Verktyg, Maskiner & Fordon
sandhall: Priset på småmaskinservice är 1995 + 3852 = 5847 kr. Då är det inget paketpris så det kanske går att få ner ytterligare. http://www.smsservice.se/
SmygvinkelChalle: Japp, jag har en sådan sedan 2-3 månader, och jag är otroligt nöjd med den, tycker att den detekterar tom bättre än vad som står i specifikationerna! Köpte min på Jula för en 850 kr eller så, har sett att K-rauta säljer den blåa versionen (DMF 10) för 950 kr och den skall tydligen ha något bättre spec. Hur som helst så är jag ytterst nöjd, zoom funktionen har tex hjälpt mig
BuDDHa: En liten såg blir ofta det som följer med ut, gillar 346an och har inte tyckt att den inte orkar.. men jag har inga problem med att köra på höga varv.. om man inte vill ha flera sågar så tycker jag att man skall se till vart arbetet ligger, själva fällningen tar inte lång tid och med diverse instick så behöver man inte så jäkla långt svärd, det som tart tid och där det är
MathiasS: [citat] Ja typ något sådant. På Jula finns liknande maskiner men dom kostar cirka 5kSEK vilket är för mycket. Antagligen är detta samma prisklass.
Eld: Kul at se hur andra gör. Ett klingskydd kan man tillverka av lite plexiglas om man inte vill köpa något färdigt. Jag tycker dessutom att man ska montera en nollspänningsutlösare på sågbordet. Jag har en monteringssats från B&D som man monterar i en Workmate plus för att kunna använda handcirkeln som bordsåg. Det är helt kass >:( Det tar en evighet att montera och justera in.
geschwint: Fast du har ju dator eller hur. Då kan du rita något hemskt i mspaint och sedan lägga in den bilden. En teckning säger mer än en beskrivning i bara text. Fast jag förstår inte varför man inte skall göra som länken visade, det är ju precis så det skall vara. Snitten skall vara längs med fibrer, i alla andra fall så blir det svagt. Snedsågningen är för att få ett bra anslag av
sville: Hitachis lr dewalts fåtandiga klingor funkar mycket bra till klyvning av just halv sura tryckta reglar. Festools phanter är nästan ett måste till ts55:an om man ska till och klyva reglar och sådant med lite fart. Den fintandade som ingår i köpet låter sågen jobba alldeles för mycke
saturnus: Jeg vet inte vem som säljer Binks idag, eller om de finns längre. Men de hade den där lösa 2.5L koppen för många år sedan. Kolla med billackfirmorna.
phl: Kolla Elfa, inte billigast men de har bra utbud. ESD-skyddet ska inte påverkas av spetsen då den är i metall. Har köpt spetsar till gamla Weller-stationer på Elfa, kommer inte ihåg om det står på deras hemsida vilka som passar till vilken station men de har inte så många olika typer. Tror du kan se det genom att bara titta på bilderna.
Jesca_j: Skruvar/skär/bryter upp batteriet, löder loss cellerna och löder fast nya.
pernitta: Hej Felder! Först tänkte jag råda Dig att absolut komplettera den kompressor Du avser köpa med en tryckregulator med manometer samt vattenavskiljare enligt bild (för sprutmålning, (200 kPa) [bild] men förmodligen är det en bättre affär att köpa Biltema nr 17-631 (1995 kr) och komplettera med en vattenavskiljare typ 17-5010, om den nu fungerar. Ett annat bra fabrikat är Kaeser. Jag har
skogstomten: Kolla på Lööves Puls serie. Jag har den lilla själv (flak 125x255) och min far har den stora (flak 150x340). Mycket prisvärda aluminiumvagnar gjorda i sverige med riktig ram och bra lastvikt tack vare sin låga egenvikt. Min lilla väger 130kg så när jag ska byta hjul lyfter jag upp den med en hand och ställer på något lämpligt! Min lilla betalade jag 9900 ink moms för när det var en
ClasseClas: Den vanligaste skottkärran med träskalmar gissar jag kommer från Hörby Bruk (Ekeby skottkärror). Kolla med dem om det går att köpa lösa delar till skottkärran. http://www.horbybruk.se/ http://www.horbybruk.se/hb_skottkarror.pdf
tridde_69: Skall åka till butiken nu för att känna hur Festool ligger i handen. Sedan lär man väl vara såld på den. Men den är ff för dyr i nypris. Vet inte om den butiken har Hitachi men Makita har jag sett där så den kan jag också provhålla i :)
JonasHolm: Om du ska ansluta dammsugaren till en planslip så se till att köpa en med variabel sugkraft, så du inte får problem med att planslipen suger fast i underlaget. /Jonas
verktygsrookie: Den prisgarantin är faktiskt riktigt bra, bara man kan bevisa det lägre priset hos konkurrenten. Och det räcker med att konkurrenten är 1 krona billigare för att man ska få 12% rabatt plus 5 års garanti. Bauhaus har för övrigt Blå Bosch i sin Barkaby-butik, så bor man i närheten så funkar prisgarantin för dem också.
