master_mimer skrev:
bäst är en diskmaskin med dubbla anslutningar så klart.
Finns det sådana?

Jag vet att amerikanska tvättmaskiner brukar ha både kall- och varmvattenanslutning, och därmed inte behöver någon egen värme.

jag har bara sett en enda diskmaskin som har dubbla anslutningar, men det betyder ju i alla fall att någon har haft den skarpa iden att designa så...

synd att det inte är vanligare än vad det är.

större tvättmaskiner brukar cokså ha dubbla anslutningar. i våra tvättstugor har mattvättmaskinerna dubbla anslutningar, men inte de vanliga maskinerna tyvärr.

master_mimer skrev:
bäst är en diskmaskin med dubbla anslutningar så klart.

.
har inte koll på alla modeller men vet att miele har en DM med kall+ varmvatten anslutning

Oavsett för och nackdelar med ren disk, enzymer, proteinavlagringar o dyl, så bör diskmaskiner kopplas på kallvatten, eftersom inloppsventilen inte tål högre tempraturer. Det man tjänar på värmepumpens billiga vatten, betalar sig knappast i längden om man behöver service efter några år.
Kan däremot hålla med om att tiden kortas, men oftast försämrar det även resultatet, då tidsintervallerna i programmen är anpassade för kallvatten. Den tid som går åt för att värma vattnet, är även disktid. Kortare tid - mindre rent.
Jag hade min maskin kopplad på värmepumpens varmvatten innan, men två ventiler senare har jag numera kallvatten.

min har gått på varmvatten (vedpanna) i 15 år inga problem.........det gör ca 30 min på ett normalprogram

Joggin skrev:
Oavsett för och nackdelar med ren disk, enzymer, proteinavlagringar o dyl, så bör diskmaskiner kopplas på kallvatten, eftersom inloppsventilen inte tål högre tempraturer.
Lite nyfiken, vet du vad det är för material och vilken max. temp som ventilen tål?

-Har liksom El_micke en gammal trotjänare som gått på varmvatten sedan tidernas begynnelse och blir klar snabbt som bara den, men om nyare maskiner inte tål 60° så kan det vara värt att koppla om vid framtida haveri..

Det finns inget direkt maxtal på tempraturen. Tillverkarna anger inte heller att maskinerna egentligen inte tål det. Låter ju som dålig reklam i broschyren.
En gammal maskin (som El-Mickes 25 åriga) brukar inte ha dessa bekymmer.
Det jag menar är nya maskiner och tillverkarnas ständiga kamp att hålla kostnaderna nere och därmed minska på toleranser och kvalité.
Om man nödvändigtvis ska ha varmvatten är mitt råd att ha lågtempererat, dvs från värmepump el liknande.
(Är själv inom branchen och har en del kött på benen i ämnet)

På min nya Whirlpool står det klart och tydligt angivet på slangen: MAX 25° C

Står även omnänmt i bruksanvisningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.