om det är fyra hål i uttaget är det faktiskt 3-fas och "nolla" jorden är själva höljet om det är plåt, alternativt ett litet bleck på kanten i mitten liksom brevid kontakthålsraden, vertikalt sitter det. ska finnas en plupp elelr kontakttunga på hankontakten så du hittar det nog.
enklast är att bygga en liten adapter, ta din gamla hane som passar i uttaget, en bit kamel, och sedan en modern CEE17 hona av minst motsvarande märkström (sålunda ett 32A uttag till en gammal 25A osv)
detta behövs ingen elektriker till, bara tungan rätt i mun, men som sagt de gamla uttagen är inte säkra och därför totalförbjudna att sätta upp idag även om man har ett löst liggande.
så vill du ha det riktigt fint så sätter du upp ett nytt.
men som sagt, beroende på hur det gamla ser ut så kan jg vara intresserad av att ge dig en slant för det.
enklast är att bygga en liten adapter, ta din gamla hane som passar i uttaget, en bit kamel, och sedan en modern CEE17 hona av minst motsvarande märkström (sålunda ett 32A uttag till en gammal 25A osv)
detta behövs ingen elektriker till, bara tungan rätt i mun, men som sagt de gamla uttagen är inte säkra och därför totalförbjudna att sätta upp idag även om man har ett löst liggande.
så vill du ha det riktigt fint så sätter du upp ett nytt.
men som sagt, beroende på hur det gamla ser ut så kan jg vara intresserad av att ge dig en slant för det.
Med tanke på att du vill använda en byggcentral så varför inte sätta upp ett modernt trefasuttag vid centralen med 5x2,5 avsäkrat med 3x16 A och sen mata din byggcentral i garaget med en 5x2,5 gummikabel som kopplas ur och tas in när du inte använder garaget?
Inga kablar efter det nya uttaget vid centralen får vara fast förlagda.
Det enda som det då behövs någon med behörighet för är installationen av det nya uttaget vid centralen.
/Kent
Inga kablar efter det nya uttaget vid centralen får vara fast förlagda.
Det enda som det då behövs någon med behörighet för är installationen av det nya uttaget vid centralen.
/Kent
Mycket riktigt, det uttag jag nu har är en sån där avlång sak i metall, och som det framgick så har 4 personer dött dom senaste 10 åren av just såna kontakter pga att höljet har blivit strömförande. Detta kan man väl förhindra genom att sätta in en jordfelsbrytare, eller?? Inte för att jag kommer att göra det. Jag har bestämt mig för att gräva ner en ny 5-ledad kabel och sedan anlita en elektriker som får koppla in allt. Bättre att låta sådana som kan sköta det. Det som är lite jobbigt är att det tar sådan faslig tid att få tag i en elektriker som har tid, och tid är nått jag inte har så mycket av just nu. Veden skall ju in, och då måste jag kunna använda vedklyven som går på 3-fas. Hu vad jobbigt. Men hellre vänta än dö kanske.....
till slut gjorde man faktiskt kontakter efter den gamla standarden i plast, vilket naturligtvis var säkrare, men dom hade sina brister.
men än idag finns faktiskt industrier som bara kör med de gamla kontakterna, jag har stött på ett större båtvarv som fortfarande använder den gamla 63A och 125A kontakten och ett industribageri som kör med de gamla 16A tillsina maskiner. det sitter massor med grenkontakter och doningar en riktig guldgruva för en samlare den dagen dom renoverar sin elinstallation.
som du säger så kan man lätt skydda sig mot stötar från höljet med en JFB, men du gör klokt i att göra en ordentlig dragning...
/m
men än idag finns faktiskt industrier som bara kör med de gamla kontakterna, jag har stött på ett större båtvarv som fortfarande använder den gamla 63A och 125A kontakten och ett industribageri som kör med de gamla 16A tillsina maskiner. det sitter massor med grenkontakter och doningar en riktig guldgruva för en samlare den dagen dom renoverar sin elinstallation.
som du säger så kan man lätt skydda sig mot stötar från höljet med en JFB, men du gör klokt i att göra en ordentlig dragning...
/m
Dom flesta försäkringbolag godkänner inte Semko17 don vid revisionsbesiktningar av industrier och lantbruk längre, så det förvånar mig att det finns kvar på aktiva industrier!master_mimer skrev:till slut gjorde man faktiskt kontakter efter den gamla standarden i plast, vilket naturligtvis var säkrare, men dom hade sina brister.
/m
Sedan finns det ingen strömbegränsande funktion i en jordfelsbrytare.
Under den tid det tar för en jordfelsbrytare att bryta strömmen kan strömmen vara hur stor som helst (endast totala jordslutningsipedansen begränsar!)
Du skyddar dig alltså inte mot någon stöt, för det kommer du att känna en, men tiden blir så kort att ingen skada kommer att hinna inträffa (om man inte har hjärtfel eller liknande)
nu har jag inte i detald studerat kurvor för hur JFB bryter, men tanken är ju att den ska bryta när diferensen mellan in och utgående ström överstiger ett visst värre, låt säga 30mA.
sedan är det ju en tidsfråga innan den faktiskt bryter, så från att strämmen =>30mA och 30s framåt så kan ju strämmen naturligtvis bli väldigt stor.
men med tanke på kroppens impedans så blrid en ju inga hundratals ampere när vi pratar lågspänning.
det kan röra sig om man 100mA om man tar i blanktrådar, och det skulle innebära att personskyddet skulel fungera med JFB, vilket också är själva tanken med en jfb för just personskydd.
men visst, en stöt får man ju...
men jag håller med om att det är lite spännande med gamla installationer som fortfarande används, lite som att åka ånglok...
eller marmorväggen på rigoletto med blanka knivströmbrytare och hela paketet....
sedan är det ju en tidsfråga innan den faktiskt bryter, så från att strämmen =>30mA och 30s framåt så kan ju strämmen naturligtvis bli väldigt stor.
men med tanke på kroppens impedans så blrid en ju inga hundratals ampere när vi pratar lågspänning.
det kan röra sig om man 100mA om man tar i blanktrådar, och det skulle innebära att personskyddet skulel fungera med JFB, vilket också är själva tanken med en jfb för just personskydd.
men visst, en stöt får man ju...
men jag håller med om att det är lite spännande med gamla installationer som fortfarande används, lite som att åka ånglok...
eller marmorväggen på rigoletto med blanka knivströmbrytare och hela paketet....
Jo, en JFB lär det bli att jag installerar. Det är ju säkrast att ha även om man drar om och installerar nytt. Jag tänker inte använda uttaget i garaget fören allt är iordning. Fick mig en liten tankeställare efter alla råd här. Och inte behövde jag vänta länge på en elektriker heller. Han kommer redan nästa vecka. JIPPI!!!