B
BAS: Limträbalkar som ram ger hög stabilitet.
1 svar · 2,9k läst
P
PA: Plast är definitivt inte lika hårt. Har egentligen inte stått länge statiskt (som man gör framför en spis eller då man diskar) på ett trägolv. Man kan ju se det på lite olika sätt. Tappar man någonting så är klinker definitivt hårdare än trä (impuls), men när du står så rör det sig om en annan hårdhet. En statisk hårdhet. Får testa vid tillfälle. Från tillfällen då jag
4 svar · 4,9k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: 900-bredd brukar kallas Ergo (produktnamn från Gyproc) eller något liknande. De är helt enkelt mer ERGOnomiska att arbeta med. Nackdelen är att man måste regla tätare (c 450).
1 svar · 4,0k läst
D
David: Tack för svaren. Vi köpte tunna eldfasta tegel att ha i ett lager närmast elden ändå. Kostade mycket! >:( Ovanför skorsten kommer vi att köra frostfritt. Annars kommer vi att köra rakt av med det gamla teglet. Sotningsmästaren gillade att vi skulle återanvända teglet till skorstenen. ;) mvh David
2 svar · 2,4k läst
B
BAS: Den porösa ytan kan man mätta med speciell vax för sten. Jag har använt det på den sten vi har ovan köksbänken och stänk från stekpannan är bara att torka av med disktrasa. Kommer inte ihåg vad vaxet heter men jag köpte det på K-rauta
8 svar · 8,2k läst
R
rich710: Min svåger har murarfirma och brukar stoa hus, han tar runt 1000:- kvadratmetern inklusive material har jag för mig
1 svar · 3,3k läst
MathiasS
MathiasS: BKR föreskriver böjstyvhet minst motsvarande 22mm spån på cc30, och då skall spånen vara limmad och skruvad. Jag föreslår att ett lager golvgips läggs ovanpå spånskivan (som är ordentligt skruvad i bjälkarna) och att golvgipsen hellimmas på spånskivan. Skruvarna kan du strunta i om du hellimmar, det sitter som berget ändå.
2 svar · 3,1k läst
J
Janne_L: Jag har nyligen köpt ett 1-planshus med inredd källare från -69. Nu är det så att de har haft problem med förhöjd fuktnivå i källaren men utvändigt är detta åtgärdat med platonmatta mm. av förra ägaren. Invändigt är dock inget gjort. I gillestugan låg heltäckningsmatta med masonit på asfaboard under. Dessutom är hela golvet täckt med kallasfalt eller tjära (tror jag :P).
0 svar · 4,2k läst
T
torparen: Jag hoppas att skruvarna var rostfria ??? Om de "bara" är förzinkade kommer de inom en kort börja rosta.
2 svar · 8,9k läst
J
joco2: Hej! Jag ska bygga en vägg i ett befintligt rum där vi har golvspån och sedan laminatgolv. Måste man fräsa bort laminatgolvet och fästa reglarna i golvspånet eller kan man fästa regeln direkt i laminatgolvet, det blir ju inte flytande golv då längre :-) Rummet är 11kvm stort. /Jonathan
0 svar · 2,3k läst
R
rich710: Vi har fått ett pris på reglar och gips för två sovrum + badrum från Älvsbyhus, detta skulle gå på runt 20 tusen, vilket jag inte riktigt vet hur det lönar sig, fördelen var att de lyfte upp all material med kran innan taket var på plats, vilket är bra då det inte vore så kul att släpa upp en massa gips genom den nya trappen
1 svar · 2,1k läst
I
IngvarW: www.akbbyggmaterial.se
6 svar · 7,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: [citat] Jag har köpt en 5-6 st häften i den här serien. I ärlighetens namn ska nog sägas att de inte är på så där vansinnigt hög nivå.
1 svar · 3,4k läst
J
Jonte: [citat] Hej Fru Lind, Hmmm...intressanta åsikter. Tack! Kan för lite för att kunna se det framför mig, men jag får väl åka och kika på några kombinationer så kanske jag blir klokare. /J
2 svar · 1,9k läst
A
AndersG: Två... Jag hade önskat att det var en,men nu är nästa hela panelen där... 28mm
4 svar · 2,5k läst
E
Edvin: [citat] De där dimensionerna känner jag igen 8) Tyckte dock det räckte med överliggare i 145x45 men det kanske får revideras. Jag tänkte inte gräva 3-4 m djupa hål för plintarna till altanen ??? Det är på det djupet vi har berg och över är det mest lera. Tror dock jag kör ner 3-4 ordentliga armeringsjärn till berget och gjuter fast dessa i varje plint, "hemmagjord" pålning.
