Verktyg, Maskiner & Fordon
pernitta: Jag hittade det här på Google http://www.millstar.com/techarticles/article_011.htm per
Tomtebo: Har nån av er kört något annat liknande program, hur står sig Sketchup i konkurrensen (frånsett pris)?
oehlin: Mitt tips! Mindre stubbar/buskar typ 1o-15 cm diameter plockar man lätt bort med en tigersåg försedd med långt "trädsågsblad". Starta en bit utifrån med ca 45 graders lutning mot stubben. Kör ner bladet i jorden och såga runt "stubben/busken" Gå varvet runt och lyft sedanbara bort "hatten". resten av rötterna kan vara kvar. Göran
inkognito: tack för tipsen, precis ett sånt jag letat efter p-plats.se
stark1: Ni som skruvar mycket trall kan jag tipsa om att det finns bandad trallskruv för att köra med automat, inga problem med orken där bara för den som skall bära fram och kapa trallen. ;D
saltrulle: Det är väl ingen nyhet att det svenska näringslivet delvis utgörs av smått giriga människor...:) Ta min elgrossist t.ex, som även säljer till privatperson om han betalar med kreditkort, där kostar en 12v inf. riktbar spot ca 70kr för privatpersonen. Mitt pris med bearbetad rabatt är 25kr. Inköpspris? 8kr (!). Alla priser inkluderar ljuskälla. Inga 30-35% påslag där inte... :) Så
pernitta: Leif! Delar Din uppfattning. 3,0 Ah avger dubbelt så stor mängd energi som ett 1,5 Ah. Full uppladdning kräver omvänt att det större, i förhållande till det mindre, tillförs dubbelt så mycket energi. Om laddningen sedan sker med låg amperestyrka under lång tid eller med snabbladdning verkar inte ha annan betydelse än att antalet möjliga snabbladdningar minskar om man väljer det
pernitta: Jag tipsade om Coverspray AB för att Du skulle kunna läsa Dig till lite baskunskaper. Alternativt... har Du funderat på en bred roller på långt skaft?? Ger bättre täckning med en, kanske två rullningar. Du skall veta att sprutmålning med tryckluft och utspädd färg på sugande underlag är i stort sett hopplöst. Vad Du egentligen skulle ha är en luftlös högtrycksspruta (färgfat och
BuDDHa: [citat] en skillnad är att luften i dyktuberna är avfuktad.. den typen av avfuktingsutrustning man har på dykkopressorer har man inte på våra verkstadskomressorer.. (dom lämnar inte 300kg heller)
Farzan: Jag har ett kinesiskt as till bordscirkel som jag köpte på Bauhaus för 995 bagis. Den har många brister och jag skulle säkert tycka att den var öken om jag någonsin hade använt en bra bordscirkel. Men den funkar faktiskt till att klyva reglar med hyfsat resultat - och det vara bara det jag köpte den för, jag har bra sågar för andra jobb, skivor kapar jag t ex helst med handcirkel.
stark1: Bästa är ju en Hilti TE56 men den kanske kostar 15' +m men jag tror att Hilti TE16c grejar det utan problem om den är för dyr ny köp en beggad... http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_navigation.jsp?OID=-14763&fview=1
mattiasp: Uppdatering: Det står nu en nyligen uppackad CS70 EB i garaget/verkstaden. Jag har inte hunnit prova något ännu, men det skall bli till helgen. Den här kvällen blev det till att byta till vinterhjul i stället. Det skulle tydligen bli oväder. Nu skall ni höra gubbar! (för det är väl mest såna här på verktygsavdelningen?) Min hustru köpte den till mig för sin bonus! Hon till och med
pernitta: Hej! Det är förmodligen vanligt att den kära skruvdragaren börjar tappa orken. Så hände med min, det gamla NiCa batteriet behövde ersättas. Köpte ett nytt från Midas, ett NiMH, på 2500 mAh. Innan användning skall ett sådant laddas, men tyvärr fungerade inte originalladdaren. Och inte tänkte jag köpa en ny. Det blev att plocka ihop en egen enligt bild [bild] Nästa bild visar
inkognito: jonsered,partner,husqvaRNA är i princip samma maskiner
sthe: [citat] Kan bara säga att jag inte har upplevt dessa problem med CoTech 2000 wattaren. Skillnaden mot andra fräsar jag har kört är att det går undan duktigt om man vill. Stark motor. Mjukstart men dock inte konstantvarvhållning. Benke01, vad menar du med att "fräsen skall centrera stålet"? Det är en finess som jag inte har hört talas om tidigare... Det är klart att det finns bättre
Englund: Martin_Blomberg; har du en länk till den sammanställningen? //e
Cocacola74: Jag kör på aspens, funkar bra och är lite trevligare att ha dom avgaserna i näsan än oljeblandad bensin. Dock är den ju mycket dyrare, men man förbrukar ju inga stora mängder om den är för hemmabruk.
