En gammal hederlig järnaffär, kan nog vara ett bra tips.
De stora vauhusen har visserligen klingor men inte med förminskningsringar.

Angående antalet taggar och snitt. Jag funderade på en flertaggare både till min Makita cirkelsåg och ger/kap-såg. Killen på Grönmarks sa att antalet tänder inte har så stor betydelse som man tror. Istället skall det vara bra finnish på bladet (skarp, balanserad, slipad korrekt). Han tyckte att jag skulle köra vidare på mina nuvarande men vid behov köpa fåtandade men bra klingor. Han nämde också att fler tänder belastar maskinen mer och kan ge sämre snitt då varvet går ner om man inte har fartkontroll. Dessutom blir träet lättare bränt med fler tänder.

Med min 18 tandare på handjagaren (160mm) och 40 tandare på stora sågen (10") så blir snitten väldigt bra... Till saken hör att jag frågade om fler tänder innan jag ens gett cirkelsågen en chans att visa vad den kan.

Vid senaste omlistning av ett rum så blev snitten knivskarpa med gersågen (40 tand)

Kommer inom kort att tillverka ett par sängbord i ek och då lär sågen få visa om den duger till hårda material.

geschwint skrev:
Angående antalet taggar och snitt. Jag funderade på en flertaggare både till min Makita cirkelsåg och ger/kap-såg. Killen på Grönmarks sa att antalet tänder inte har så stor betydelse som man tror. Istället skall det vara bra finnish på bladet (skarp, balanserad, slipad korrekt). Han tyckte att jag skulle köra vidare på mina nuvarande men vid behov köpa fåtandade men bra klingor. Han nämde också att fler tänder belastar maskinen mer och kan ge sämre snitt då varvet går ner om man inte har fartkontroll. Dessutom blir träet lättare bränt med fler tänder.

Med min 18 tandare på handjagaren (160mm) och 40 tandare på stora sågen (10") så blir snitten väldigt bra... Till saken hör att jag frågade om fler tänder innan jag ens gett cirkelsågen en chans att visa vad den kan.

Vid senaste omlistning av ett rum så blev snitten knivskarpa med gersågen (40 tand)

Kommer inom kort att tillverka ett par sängbord i ek och då lär sågen få visa om den duger till hårda material.

Om jag någongång får en förmiddag över när jag inte har nått bättre för mig lovar jag att göra lite ovetenskapliga tester med 10" klingor med 21, 60 och 80 taggar. Min erfarenhet är att snitten är MYCKET finare med fler taggar. Någon ökad belastning på maskinen kan jag inte säga att jag märkt - å andra sidan kapar jag med 1800W så det kanske bara är på marginalen.

Har själv en AL-KO med 60 taggaren från Classe den sågar kanonfint.

Har satt alla lister i en liten stuga på ca 30 kvm och tre rum. Men man får välja vilken väg man vänder listen om man använder färdigmålade lister eftersom man kan få aningens "fnasutslag" av några mycket små träflisor på baksidan. Skulle antagligen inte synas alls på en olackerad list men på en färdiglackerad vi så syns det direkt.

Har även en Festo Basis såg (Avancerad Proffssåg för bla golvläggare och finsnickare) men kan inte se att den sågar bättre även om jag bara har en nyslipad 48 taggare på den.

Men det är klart kvaliten är i alla fall antagligen JÄMNARE på en kvalitetskilinga dvs risken att få ett måndagsexemplar är betydligt midre på proffsklingorna men då kostar de ju å andra sidan minst som en normal komplett hobbycirkelsåg av bättre sort!

Sen är ju frågan hur länge en lågprisklinga håller sig vass jämfört med en proffsklinga och hur många gånger den går att slipa om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.