pernitta: Hej! Under tiden Reinfeldt utfrågas på TV roar jag med att skriva ner följande. Det handlar om att suga slipdamm och exempelvis aska, gärna glödande, med en VÅTDAMMSUGARE. För ett tiotal år sedan fick jag i uppgift att ta fram en utrustning som klarar detta, och lösningen blev, att spritsa in finfördelat vatten i det 2 m långa sugröret. Vattnet och askan bildade naturligtvis en
FemTummar: Jag är långt ifrån nån elektriker, det är jag den förste att erkänna, men jag har hittills inte haft några problem med att köra en "svensk" Incahyvel här i Norge. Fick naturligtvis byta handske på den, men sen har den fungerat till belåtenhet.
woodrat: Lite underlig prissättning på verktyg (Se bild)! Trodde det skulle vara till klar fördel Tyskland men där har Hornbach lyckats med hyfsad EU-harmonisering, vartannat verktyg dyrare, vartannat billigare!
verktygsrookie: På Bauhaus finns även Elektra Beckum/Metabo, som också har gott rykte. Priserna är hyfsade också.
Freebrave: [citat] Tyvärr har dom inte uppdaterat hemsidan med det men dom kostar mellan 1300-1500kr/par beroende på storlek. Men i princip kan du få alla deras profiler i HM. Ring Daniel där, han har koll.
sville: Äntligen fått köra med den relativt mycket idag. Verkligen en kanonsåg som man lätt och ledigt bär med sig in i huset eller var man nu ska använda den. Som vanligt blir man inte besviken på en festool
verktygsrookie: Om du är priskänslig så tycker jag ändå att du ska gå upp till c:a 700 och införskaffa dig en Bosch PSR 200 Li. Den är lika stark (12nm) som många 300kr dragare, men har Litiumbatteri, som är perfekt för dig som inte skruvar så ofta. Ladda lite som du vill, och om du glömmer den framme i en månad, så kan du ändå plocka upp den och börja skruvdra.
Fehnik: Nu har dom ju utökat sortimentat med en hel drös prylar: Varmluftspistol http://www.rusta.se/product.asp?produkt=Varmluftspistol&kategori=%D6vrigt+elverktyg+Elverktyg+Elverktyg+%26+tillbeh%F6r&p=31951070 Cirkelsåg http://www.rusta.se/product.asp?produkt=CIRKELS%C5G+DESIGN+SKALLE&kategori=S%E5gmaskiner+Elverktyg+Elverktyg+%26+tillbeh%F6r&p=31301046 Sticksåg
matshermansson: Hej, Nu är det ju lite sent. Men det fanns representanter från de flesta handhållna maskintillverkarna. Vi var och tittade på: Makita, Festool, Fein, Hilti, Senco, DeWalt mm. Dock hittade jag inte Bosch. Så man var minst i sjunde himlen, både under och efter besöket. Mats
tiggre: [citat] 1. sony är japanskt 2. trodde inte sony skulle släppa batterier som eldar upp datorer ;D
Peter_-_Emma: Det jag har är alltså el redskapslyft men jag hittade en bra bild på klipphöjdsjusteringen i en reservdelskatalog som jag har.
hk61: Tack för svaret, Har kontakter på en järnaffär och kan få viss rabatt på metabo. Fast har tittat på boschen och den känns stabil. Troligtvis struntar jag att det finns rabatt och köper Bosch med deras styrskena. Det skulle varaq bra att få känna på cirkelsågen och skenan innan man slår till. Likaså vinkelslipen.