L
Lycke: Till Jureit: Jag ska ha dem på en minimal yta över diskbänken i vårt sommarhus som snart ska byggas. Det är inte många kvm det handlar om! Tänkte att det omgivande kaklet skulle vara likartat (kvadratiskt och gräddvitt) med några grodkakel här och där. Inte som en bård och definitivt inte överallt. Men nu när jag gillar ödlorna mer så uppstår ett problem: de kakelplattorna är
4 svar · 5,7k läst
F
frasse: Tittade lite närmare på en variant som vi förmodligen kommer att välja, den ser faktiskt ut att vara rastertryckt. Syns bara när man tittar väldigt närgånget och det händer förmodligen inte så ofta. Har det någon egentlig betydelse?
6 svar · 5,7k läst
J
joa_bj: This topic has been moved to [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1069076267;start=0]Värme, vatten, ventilation[/link] by Marlene Eskilsson.
0 svar · 1,6k läst
F
frasse: 45 isolering i 70 vägg är en ganska vanlig lösning, det ger en del utrymme för el och vatten installationer utan att stöka till det. Karlsson kan också leverera med isolering, det är bara att säga till. Göm inte att kolla hur mellanbjälklag isoleras, detta är minst lika viktigt som bra isolering i innerväggar ang. ljud. Många leverantörer har ingen isolering alls i grundutförandet,
3 svar · 2,7k läst
F
freedoman: Hej Vi har bestämt oss för att bygga ett hus i lättbetong. Är nu ute och jagar leverantörer som säljer prefabricerade väggelement. Vi har varit i kontakt med Finjabetong (betong + cellplast) men där finns säkert fler leverantörer. Känner någon till fler leverantörer och ungefär vilket pris de tar per kvm så får ni gärna posta ett inlägg här! Alla kommentarer är guld värda
0 svar · 2,6k läst
Immobil
Immobil: Kontakta en plåtslagare så bockar han till ett överbleck precis som du vill ha det.
1 svar · 2,6k läst
B
BAS: Hej. Gå förbi en färgaffär. Se till att få snacka med någon som jobbat länge (gå alltså inte in på helgen då ordinarie personal kanske är ledig). Ska du bygga nytt? I så fall är det lätt. Om det är begagnat hus så ta med en bit av fasadfärgen som prov.
2 svar · 3,2k läst
H
Henke: >I mitt fall blev Beijer bygg billigast Oj då. Om man går efter listpriset brukar väl de vara dyrast. Det kan tydligen löna sig att kolla upp priserna noga.
7 svar · 6,8k läst
I
IngvarW: Hej en vanlig bit plåt som är "böjd" för att vara fönsterbleck eller liknande kostar cirka 40 kr/metern tror jag. Vi har själva bandplåt, skorsten, diverse nockplåt samt 40 fönster med plåt runtom, dvs fönsterna är helt omgärdade med plåt eftersom vi inte har några foder. Det jobbet kostar cirka 85000. mvh iw
1 svar · 2,0k läst
C
capaintere: Hyr en stensåg på bauhaus med diamantklinga.
1 svar · 3,8k läst
J
JoGi: [citat] ...och borde finnas hos alla färghandlare som är värda namnet (om de har Nordsjö vill säga). JoGi
4 svar · 2,6k läst
M
Mangelito: Har nu slipat och behandlad ett av tre rum. Lutet kostade 100kr/L. Det gick åt 4 liter till 20kvm. Det andra rummen är större, och jag undrar vad som är rimligt att betala för lut. Köpte förra gången i samband med hyra av slipmaskin, så det lär inte varit på det billigaste stället. Man måste spara in i alla ändar...om det går...och inte påverkar resultatet...
0 svar · 1,7k läst
A
AndersG: Tack. Skall kolla upp dem. Slite är ju ganska nära (fågelvägen) ;)
2 svar · 3,3k läst
Z
Zany: eller använda som substitut för napalm....
13 svar · 7,7k läst
S
Strisak: Kan vara svikt i golvet fastän du har 22mm spån + 6mm gips. Kolla hur reglingen är gjord i golvet och förstärk eventuellt.
