KarlXII
KarlXII: Fuskbjälkar. Det är grejer det. :P
8 svar · 11,9k läst
M
Mjölnaren: Först måste man glesa c/c 30 i taket. Sammanfogning lika när man lägger spångolv men med skillnaden att man skråskruvar/spikar i spånt. Det blev bara "synliga" skruvar längst ut mot väggarna men dessa döljs bakom taklist. Jag tycker det var lätta att jobba med och blev ganska snyggt också. Håller färgen och formen även efter 8 år. Lätta att torka av vid storstädning ;)
4 svar · 9,5k läst
S
swede: Hej Tumstocken Jag har samma funderingar, vi bygger med skivor i Lettland, det är dyrare mtr för dem, men när husbyggen i Yourmalaområdet slutar på 5-6 mille så vill de ha det bästa. Jag skall absolut bygga med skivor när jag bygger min fritidsstuga i Sverige Mvh ::)
1 svar · 3,4k läst
M
Mjölnaren: När jag byggde vår vedbod gjorde jag väggarna i "omvänd" lockpanel....... ;) Använde 22x145. Satt först panel på utsidan och lämnade ca. 90 mellan varje. (Hade reglat upp väggen horisontellt med 45x45) Satt sedan locken på insidan. Fick på detta sätt en suverän ventialtion och skydd mot regn.
9 svar · 6,9k läst
S
swede: [citat] Hej Mejla till dem vad du är sugen på så får du svar ganska snabbt ::)
3 svar · 4,9k läst
T
Tommy_S: Grabbers nya rostfria trallskruv var alldeles utomordentligt bra måste jag tillstymma. Fast egentligen spikar jag.
4 svar · 3,7k läst
T
Tommy_S: [citat] Nä, förvisso. Men samtidigt är det en väääldigt stor kostnadsskillnad i laga och göra om. Sitter huvuddelen av putsen fortfarande kvar efter 30+ år så lär den nog göra det i fortsättningen oxå. KC-putsen kan faktiskt vara så pass hård att den är bom men sitter kvar ändå! :)
3 svar · 3,2k läst
T
Tommy_S: Jupp, MathiasS har rätt. Täck med en tät press men inte ända ner mot backen. Det måste kunna lufta.
2 svar · 2,0k läst
M
MrMagic: Annars kan du ju alltid sätta en taklist och fylla glipan mot väggen med byggsilikon (övermålningsbar !) samt måla hela rasket...
3 svar · 2,7k läst
E
Eld: Hur mycket spackel som går åt beror ju helt på hur stor golvlutningen är. Försök räkna ut hur på ett ungefär hur stor volym som måste fyllas.
4 svar · 3,1k läst
D
devnull: Om du skall måla listen kan du göra som snickaren - latexfog.
10 svar · 6,0k läst
yonna
yonna: Försent ::)! Blev trutt i handen :P Har 'svampat' ut lite färg från Humbrol ... det ser ialla fall ok ut ... det är iofs inte meningen att jag skall dölja att trappen är sprucken utan snarare att visa att trappen trots allt har blivit ompysslad ;). Vill jun'te lura nån eventuell rik spekulant!
7 svar · 2,4k läst
D
devnull: Gamla källarväggar som är byggda för att klara av leda fukt är putsade med kalkputs och målades vanligen med en öppen färg som t.ex. kalkfärg eller silikatfärg. Om man ville inreda och isolera källaren bekläddes väggarna med träullsplattor som putsbärare (www.traullit.se). Att måla en gammal källarvägg med plastfärg kommer med största sannolikhet förr eller senare att leda
11 svar · 8,8k läst
T
Troubleshooter: Har funderat , det blir nog Limträ i både balk och stolpar, har varit runt och tittat och konstaterat att det verkar vara svårt att hitta några stolpar som är raka nog att användas, samma sak med 170 regel........
1 svar · 3,6k läst
K
koko: TACK för ditt utförliga svar! Vi promenerade lite i området i helgen, och såg några hus (som liknade vårt) med knutbrädor där det inte alls störde intrycket. Så det kanske blir något sånt ändå. Eftersom trät är i mycket bra skick överallt utom på en del ändar skulle det kännas tryggt att skydda dem lite extra. Vi har iaf beställt nog med virke (lika bra att passa på när vi
1 svar · 5,7k läst
rickardg
rickardg: Hej, Har lite funderingar om materialval för väggarna för husbygge, vill helst bygga i sten, känns mer rejält. Är än så länge bara i planeringsstadiet angående husbygget (Tänkte rita själv och börja bygga ett 2 eller 1½-plans hus med källare, om ca tre år i närheten av Linköping). Alternativen som jag funderar på: * 20cm? Lättbetong + 20cm? isolering + Tegel * Lammi-block +
0 svar · 4,5k läst
O
osmbergs: Har med intresse följt den tidigare tråden om trä- eller putsfasad. Vad jag dock inte fick klarhet är 'tvärtom', träfasad på ett hus med stomme i tegel/betong. Vi bor i ett äldre hus med stomme i tegel och betong och bjälklag i betong och putsad fasad. Vi börjar så smått att planera för att bygga på en våning genom att antingen lyfta befintliga takstolar en och en halv meter
0 svar · 3,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Ja, rent tekniskt gör det det. 17 mm uppfyller bärighetskraven, men är ganska tråkigt att jobba med (spricker lättare än 22 mm vid spikning nära ändträ vid skarvning tex). och känns mer svajig att gå på. Jag skulle absolut rekommendera 22 mm. Prisskillnaden är inte speciellt stor.
1 svar · 3,0k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Kloka ord. Jag minns inte var jag läste det, men man befarar att just puts på trähus blir den moderna tidens vanligaste konstruktionsfel/ byggfel. Något i stil med hur man byggde våtrum förr....
12 svar · 18,1k läst
G
gaia: har fått priset 140kr/m2 för ekparkett: slipning och 3 x lack. Lacken är nog sämre än den man får på nya fabrikslackade plankor, tror jag. Jag skulle välja att byta till nytt 7mm i stället för att slipa men hos oss är det inte aktuellt (gammal, tjock ekgolv) gaia
5 svar · 3,2k läst
MathiasS
MathiasS: Näe.
1 svar · 1,4k läst
MathiasS
1 svar · 1,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Kirchwasser, är det väl?
2 svar · 2,4k läst
T
tiggre: 2 är nästan optimalt ;) är man 3 kan en koka kaffe tills man är klar osså :)
5 svar · 5,1k läst
L
L-H: Byggsilikon
3 svar · 7,1k läst
A
AndersG: OK. Tackar...
8 svar · 21,9k läst
A
8 svar · 21,9k läst
S
swede: Hej Hallsbergstegel köper du på High Chapparall (Brännehylte Handels) tel 0370-82700 Där kan du även handla med Gnosjödollar Mvh swede
3 svar · 8,4k läst
N
norrlandshus_sthlm: www.byggigen.se www.rivners.se billigt!!! ;D
3 svar · 3,8k läst
J
JanneH: Tackar för tipsen ;D
5 svar · 1,5k läst
B
Bananen: kolla www.vedeldning.com
1 svar · 1,8k läst
Y
Yo: Såg det hos Fredells för 38 kr per löpmeter. Är det 95 mm brett plus en liten glipa så blir det 380/m2 plus 5-10% spill. Tillkommer reglar, plintar, kross, duk, betong, skruvar, monteringsdetaljer lär nog landa runt 470/m2 men snyggt är det, speciellt om man jämför det med alla dom gröna altanerna som finns :-)
13 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.