Hallo, nu har jag börjat med shellacken. Jag tyckte det var svårt att få all flingor att lösas i min sprit, jag har en spritblandning som är 63% etanol, 47% isopropanol samt shellac modell 109106 från fine-tools.com
Funderar om jag ska måsta köra med mortel för att krossa de små shellac flagorna innan jag löser dem i spriten?
Bortsett från det så gick det kanon att spruta med en HVLP spruta!

Jag är inte säker på att den sprit du använder är rätt. Rödsprit är nog ett bättre alternativ. Om du använder samma shellack som jag, så skall lösningen bli gul, men helt klar, dvs inte grumlig. Det kan ta ganska lång tid för shellacken att lösa sig helt. Ett dygn skall räcka. Skaka lite då och då på lösningen så att den inte bildas klumpar. Använd det minsta munstycket du har till din spruta, eftersom lösningen blir lågviskös.

aha... jag gav den på tok för lite tid alltså! OK ska prova att låta det ta betydligt längre tid! tackar tackar :)

Jag trodde shellack skulle lösas i blåsprit ? Men varför använda shellack till taken när det finns färg från Sigma som heter Renova...

Jo, blåsprit är det traditionella lösningsmedlet. Det finns inte längre att köpa och skall inte förväxlas med T-blå eller annan spolarvätska. T-röd är det som kommer närmast blåsprit.

Kan man måla shellak ovanpå en vitlackad vägg där det slagit igenom vid kvistarna? Vänligen svara på:
globaksnall@gmail.com (vet inte hur jag hittar tillbaks till detta forum). Tack på förhand!

Jag svarar här i forumet i stället, det är ju så forum fungerar:
Det går bra att spärra med shellack även i efterhand. Om man vill vara säker på att slippa ojämna fläckar kan man behandla hela ytan. Ett skikt som är tillräckligt tjockt för att spärra bygger nämligen lite så att det kan bli fläckar i relief.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.