Byggmaterial & Byggteknik
Gutte: Hej! Vårat nyinköpta hus var putsat från början och sen under 60 talet utbyggt med tegel på dom nya delarna. Vi gjorde så att vi slätputsade det teglade och sedan stänkputsade vi hela kåken med färgpigmet i putsen. Blev kanon! Kostade inte mycket heller. Hör av dig om du vill se bilder på före/efter.
MathiasS: Det låter som pengar i sjön - det gör ingen nytta förutom att ge er själva sinnesfrid....:=) Det man möjligen kan fundera på är att se till att färgen man använder inte löser upp limmet i gipsen - det brukar ju gå bra men det skadar inte att kolla. Jag har förövrigt noterat att den gröna utegipsen matchar Alcros Djurgårdsgröna kulör som jag har på foder etc.....
unigas: Att priserna skiljer mellan proffs och konsument på samma produkter betyder ju till sist bara att jag som konsument betalar för att proffsen ska få det billigare. Att märkestillverkarna även tillverkar lågprisvaror är det ingen diskussion om, det är fullt normalt. I de flesta fall är det samma produkt som i märkesburkarna av den enkla anledningen att det är ofta väldigt dyrt att
Grankott: Hej! Nu är efter månader av läsning på detta eminenta forum har jag "reggat" mig! I våras köpte vi ett hus byggt -59. Det är ett murat hus på 100 m2 plus källare 85 m2. Den tidigare ägaren har varit väldigt flitig. Han har installet bergvärme, isolerat taket, dränerat om. I samband med köksrenovering byggde han ut köket c:a 10m2 + lika mycket i källaren. Han gjorde dock inte klart
pleximaster: Lättbetong med tillexempel uranhaltig alunskiffer är det klassiska blåbetongen. Även tegel kan i vissa falla vara gjord med uranhaltig lera och därmed vara radon avgivande. Det finns till och med lerklinade 1700-tals hus på österlen med höga halter av radon då leran som använts innehöll förhöjda halter uran. Lite uran finns naturligt i all mark, och en del av denna uran är av
tommiz: Äsch, lyckades inte få med bilden. Jag kan maila den om du ger mig adressen och är intresserad.
Immobil: [citat] Om du inte hade börjat med oljan så kunde du lackat den med en matt klarlack. ;)
rosvik7: Har varit i Kontakt med Åke och han skíckar broschyr. Du ska ha ett jättetack Swede :) /Ronnie
swede: Japp Hallsbergtegel high Chapparall Brännehylte handels 0370 området 1 pall 2.77 st ca 360 st hel trailer 24 pall 2 kr st Mvh ;)
MC: Håller på att knåpa ihop en ny brygga och har funderingar på att skruva trallen underifrån för att slippa skruvhål på ovansidan... Har hittat Deckmaster från Grabber http://www.grabber.se/grabber/puff.asp?puff=2. Någon som har erfarenhet av det? Priser? Finns det andra varianter?
NybyggarNisse: När vi letade efter kakel och klinker till vårt hus, så såg att att Huskompaniet Scandeco har några plattor typ kakel för utomhusbruk som tål frost. Kolla på deras hemsida: www.huskompaniet-scandeco.com så kanske du hittar något som passar.
MadMax: [citat] Nej, det är ju sant, men vad jag menade är att det ju ändock är strålning och det diskuteras ju livligt om även strålning från mobiler mm också kan orsaka cancer. [citat] Det har jag också läst nu när jag har surfat runt efter info om detta. Har dock ingen uppgift om hur de funkar och vad de kostar (är ju inte helt omöjligt att de är svindyra och jättefula)... :-/
TsThorsell: Kolla på Bauhaus, dock inte på hyllan ute i butiken utan i deras hyllor inne vid skivsågen. I Bauhaus Länna utanför Stockholm har de 3 meters skivor där.
pt99jst: [citat] Köpte tegel av honom, trevlig snubbe att göra affärer med.
Alfons_Helikopter: Det finns kemiska tillsatser att hälla i bruket och pensla på ytorna för att få det att fästa bättre. Det finns också särkilda bruk med bättre vidhäftning än andra just för lagningsjobb. Till det kommer sedan kemikalier som får betongen att bli mer vattenbeständig. Man kan också rugga ytan tillexempel med en rondell och monterad slipsten. Se också till att ytan är ordentligt ren
KarlXII: Till Kuntze går man bara för den ljuvliga doften av gummi....åtminstone gjorde man det förut när de låg vid hötorget. Nu, nere på Lindhagensgatan, är det inte alls samma atmosfär.
KarlXII: Kolla på Bauhaus Haninge, just nu har de ett par 80 centimeters till halva priset!
Dicken: Precis så gjorde jag. Funkar hur bra som helst. 2 mm är inga problem, jag hade nog mågon mm mer. :)
abel48: Jag köpte TJ musstop, fast gjorde en budget variant av den. Sätte först upp under panelen och sedan klippte jag bitar av musstop och spikade dit i mellan. Väldigt snabbt och enkelt. MVH Anders
Bob_the_builder: Cementsten är nog lite billigare, men är ju så mycket tyngre och bökigare att hålla på med. Dessutom isolerara de sämre än lättklinker (leca). Tvåkupiga betongtakpannor kostar ca 55 kr/m2 för bara vanliga pannor. Sedan tillkommer nockpannor och andra tillbehör.
Norre: Japp har handlat en del där. Hel nöjd, jag har bara bra att säga om Jan på sågen. (Ja han heter så) Hälsa från Norén ;)