Kemi: Jag kollade i Dewalts .com katalog igår, och det fanns inga systainers i den.
Faidros: [citat] Den har jag kört helt utan problem ett tag nu. Har ej provat bordcirkelsågen.
spikmas: Min erfarenhet är att den billigare spiken från Biltema är (eller var) bandad med någon sorts plast som ibland hade en tendens att fastna i magasinet. Detta har jag inte märkt av dyr spik från Gunnebo vars bandning "försvinner" när man skjuter. I övrigt tycker jag att Biltemas spik är ok.
pernitta: Hej! På WOODWORKINGSHANNEL visas en fräs från vilken man förmodligen tagit bort fjädrarna, troligen beroende på att den uteslutande används i bord. Med fjädrar och monterad i bord är maskinen svår att justera i höjdled, och det gäller ofta små justeringar. Jag har löst problemet för egen del så som visas på följande bild. [bild] per
Martin_Blomberg: [citat] Ah, jag tyckte det väl att det luktade bränd fett efter det 30´nde borrhålet i taket när jag fästade pexrör för nya eldragningar. Det var ungefär då som mitt dåvarande borr också smälte i huvudet.
stark1: En bra laser faktiskt som kan läggas ner och du kan få den att slå på kortare sträckor typ som en linjelaser. Dessvärre så klarar den kanske inte av regn så jättebra. Pris är ju svårt men ny kostade den kanske 15 000:- plus eventuellt stativ och moms. Jämför den med proffslasrar från spectra och trimble. 5000:- skulle jag lugnt ge, den kan ju säljas vidare
stark1: För en amatör så är givetvis Li-Ion batteri bättre än Ni-Mh och Ni-Cd. Lithium batterierna kan ligga länge utan att bli dåliga medan de andra måste användas kontinuerligt för att må bra. Jag vill nog rekommendera en begagnad proffsdragare iaf för samma pengar. Li-Ion är ganska nytt ännu och flera tillverkare har haft stora problem med dessa. Laddaren är den känsliga punkten.
maskinspec: Hehe, det där måste kostat en halv förmögenhet? :D Men nu kan man ju inte säga annat än att du har en väldigt "up to date" verktygsdel för träbearbetning!
geschwint: Jag tror det räcker bra... Handlade in en dragare till fruns bror i USA och köpte en trafo här. Laddaren drog mer än 100W (120 tror jag det var) enligt spec så där var det 300W som gällde, annars hade jag köpt 100W.
Martin_Blomberg: Jag har köpt och använder AEG från Bauhaus. Köpte samtidigt en Black&Decker på Bejier bygg för 699 nersatt från ca 1200kr. Den har beteckning KC1262F har 12V batteri och 1.5 amperetimmar. AEG har 2.7 amperetimmar och 12V batteri. Båda levererades med 1 timmes snabbladdare och endast 1 batteri. Väskan som AEG´n leverades med var större och hade mera plats för diverse extra
lastkaj: När jag köpte en dyckertpistol på Hornbach av ett mindre kännt märke så passade jag på att köpa ett stor lager med dyckert till den. Jag har ju inte en aning om hur länge Hornbach kommer att saluföra denna. Jag vet att Gunnebos dyckert inte fungerar till min pistol (vilket naturligtvis hade varit bra).