Jo visst går det men man kan enbart få in 50 mm brett virke (man kör det på höjden) så det lär inte bli några bredare golvbräder.

/Kent
 
Javisst, solohyveln kan göra halvspont på bredare plank, men spontning blir 45mm plank, lite för smala för många tillämpnigar.

Jag provade min "EPA-utrustning" bestående av ett billig utrustning, och DET GÅR, men det räcker ju inte, det ska gå att producera i rimlig takt.

Det billiga fräsbordet blir bra att ha till att göra ett eget fräsbord som kan göra de plank jag behöver, 240 långt (ska givetvis göra annat oxå) En kraftigare överhandsfräs än den jag har tarvas oxå.

Den hyvel som jag köpte för ringa pengar, fungerar över förväntan, den riktade och hyvlade en rejält lång bräda med bra resultat utan att hosta. Bordet är för litet, men det kan jag göra något åt.

Sågen samma sak, den räcker till. Jag har tom provat att endast såga blocken från stocken med motorsåg och jigg, och då skiva planken i sågen, mycket lättare och smidigare, denna såg är begränsad till 90 mm, så den är egentligen för liten, i många fall.

Det går i vilket fall som helst att ha lite kul.

 
Vettigt pris på den fräsen, tappbordet är dessutom oumbärligt vid ändfräsning. Enda kruxet är att man kan glömma större kuttrar på så lätta fräsar, man är begränsad till profiler i TB-90 serien. Vet inte om det sen är en så stor begränsning om man nu inte skall köra stora serier, tappar och slitsar får man ju till på andra sätt. Stora fräskuttrar är dessutom jäkligt otrevliga, krafterna är enorma *brr*

90 mm's såghöjd får man nog räkna med i de flesta fall men går det inte att vända och sen hyvla det jämnt? Skall man över 90-100 mm så pratar vi rätt stora motorer för att orka driva igenom. De kan kasta duktigt med då man kommer upp i 400 klingor om man har lite otur, längre plank kan man hålla men meterslängder är inget kul alls.

Finns förresten en slipjigg till Tormeks våtslipar nu för att planslipa profilstål :) Blev lite sugen då TB-90 stålen (HSS) förlorar skärpan rätt fort om man kör mycket i ek.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Finns förresten en slipjigg till Tormeks våtslipar nu för att planslipa profilstål :) Blev lite sugen då TB-90 stålen (HSS) förlorar skärpan rätt fort om man kör mycket i ek.

/Kent
Kör du mkt i Ek så skulle du kanske överväga att köra TB-stål med hårdmetall. På http://www.toolbox.se/ kan du få nästa alla TB-stål med hårdmetall eller så kan du köra 5,5 tjocka stål med HSS18%(vissa kuttrar har plats för det), dom håller skärpan längre än vanliga 4mm HSS 6%
 
MC 392F II   Kostar komplett med spånsug ca 16000, Den har 250 mm hyvel med 3 blad, rikt plan cirkelsåg vertikalkutter och långhålsborr.  Den verkar inte vara av dålig kvalite och en ny sådan maskin för dessa pengar ser prisvärt ut.
Säger bara som så: Denna "maskinen" är inte bra på nånting annat än som bojsänke!! ::)

Jag gjorde misstaget att köpa en sådan på Jula för några år sedan, tyckte den såg rätt ok ut i butiken, men jag hade fel, hade dock sån tur att jag lyckades få lämna tillbaka den mot att jag köpte mig en annan maskin, det blev då en Robland LX310 med 3 st motorer á 4 Hkr.

Vad är det som är dåligt med kinamaskinen då:

1 Klena motorer, 1 hkr till fräs räcker då inte långt, tror det var 2 hkr gemensamt till hyvel/såg, funkar iofs om man tar det lugnt.
2 Dålig precision, svårinställd.
3 Helt kasst "justerbord" det är mer en slags liten släde som hänger på sidan.
4 Fräsen tar inte större kuttrar än 75-80 mm om man vill komma under bordet samt att fräshuven är extremt liten och nästan helt utan injusteringsmöjligheter.
5  Finns inget vettig möjlighet att montera matarverk, då välter förmodligen maskinen.
6 Förmodligen kommer det att bli allvarliga problem med service och reservdelar framöver, dessa kommer dessutom tveklöst att behövas.
7 Den är allmänt klen och svårarbetad i konstruktionen.
8 Usel materialkvalite i stål/gjutjärn.
9 Innan leverans hade fabriken badat hela maskinen i nån svart kletig sörja, förmodligen för rostskydd, tog en vecka å få bort allt, bättre alternativ finns.
10 Mm mm mm

Kommer inte på mer just nu, men jag blev så otroligt förbannad när fick hem skiten.

Köp en begagnad kvalitetsmaskin istället.

Nu vill jag inte med detta säga att Robland heller är den bästa maskinen, de är på sitt sätt lite föråldrade i konstruktionen, men skillnaden är ändå enorm!!

Detta är en drömmaskin...... http://swedendro.felder-gruppe.at/?...f0a69&parent=5ee57e6ed6cf842f38f3#tblHead
Kostar iofs 10 ggr så mycket som kinaskrotet, men förr eller senare ska en sådan stå i garaget.

 
Detta är en drömmaskin...... [länk] 0ef842f0a69&parent=5ee57e6ed6cf842f38f3#tblHead
Vad kostar den?
 
Beroende på utrustningsgrad men mellan 140.000-200.000:- inkl moms  :'( :'(

 
Det får nog vara en heltidshobby utan familj om man ska köpa en sådan. (Eller möjligen en rejäl lottovinst.)
 
Freebrave>Var hittar du dem i HM? Jag kan bara finna de vanliga dvs i verktygsstål och i HSS på sidan och dess pdf. Sen har jag ett par i vändskär HM redan men de är inte profil. Anar att profil i HM lär kosta skjortan minst sagt.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Freebrave>Var hittar du dem i HM? Jag kan bara finna de vanliga dvs i verktygsstål och i HSS på sidan och dess pdf. Sen har jag ett par i vändskär HM redan men de är inte profil. Anar att profil i HM lär kosta skjortan minst sagt.

/Kent
Tyvärr har dom inte uppdaterat hemsidan med det men dom kostar mellan 1300-1500kr/par beroende på storlek. Men i princip kan du få alla deras profiler i HM. Ring Daniel där, han har koll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.