp mina verktyg på tavla i min verkstad och kan bara konstatera att det blir ett jä..a spring, lägg pengarna på föjande [bild] Då kan du ta med dig verktygen dit du är i garaget och har allt sammlat på ett ställe ! Skåpet finns på jula och kostar ca 2500 kr... Finns motsvarande på biltema där du
1 svar · 5,5k läst
cubix
cubix: Den var bra, och nu känns det lite lugnare. Jag var rädd för att jag hade gjort en dålig affär.
8 svar · 5,2k läst
Starfighter
Starfighter: Tack för alla tips! Helgen har använts åt en del omplanering och det ser ut som om jag ska bila upp lite mer golv. Totalt uppåt 12 kvadrat så det blir till att ragga upp en begagnad bilmaskin. Kul ändå att höra att de billiga maskinerna i alla fall duger till en hel del. Jag ska komma ihåg det om min Hilti-slagborrmaskin mot förmodan någon skulle dö.
6 svar · 10,7k läst
E
El_-micke: ser den hel ut så är det säkert inte den,,,,gissa om det kan lukta å ryka när den kortsluter.........är du osäker o vill testa.......... koppla bort den ,,,,,,,,,den sitter där bara som störningsskydd...............
6 svar · 6,1k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Hmmmmm, allt som är gulsvart är inte bra....... ;)
1 svar · 2,7k läst
Andjon
Andjon: Köpte den billigare tigersågen på CO för 399:- för drygt ett år sen. Efter ett års misshandel gav den upp. Mot alla odds så lyckades jag hitta kvittot. For in till CO och fick en ny utan minsta protest! Bra med 2-års garanti!!
11 svar · 12,6k läst
F
frasse: [citat] ;D Nä, då tar man fram sin V8 motorsåg och kör på frihand ;) En rejäl bygg/klyvsåg är i ett sånt läge helt klart att föredra.
14 svar · 6,4k läst
S
SKEDEN: Har varit och kännt på den men blev lite snål,han skickade med mig en katalog med alla maskiner som fanns av märket och jag lovade att fundera på saken. Åkte ner till Jula för att se om där fanns någon bra en. Bara skit faktist ingen kändes rätt. Till och med deras deWalt kändes helt fel i handen. En festool blir det och där med basta. ;D
9 svar · 4,5k läst
cubix
cubix: Belysning är ett måste såvida du inte har annan bra utebelysning. Elstart kan du dock klara dig utan. Trots allt är det inte många gånger per år du startar maskinen. Har provat några modeller under årens lopp, och måste dock säga att det är skillnad på hästkrafter och hästkrafter. En japansk 6 hkr motor står sig bra mot en amerikansk 9 hästars.
4 svar · 2,7k läst
J
joffs: Vet inte riktigt om det är det här du är ute efter, men som kaskinlåda funkar den rätt bra. Och billigare går nog inte att få. - http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q163q169q208&ic=N&sw=14440 /J
8 svar · 3,0k läst
S
skogstomten: Valde min budgetmaskin AL-KO just för att dess klingskydd verkade mycket robust och funkar mycket förtroendeingivande i motsats till åtminstone 10-talet andra budgetmaskiner och flera "finare" maskiner jag tittade på. (Har en hel del Festool maskiner i övrigt så jag har rätt bra referenser angående maskiner. Ja jag är verktygsfetischist! Men vem är inte det....) Så har det också
3 svar · 2,9k läst
S
skogstomten: Har själv en AL-KO med 60 taggaren från Classe den sågar kanonfint. Har satt alla lister i en liten stuga på ca 30 kvm och tre rum. Men man får välja vilken väg man vänder listen om man använder färdigmålade lister eftersom man kan få aningens "fnasutslag" av några mycket små träflisor på baksidan. Skulle antagligen inte synas alls på en olackerad list men på en färdiglackerad
18 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.