Vad målar man över kvistmärken?, om man har tänkt måla panelen vit sedan. Det är ju inte så snyggt om det lyser igenom och blir gula märken efter en tid ?? :rolleyes:

Har läst om ngn kvist lack, men funkar det ??

Det funkar ett tag sedan kommer det troligtvis bruna ringar igenom färgen. Man kan fördröja genomträngningen med att använda alkydbaserad grundfärg och lackfärg. Lägg på ganska tjockt och grunda 2 ggr och stryk med lackfärg 2 ggr så håller det sej troligen??!!.
Anders

Anders, menar du att schellack bara funkar ett tag? Jag trodde att det höll väldigt länge (för evigt..?) om man strök tillräckligt tjockt.

Det är viktigt att man använder avvaxad shellack och att shellacken är tillräckligt ren. Tyvärr är det så att om man stryker tillräckligt tjockt för att shellacken skall få bra spärrande funktion, kommer de shellackade fläckarna att synas igenom färgen i relief (om det är begripligt?) Jag har löst problemet genom att spruta shellacken över hela ytan. Jag använde 750 g högrenad och blekt shellack löst i 3 liter denaturerad etanol. Det blir en betydligt bättre (högre torrhalt och renare) kvistlack än den smörja man kan köpa färdigblandad. Alla tre liter gick åt till att spruta ca 20 kvm i två lager.

Shellacken beställde jag ifrån www.fine-tools.com

Jag fick ett PM med lite frågor, men jag svarar i tråden i stället.

Jag använde den som heter 109106 på fine-tools.com
Jag blandade 240 g shellack per liter denaturerad etanol och sprutade i två lager med en "low cfm HVLP conversion gun" Jag skrev ovan att alla tre litrarna gick åt. I själva verket gick det åt ca 2,5 liter, och då sprutade jag även snickerierna, inkluderande två fönster med fönsterbrädor, 95 mm foder och smygar och tre dörröppningar med smygar och foder. Allt sprutades monterat på plats. Vidare använde jag andningsmask från MSA med deras kombinationsfilter som båda finns på Clas Ohlson. Utan andningsmask blir man nog full som ett ägg inom 10 minuter. Om jag hade 200 kvm att spruta, skulle jag nog överväga att beställa ett par styltor (drywall stilts) från USA.

Vad är ett tag? Jag målade alla fönsterkarmar för 3 ½ år sedan, och där har inte kvistarna slagit igenom, utom på de tre som jag glömde att shellacka. De visade sig ganska omgående. Jag använde färdig shellack på burk.

halloj, det är jag som är den skyldige (200kvm's mannen) :) tackar för att du tog dig tid att svara 'mattiasp'. Klart intressant att höra, jag har inhandlat en liten smidig sprutmaskin (Wagner W660) på ebay till 'rätt' kurs tror jag (€115 inklusive frakt). Jag tänkte kolla med dig 'mattiasp' om det var svårt att hitta 'rätt mängd' när man sprutar på, vad är det för konsistens på shellack'en?
och naturligtivs, var köper man bra sprit? Jag har hört om folk som kört med t-röd... vad är bäst att använda?

mvh Hasse B

J
mattiasp skrev:
Jag fick ett PM med lite frågor, men jag svarar i tråden i stället.

Jag använde den som heter 109106 på fine-tools.com
Jag blandade 240 g shellack per liter denaturerad etanol och sprutade i två lager med en "low cfm HVLP conversion gun" Jag skrev ovan att alla tre litrarna gick åt. I själva verket gick det åt ca 2,5 liter, och då sprutade jag även snickerierna, inkluderande två fönster med fönsterbrädor, 95 mm foder och smygar och tre dörröppningar med smygar och foder. Allt sprutades monterat på plats. Vidare använde jag andningsmask från MSA med deras kombinationsfilter som båda finns på Clas Ohlson. Utan andningsmask blir man nog full som ett ägg inom 10 minuter. Om jag hade 200 kvm att spruta, skulle jag nog överväga att beställa ett par styltor (drywall stilts) från USA.
Cool metod, skall jag testa nästa gång

jag köpte shellack på byggmax för några år sedan, funkat bra och ingen "relief". Penslade dock en yta betydligt större än just där kvisten var, långa penseldrag i två omgångar.

Shellack innehåller till största mängd etanol och är lättflytande.
Angående doft så är det skönt med mask, luktar gott, har man sniffat tillräckligt länge utan mask får man funderingar om den godluktande sörjan kan smaka gott.. vid det läget satte jag på mig masken:)

Jag tänkte 'bumpa' den här tråden igen. och kolla vilken sprit man bör använda till shellacken? Gärna inköps ställe + alkoholhalt?

På samma sida som shellaken finns står det
High Grade Denatured Alcohol

Shellac must be dissolved in alcohol. In opposite to usually available denatured alcohol with only 94 or 95 % alcohol, our High Grade Denatured Alcohol is dehydrogenated and contains 98 % alcohol and only 1 % denaturants. The denaturant used is methylethylketon (MEK).

whops, sorry.... blind as a bat?
Undra om det är ett krav att det är >94% ? ser ingen info om det, och är det någon som har några bra inköpsställen?

mvh Hasse B

edit : Är T-röd ett alternativ??

Redigerat:
Ja, shellack-flingor kan man lösa i T-röd och använda som polityr på bl a möbler.

Jag bumpar den här tråden en gång till.
När jag målat med shellacken (tänker spray'a) så hoppas jag för guds skull :-O att jag inte behöver slipa "skiten" för att färgen skall fästa?

Bör jag grunda med något innan den rätta takfärgen?

Det skall egentligen inte behövas någon slipning på shellacken. Jag gjorde en "scuff sanding" med Mirka Abralon korn 500 mellan de två shellacklagren. Det tar bara några minuter men skall, som sagt, inte behövas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.