15 svar · 4,7k läst
E
Erlando: Nåväl, ingen som känner några större problem med reglertröghet vid ingjutna slingor? Trodde det skulle resultera i att man generellt hade onödigt hög innetemperatur. Vad gäller prisskillnad har jag själv bara hunnit kolla Thermotech där listpriserna för slingor för ingjutnad är ca 120-170 kr/m2 och flytande EPS med Al-reflektorer kostar hela 350 kr/m2... Hoppas att ett avancerat
2 svar · 2,8k läst
E
Eld: Det finns massor av olika sorters puts och även olika åsikter om vad som är bra eller dåligt i olika situationer. Att putsa på tegel är dock inte särskilt komplicerat. Man ska måla med kalkfärg eller möjligen silikatfärg. Kalkfärg har fördelen, och nackdelen, att den såsmåningom eroderar bort och då får man slabba på nytt. Att den eroderar innebär att det inte blir tjockare och
0 svar · 8,0k läst
M
MK: DÅ var detta avklarat. Wirsbo säger helt sonika att garantin inte gäller om man inte har 16mm spånskiva under. Notera att vi har 20mm rörsystem och inte 12mm, då gäller andra regler. /Marcus
2 svar · 2,4k läst
H
Hoffsan: Okey tack för alla svar :) Jag kollade upp om det var oljat eller lackat och det var oljat :D Nä, Kährs Linnea är inget golv vi vill ha dels då det bara e 7 mm och dels för att vi tycker skeppsgolven är snyggare och med sina 15 mm så kan man slipa om det ett par gånger om det skulle behövas i framtiden.
7 svar · 6,0k läst
S
Snobben: Bra alternativt till Ytong om man vill ha lättbetong är H+H Celcon. Om du bygger i skåne ta då kontakt med Husconcept i skåne AB, 040 - 631 33 50, som är en byggare som bl.a. jobbar med H+H Celcon och kan erbjuda totalenterprenad och inte bara generalentereprenad.
6 svar · 4,4k läst
F
frasse: Platon+isolering funkar alldeles utmärkt, nackdelen jämfört med Isodrän/Pordrän är att du får 2 arbetsmoment istället för "allt i ett". Ang dimensionering så räcker 19 blocken men du får bättre isolering i 25. Du får max ha 5 m vägg utan kontrefor / väggstöd. Du kan ju antingen mura upp ett sidostöd samtidigt som du bygger väggen, alternativt ställa en järnbalk på insidan av
1 svar · 4,2k läst
E
Eld: Jag tänker bygga en friggebod 2*4m två meter från huset. Jag har tänkt gjuta en betongplatta 10cm tjock.
2 svar · 3,5k läst
A
AndersG: Hittade nyss en suverän skrift om panelering på: http://www.puuinfo.fi/ Tyvärr är bara bilderna på svenska, men de anger 28mm som minimitjocklek på panel. Fanns en massa bra där på svenska oxå för nedladdning (pdf) bla spikningsguider ;) Klicka på "kuluttajat" och sedan "tee se itse"
4 svar · 3,1k läst
L
ladde: Alltså: Skillnaden i tid på en "ordinär" vägg mellan leca/gips är väldigt stor. Att mura tar tid. Efter avslutad murning så vill du nog ha en slät yta på väggen och då pratar vi gips igen..... Förmodligen har du både el, telefon, tv osv du vill gömma kablarna till i väggen, och tiden för att fräsa in det i lecan blir väldigt dyr. Skillnad i pris är nog minst 100%. Använd gips.
7 svar · 4,8k läst
KarlXII
KarlXII: Det bästa sättet och sannolikt billigaste och enklaste är att regla (spiklimma) mot lecan och sen skruva gipset i reglarna. Nackdelen är att det stjäl lite utrymme, å andra sidan medger det lite eldragning om man vill ha nån kontakt eller strömbrytare på den väggen.
3 svar · 4,9k läst
O
Optimist: Jag håller också på och tittar på golv Vi har inga barn än och jag vet inte jag gillar inte klinkers direkt. Vi har ett öppet vardagsrum mot kök så det är svårt för det är cirka 55 kvm och jag skulle vilja hamna bra prismässigt. Parkett ligger på cirka 300 kronor och det känns som om jag vill komma lägre än det... några förslag på bra plastmattor som är prisvänliga ?
2 svar · 5,4k läst
N
niax01: Hej, Har sett en del av Magnus arbeten och dom håller högsta klass måste jag säga. Nackdelen är att han har lång leverans tid då jag vet att han är överöst med jobb. Du hittar honom på maproduktion.nu. mvh niax
1 svar · 4,2k läst
A
AndersG: Det finns även speciella mögelmedel i färghandeln. Använde det på detaljer i en båt som stått på land ett par år.
4 svar · 4,1k läst
Jesca_j
Jesca_j: Vad är OSB-skiva för nåt? ??? (Jag är ju newbie) :-[
7 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.