S
sverre: Enda höjdkravet i badrum är att uttagen inte får sitta i golvet! Men du har ett krav på att uttaget måste sitta i Område 3 och det är minst 60cm från badkar eller duschkabim. Är det ett 230V uttag måste det vara skyddat av JFB eller ha en högsta uttagbar effekt om 50VA (skyddstrafo) Om man väljer det senare alternativet ska det finnas en symbol som talar om att det är ett
7 svar · 8,6k läst
hal
hal: http://www.garo.se/gruppschema.htm
3 svar · 20,5k läst
H
hempularen: Kontrollera först att armaturen är rekomnderad för montering i eldosa. Tydligen har elgrossiterna en del sådana armaturer, sedan vår elektriker rekomenderade den lösningen så har jag letat på elbutikerna på nätet för att se hur de ser ut utan frmagång. Men elektrikern bedyrar att de finns, sedan gick han på semester innan han kunde visa mig.
3 svar · 3,0k läst
K
Kaffekokare: På min nya Whirlpool står det klart och tydligt angivet på slangen: MAX 25° C Står även omnänmt i bruksanvisningen.
22 svar · 16,6k läst
E
Erik_D: Hm det var skummt, men börja med att prova med en annan dimmer. I nästa steg annan trafo.
7 svar · 4,9k läst
M
Mats: Och jordfelsbrytaren ska in på minst den gruppen. El i badrum ska man vara försiktig med. LIte onödigt med en elektrisk ål i det nya badet
6 svar · 3,2k läst
M
Mats: Förekommer lägenheter med elspis och 16A enfas huvudsäkring. Mor hadde en sån och där fick man inte ha spisen på samtidigt som tvättmaskinen centrifugerade så kolla upp vad huvudsäkringen kan ge
8 svar · 3,9k läst
M
MrMagic: Du får INTE ansluta i centralen med BB1 (eller 2), endast ansluta på befintliga ledningar/dosor.
4 svar · 3,4k läst
D
daniellindholm: Ok! Tack för all hjälp och alla tips! Alla hjälpsamma som vanligt! :)
7 svar · 1,7k läst
C
Carpen: Jo, en JFB lär det bli att jag installerar. Det är ju säkrast att ha även om man drar om och installerar nytt. Jag tänker inte använda uttaget i garaget fören allt är iordning. Fick mig en liten tankeställare efter alla råd här. Och inte behövde jag vänta länge på en elektriker heller. Han kommer redan nästa vecka. JIPPI!!!
24 svar · 2,8k läst
C
Carl: Bygger du lösvirke så får du ta fram elritning själv annars hustillverkaren. Visst kan elinstallatören göra en ritning men det är inte deras huvudsakliga syssla. Som exempel arbetar jag som elkonsult och min huvudsakliga arbetsuppgift är att upprätta installationsritningar och övriga handlingar som krävs. En elkonsult tar ca 500 kr/tim. Det upp till dig hur väldokumenterat du vill ha
1 svar · 7,0k läst
MathiasS
MathiasS: Spänning eller ström styr fältstyrkan beroende på vilken typ av fält vi pratar om. Det är alltså inte konstant. Eller föresten, i en del av transingen är spänningsfältet konstant, men inte nödvändigtvis större för att du har en stor transing. Totalt sett ska du ju förbruka samma effekt dock så vinsten handlar ju möjligen om att placera en transing i en kopparlåda med riktigt
1 svar · 1,7k läst
M
master_mimer: neutrla coh jord utgår iofs från samma jordtag, men det är inte ok att blanda ihop dom för det. fel kan uppstå så att du spänningssätter jordade delar. faller neutralledaren ur en kopplingshatt längre bort får du spänningssatt neutrallerade före brottet, och är den då kopplad till apparathöljen i egenskap av jord så blir dessa spänningssatta, vilketn är dåligt.
5 svar · 4,5k läst
M
master_mimer: ja du kan ta på neutralleedaren, men koppla inte ihop den med jorden, inte för att det är någon fara, men för att det kan uppstå tråkigheter om det blir fel. det är strängeligen förbjudet att koppla ihop neutral och skyddsjord när man en gång benat upp dem. men det är riktigt att plus och minus byter plats 100ggr/s, men det är bara fasledares potential som ändras.
21 svar · 162,0k läst
·
RoTe
RoTe: Har oxå råkat ut för dom där kassa uttagen, måste byta mitt.
6 svar · 8,6k läst
B
borge: Allt är en prisfråga och var man skall ha elementen. Jag köpte billiga bimetall oljeelement och sattae dessa på högsta värme. sedan så styr jag dessa med pulsstyrning med lite finesser från Clas Ohlsson.En styrning per rum. Detta gjorde jag i mitt torp.
9 svar · 24,0k läst
E
Erik_D: Fk:n får inte ligga lös i kanalen.
9 svar · 6,7k läst
E
Erik_D: Lär ni er inget i skolan nuförtiden?
5 svar · 3,7k läst
K
Kaffekokare: [citat] Då skulle jag vilja tipsa om den här tråden: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1116911800
5 svar · 2,5k läst
S
sverre: Det enda liknande jag kan komma på är att man inte får sätta utanpåliggande uttag IP21 utan bakstycke på dosplåtar.
3 svar · 2,6k läst
S
sverre: Kolla så att du har allt kopplat i vägguttaget, inte ovanligt att nollan eller någon fas saknas!
2 svar · 7,2k läst
hal
hal: Kollade just på Thermotech (som är aktuella i det här fallet) och de var NC. Borde i det fallet vara bättre att köra på samma JFB som pannan.
11 svar · 12,0k läst
A
AAA: Kungälv Energi sa att de som redan har detta installerat får behålla, men dom gör inga nyinstallationer med flera verk. Berit
8 svar · 4,1k läst
M
Mats: Nix. Sitter ett elände till lampa under den som jag kommer på direkt. sånt där fågelbad i målat glas som väger bly. Skulle tippa på att det är en sjuttio/åttiotalstalsdosa. Huset byggt 73 och renoverat i mitten på 80 talet
8 svar · 4,1k läst
B
Boogieman: [citat] 1. Verkar som alla switchdimrar har det numera, i alla fall de jag hittat. Och en hel hög med kortslutnings, överlast, transientskydd har de också byggt in 2. Ok, så man behöver inte vara orlig för pipljud o brum o så eller att de stör annan apparatur onödigt mkt (så länge man håller kabellängd under 2m). Är lite HiFi / Hemmabio frälst och vill ju inte ha brum i musiken om
4 svar · 7,0k läst
M
MrMagic: Isåfall borde du byta grossist ! ;D ;D ;D
13 svar · 6,9k läst
M
master_mimer: i mitt hus är antennen jordad till inkommande skyddsjord, men ändå uppstår groundloops i min anläggning. min till slut desperata lösning var att koppla bort jorden från sub:en men det had ekankse varit bättre med en isolertrafo på antenn förståss...
13 svar · 5,4k läst
C
Carl: [citat] Yes, du använder MK eller RK 5G6 i Vp-rör 25 eller 32.
13 svar · 4,1k läst
M
Mats: Tack Micke Äntligen någon som har förstått att denna dosinflation är onödig
13 svar · 5,8k läst
E
Erik_D: Inte som standard hos mina grossister iaf. Milltronic eller liknande kanske har.
1 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.