Verktyg, Maskiner & Fordon
Lambr1: Jag tror att alla Bosch-återförsäljare kan beställa tillbehör, jag har iallafall fått Bauhaus i Uppsala att ta hem specialgrejer. Till min gamla GST 100 CE står alla artikelnumrena för tillbehören i bruxen.
MathiasS: [citat] Ja, jag har inte kommit på hur det funkar ännu. Endast med stor list kan man ta sig ur en sådan knivig situation....
Alfons_Helikopter: Sedan jag köpte kitet med större diameter på slangen och lite rör och munstycken är jag riktigt nöjd med CT-Mini. Med originalslangen är det svårt att suga golv, men perfekt till verktygen, både TS55 och Rotex125. Till sågen skulle jag säga att 90% av spånen försvinner, till Rotexen 98-99% Nu med nya slangkitet är verkstaden renare än köket. Letar nu bara efter lite övergångar
Fein: Du vet att vi egentligen nog klassas idioter. ;D [citat]
pernitta: Hej! Behöver hjälpa min svärson med hyllor. För att det skall bli snyggt behöver vi klyva, hyvla och limma ihop igen. Det handlar om gamla 20 mm Lundkvist-hyllor av vilka en del behöver breddas. Tidigare idag rikthyvlade jag med finsidorna emot varandra, två och två, och efter att ha dragit ihop dem med limknektar blev resultatet hyggligt. Men det finns en bättre metod för att få
Niq: Clas ohlson har en frässats som är till för att fräsa spår för lammeller med överhandsfräs. Den fungerar mkt bra.
ByggPutte: Fler tänder finare snitt. Vänder Du på bitarna och sågar från "ful" sidan blir det bra snitt ändå. Mvh Putte
Snailman: säkerhetsventilen ska ju funka så att när ett visst tryck uppnås så ska den ju öppna. en med tank funkar ju så att den har två tryckgivare en som stänger av kompressorn då övre tryckgränsen är nådd och en som slår på kompressorn då nedre gränsen är nådd. din kompressor går ju hela tiden. om du har tex en blåspistol ansluten så ska det ju blåsa i den när du trycker på
HaendigeHerrn: Både engelska och amerikanska tidskrifter om verktyg, snickeri mm går att köpa via Press-stopp Online (http://www.press-stop.se). De skickar hem önskad tidning eller så kan man köpa direkt i butik, bla.a. i Göteborg.
RoTe: [citat] Exakt en sån där har jag, fast den är gul och heter Einhell, kostade 399kr för 2-3 år sedan. :D Exakt exakt allt utom lådan är lika, jag fick dock endast ett batteri... Märket på dessa maskiner sitter på en lös bricka, enkelt att byta ut. :D Min maskin kan man ju skriva DeWalt på om man vill. ::)
Fehnik: Trisst! Kan inte låta bli att känna mig lite skyldig. men du får komma över och låna min när du har behov ;)
nomis: Så pass stora maskiner brukar sällan hyras ut (utan förare). Och de som har sådana maskiner brukar ogärna vilja hyra ut dom över helg eller dylikt, eftersom de är rädda att oerfarna förare kör sönder dem. Trasiga maskiner => stillestånd=>dyrt. Men kolla runt på blocket som sagt. Kanske räcker det med en 2 tons?
SmygvinkelChalle: Ååååååååååååååååååååååh! Mamma mia! Köper själv aldrig verktyg pga utsseende (valde dock bort Hitachi när jag köpte skruvdragare sist pga "sportsko" utseendet) men det här är ju bara läckert! Aluminium och kolfiber är ju så snyggt! Kan inte låta bli att citera Ferdinand Porsche If you think about an objects function, the form sometimes creates itself. Kul med
bax: Ingen......?? Är märket nytt på den svenska marknaden? Eller är det bara skit? Tjeckerna gör ju fina gevär, så smida kan dom, men kan dom göra snickerimaskiner..?
Styx: [citat] Undra om den går att köpa i Sverige..?!
screamin-daemon: Det känns inte så seriöst, har ju bara mobiltelefon. mvh kent
maskinspec: Har kollat upp det där med dewalts batterier med dem som jag brukar lämna in mina "problem" till och bland annat så säger dom att dewalt batterier faktiskt funkar riktigt bra nu och att det sällan byts ut i så kallad "förtid". Fick svaret att dewalt har haft problem med batterier men att för ca 1-1½ år sedan så har batterierna förbättrats och är avsevärt mycket bättre än B&D
Martin_Blomberg: Tack för alla toppensvar och ideér. Även om jag i slutändan fick ut dem enligt Byggarens förslag kom alla förslag och info till nytta när jag tillsammans med en kompis demonterade expanderbultarna och monterade dit fläkten.
GunnarAndersson: Eller www.theofils.se som säljer frässtål från Cobolt...
MathiasS: Jag och Ebba hade vägarna förbi idag. Ebba hade skitkul och flyttade exakt 23 isolerade skruvmejslar från ena änden av affären till den andra. Hon han också byta plats på diverse askar och andra småsaker så att ingen hittar dom igen.... Spontant kändes det mesta rätt "dyrt" även om det förstås rörde sig om "proffssaker". Listpriserna kändes rätt feta så även med ordentlig
ywg: Hej Felder, kan rekomendera din namne. Har själv en Felder AF-22 mobil, väl värt pengarna. Har även en Proofy 3/4 Hp men den duger i mitt tycke bara till bandsågen, om ens det.
borge: Jag köpte först en billig Kina kap Einhell på Bauhaus typ 400 kr , men jag vred sönder anhållets vred. Jag bytte den till en lite kraftigare Italiensk kap på samma ställe för ca 1000 kr och den är jag nöjd med. kommer inte ihåg namnet.
jojjeblom: Blanda iordning en 5lit dunk så du får lika blandning. Blir det något över efter vintern kan du ju använda det i någon moped/båtmotor om dom är 2t.
mikko: Skulle nog utvärdera hur stort ditt byggprojekt är, till vilka verktyg som behövs. jag höjde taket i sovrummet samt byggde en 13Kvm lösvirkesbod med en 999kr Kap gersåg från coop, den glappar nu ca 1/2 cm åt varje håll så den är nu dedikerad till att kapa vedpinnar med. så är det slutarbetat efter det så - ok köp en billig. Jag skall nu bygga till 90 Kvm som skall fästas i det
nomis: Kan hålla med snickarboden. Ett enkelt sätt som jag sett är en "låda" i plywood med suguttag på, som fästs mot anhållet med en snabbtving. När du planhyvlar alltså. Inte perfekt, men det funkar :)
Styx: Det var just Tanos jag köpte, inte Festools - utan Tanos egna, med blå spännen..
ornet: Yes! Idag kom en pall med verktyg. Dock hade ett nytt pris satts dagen före beställningen på 303:an. Kostar nu 6395:- Nu heter den dock Metabo och med dess färger. Skruvdragaren är bytt till Metabo BSZ 12 Tog även jag snikbordet och får väl som perkele börja med en iläggsskiva. Provkörde lite och eftersom jag aldrig haft annat än nån cirkelsåg typ rusta kändes det som en