T
TN: Korrekt :)
6 svar · 12,4k läst
T
Bob_the_builder
Bob_the_builder: En kille på jobbet gav mig ett enda råd inför bygget: " Se till att sätta nät under panelen! Det rasslar i våra väggar! Möss var det som rasslade runt, alltså...
8 svar · 6,0k läst
D
David: Spännande! Kommer du ihåg vad du fick ge per kvm? mvh David
3 svar · 4,8k läst
B
BoByggarn: Beijer har oxå sin katalog på nätet. http://www.beijerbygg.se/katalog2003/
3 svar · 7,7k läst
C
Cocacola74: hejsan, har ett stort hus, cirka 17meter byggyta och två våningar, men nu är tyvärr huset dåligt underhållen och fasaden är ganska dålig, därför åste stora delar helt bytas ut (uppskattningsvis 10% av fasaden kommer falla bort vid knackning) Fasaden är puts och är cirka 30-40mm tjock, och under finns timmer. Vad kostar det att få en sån fasad renoverad av fackman? inklusive
0 svar · 5,5k läst
T
TN: "Men "4. 1x13 mm Gipsskiva m förskjutna skarvar"??" :-[ inte altid bra med klipp & klistra, glöm allt det andra.... skall bara vara 1x13mm gipsskiva......
6 svar · 3,9k läst
P
PA: Har sett det och liknande på mässor. Har en granne som byggt med den typen av grund och han är nöjd. Kan nämna att han är snickare till proffesionen. Fick erbjudande om att min grund skulle utföras på detta sätt men avböjde efter diverse skräckhistorier där elementen hade hoppat isär och betongen runnit ut på marken samt efter att ha talat med en säljare på en mässa. De hade
1 svar · 5,1k läst
KarlXII
KarlXII: Ojda, först nu såg jag att du inte ville gjuta :) Min lösning beskriven ovan förutsätter att du gjuter fast balkskorna i plintarna. Som Bob beskriver finns det färdiggjutna plintar att köpa - men det är ett helvete att gräva till dem och justera dem rätt i höjd. Och att bara ställa en del av huset på typ lecablock på marken skulle inte jag göra....:-/
6 svar · 3,9k läst
E
Eld: Betongkvalteten varierar oerhört mycket så det går knappast att säga något generellt. Under kriget så var det ju brist (ransonering?) på cement så ofta snålade man på cementen med förfärande betongkvalitet som följd. Det går dock inte att säga att det var så generellt. Dessutom så blandade man ofta/(alltid?) manuellt med varierande kvalitet som följd Jag har själv ett hus byggt
1 svar · 4,2k läst
M
marge: Vi har pratat med både Siljan och Dala Floda Golv och enligt båda tillverkarna ska man skruva fast varje planka i fall man har golvvärme under - absolut inte limma! Skruvar man så rör sig varje bräda var för sig, i stället för att hela golvpartier rör på sig vilket kan ge centimeterbreda springor. Vi har lagt Siljans furugolv 25x158 mm, behandlat med lut, olja och vax. Har skruvat i
4 svar · 5,8k läst
L
Lilla_vargen: På kvisthål har jag hört att man skall måla på Shellack, före vanlig målning/lackande, för att kvisthålen inte skall ge ifrån sig kåda som blir till gula märken. Som jag fattat det gäller det på alla träslag, även dörrkarmar av furu.
2 svar · 3,4k läst
MathiasS
MathiasS: Jag tror faktiskt inte att man får nybygga med detta material längre. Angående deponi (finns någon gammal tråd om detta) så finns det i Stockholm tre stationer (Värmdö, gladö + någon till) där man kan lämna in eternit. Där kostar det cirka 800SEK per ton. Dessutom finns en ÅVC i Fittja där man kostnadsfritt kan lämna in eternit (detta verkar vara stationen som gud glömde).
7 svar · 11,0k läst
L
LB: Tänk att den som söker finner :-) Tack.
2 svar · 5,8k läst
P
peterpop: Vi har skiffer på restaurangen, och i vintras var Ångtvättbilen där och tvättade plus polerade golvet så att smuts skulle ha svårt att tränga ner i plattorna. Prova att kolla deras hemsida. www.angtvattbilen.se Peter
2 svar · 4,1k läst
Fasting65
Fasting65: Efter en tids letande fann jag www.diedenporten.se. Får se vilken prisklass de ligger i.