5 svar · 1,7k läst
Cujo
Cujo: klippt och klistrat lite: FRÅGOR & SVAR BYGGNADSMATERIAL FRÅGA: Jag har blivit erbjuden en kommunal tomt och skall bygga enplanshus. En av frågorna är om vi skall bygga i Ytong eller trä. Vilka är de 5-10 viktigaste för- och nackdelarna med respektive materialval? SVAR: Ytterväggsstommar jämte takkonstruktion av trä, förtillverkade på fabrik, monteras oftast på två dagar. I
46 svar · 13,0k läst
Fasting65
Fasting65: visst kan du sätta panelen direkt på masonite:en om du vill - Du får väl kolla var befintliga reglar sitter. Argumenten för att regla först är väl att du kan förlägga nya vp-rör för diverse elmontage i luftfickan du får om du reglar upp det först. Om du har mycket ojämn vägg på sina ställen kan det ju vara en fördel att först sätta liggande reglar som du spikar panelen på
1 svar · 2,2k läst
TLovskog
TLovskog: Hej, Bra val att bygga i sten tycker jag. Andra leverantörer är H+H Celcon (www.hhcelcon.se), jag tycker dessutom att de har ett lite mer utvecklat lättbetongprogram. Jag la till lite om vårt bygge i trä vs sten tråden. Tog 9 dagar för 9 väggar i 1-plan för en murare med 40år bakom sig och en hantlangare (jag). Jag gjorde mest kapningar av blocken, ringde runt och fixade kranbilar,
1 svar · 2,4k läst
J
jonas4: Hej! Jag har en blottad tegelvägg som är ca 60-70 cm bred och kanske 2,5 meter hög. Jag tror det är cementbruk som varit putsat utanpå teglet tidigare. Ca 2 cm tjockt lager. Nu undrar jag vad som är enklast och bäst om jag vill dölja teglet igen. Gipsskiva? cementbruk? eller annan form av bruk? Om bruk är det som är bäst, behöver man göra någon form eller kanske armera för att det
0 svar · 2,9k läst
N
Naimare: Hej, Jag pratade med Icopal och de var av samma mening - att använda träregel i taket skall inte vara några problem. Anders
2 svar · 4,2k läst
KarlXII
KarlXII: O ja. Det där blir stadigt och fint.
0 svar · 2,7k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Ytgips, renoveringsgips, kärt (?) barn har många namn.
6 svar · 8,1k läst
MathiasS
MathiasS: Klart du skall ha två portar. Hur ofta vill man öppna HELA garaget samtidigt? Har aldrig hänt. Dessutom kommer du snart ha fullt med prylar i ena halvan av garaget och dom sakerna kommer trilla ut varje gång du öppnar din jätteport. Två portar skall det vara. Från 10kSEk per port får man en dörr har jag för mig, men ett bättre riktpris ligger nog kring 20kSek.
8 svar · 2,0k läst
L
Lilla_vargen: Gjorde enkel ritning själva. Därefter en detaljerad materialspecifikation på allt: trä, fönster och dörrar, takbeklädnad, isolering, stuprör, spik mm. Denna skickades ut till alla brädgårdar i trakten (Blekinge) som fick lämna pris. Vi köpte från den billigaste. Grunden gjöts samtidigt som bostadshusets grund och ingick i paketpriset för denna. Sedan snickrade vi själva i
9 svar · 4,2k läst
MathiasS
MathiasS: Lindab kanske?
0 svar · 1,8k läst
O
ok: Man nätar för att ta upp tvångskrafterna som blir av att putsen rör sig relativt underlaget tex pga krympning eller temperatur
9 svar · 1,4k läst
T
TN: Skaffa en murarhammare för knackandet och täck för överallt för det dammar något fruktansvärt.
3 svar · 7,8k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: [citat] Lägre lambda är bättre, jajjemen. Jag har dock inte försökt mig på att räkna ut vad 0,035 kontra 0,039 eller 0,041 betyder i praktiken, men jag känner på mig att det inte blir så stor skillnad i energiförbrukning.
6 svar · 3,0k läst
A
ante: Det ser dumt ut om man har för stora gluggar inne oxo.
6 svar · 4,6k läst
C
cottonfield00: Vårt hus är tillbyggt. Mellan den gamla husgrunden och tillbyggnadens betongplatta har man satt afsaboard. Nu verkar det som om det sipprar in markradon från denna spricka. Jag tänkte "gräva" bort boarden så att jag "blottar skarven och sedan täta med silikon. Verkar det vettigt? Funkar det med silikon (Bostik Silicon Universal)?
0 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.