6 svar · 3,7k läst
Fasting65
Fasting65: Gipsskivan sätter man på plåtreglar, oftast köpta från Lindab (www.lindab.se). Skivan ställer man INTE dikt an golvet utan en eller ett par centimeter upp från golvet...
1 svar · 4,6k läst
J
johnnyf: Är spekulant på ett hus byggt -50 som i stommen har ytong.. Vad jag undrar är om ytong från den tiden är detsamma som blåbetong=radon? ??? Tacksam för hjälp..
0 svar · 2,8k läst
J
JoGi: ...ett annat tips är visst att slipa bort skallen på spiken med vinkelkapen och sedan bända upp brädan. Nåväl har inte kommit till detta stadie ännu... Just nu är det grundarbeten (dränering), stambyten (VA) och allmänn rivning... grävare, spade, spett, bergborr, dynamit, stor-jvla-Hilti, tigersåg you name it... allt skit skall ut! / JoGi
5 svar · 4,3k läst
A
andas: Tittar man på den tekniska beskrivningen så ser man att värmekonduktiviteten är 0,004, d v s 10 ggr bättre än normala isoleringsmaterial som ex.vis mineralull. Troligen är detta nån slags specialmaterial som en gång utvecklats för speciella ändamål, kanske rymd/ubåts/eller liknande trånga utrymmen. Jag tror att det är svårt att bara hitta på en värmekonduktivitet, det är ju
9 svar · 2,5k läst
A
andas: Hej! Du lär vara klar med ångspärren för länge sen ;-) men till andra som ev. undrar vill jag bara säga att det ÄR viktigt att ångspärren är tät. Speciellt vid känsliga lägen för kondens, d v s vid köldbryggor och andra ställen där risken är större för kondensproblem (kall konstruktion, mkt ånga i luften, känsliga material etc.) Anledningen till att jag skriver så, är att
0 svar · 3,8k läst
KarlXII
KarlXII: Ähum...det här var urakut i Januari....ni kan släppa det nu ;D
4 svar · 2,0k läst
F
Fredrik_Jansson: Hej Detta g'ller inget nytt hus men väl ett gammalt som jag och min sambo är intresserade av, det kommer att byggas till och det är i dag teglat. Det finns i mina ögon inget fulare än folk som bygger till ett teglat hus med trä panel, så jag/vi funderar på att slamma huset och måla det i någon snygg färg. Det kan ju också bli problem att finna samma färg /sorts tegel i dag som sitter
0 svar · 5,5k läst
F
Fredrik_G: Hej Vi håller på att bygga om och skulle behöva lite Heby pannor. Jag såg att du hade sådana. Skulle du kunna tänka dig att sälja några till mig, jag har enkupiga och kan fixa transporten utan problem. Tack för ev. hjälp MVH Fredrik Grönlund 0708-465260
2 svar · 12,7k läst
A
AndersG: Sommartorpet i TV, två veckor sedan. Järnvitriolat lärkträ. Är det ngn som vet kostnadsförhållande mellan vanligt/lärk/impreg?
2 svar · 4,3k läst
KarlXII
KarlXII: Var bygger du, Kristofer?
0 svar · 4,2k läst
E
Eld: Det är inget helt orimligt pris om man jämför med de offerter jag fått för att putsa om mitt hus. Lite i överkant bara.
12 svar · 8,2k läst
S
Snowblade: Kanske då åka dit själv. Fall det går. Kanske går att köpa från fabrik?
3 svar · 8,2k läst
L
Lotta och Roger: Hej! Har fått pris på tegel, men kommer inte ihåg... finns nånstans bland alla papper :-/ Iallafall så ska vi ha tegel, för jag vill slippa måla en hel semester... lite överdrivet kanske ::) Det hade varit lättare för min man som är snickare med träfasad, men det är ju olika hur man vill ha det.
2 svar · 6,0k läst
KarlXII
KarlXII: Jupp, justerbara balkskor finns att köpa bl.a. hos Coop, som har extrapris på dem just nu. Jag köpte såna till altanen, det är en fröjd att jobba med eftersom man kan justera mer än 15 cm i höjd efteråt.
5 svar · 6,3k läst
H
HansA: Tips på hemsida: http://www.malander.fi/ EPS -valuharkut Kuvia Där finns det en hel del bilder, det står säkert en hel del matnyttigt också men min kunskap i finska är minimal. ps. www.dorocell.se fungerar också
3 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.